אחת הדילמות שעומדות בפני מאמן: עד מתי להיצמד לתוכנית המשחק ומתי לנטוש את הטייס האוטומטי ולנהל את מה שקורה במשחק.
ההפסד 85:82 אתמול (שישי) בפיראוס השלים רצף של שלושה הפסדים לאולימפיאקוס שמצידה נמצאת ברצף של שלושה ניצחונות. במוסקבה מכבי ת"א שיחקה לא רע ונכנעה להתעוררות של מייק ג'יימס ו-וויל קלייבורן ברבע האחרון. נגד באיירן מינכן מכבי פשוט הגיעה לא מוכנה. אתמול היה לשם שינוי משחק כדורסל, אבל הרכב מוזר של יאניס ספרופולוס בפתיחת הרבע השני ביטל את יתרון הרבע הראשון המצוין והפך את המחצית השנייה למרדף אחרי תיקון הנזקים.
4 צפייה בגלריה
יאניס ספרופולוס
יאניס ספרופולוס
היה צריך לנטוש את תוכנית המשחק. יאניס ספרופולוס
(צילום: EPA)
כשספרופולוס העלה את עוז בלייזר בחמישייה נגד אלבה ברלין למשחק היורוליג הראשון שלו, זה ניראה כמו גימיק, אולי כדי שיהיה יליד ישראל אחד לקישוט במגרש. אתמול הפורוורד שוב פתח בחמישייה והצדיק כל שנייה, גם בשמירה על שחקנים גבוהים ממנו וגם בקליעה מחוץ לקשת ובכמה מהלכים אמיצים בדרך לסל.
הבעיה של כל מאמן שמכין קבוצה מול מכבי ת"א היא איך לסגור את סקוטי ווילבקין. אם צריך להביא שמירה כפולה, העזרה תבוא בדרך כלל מהשומר של בלייזר. האלמוניות של שחקן שמגיח לראשונה ליורוליג היא יתרון שמעניק רגעי חסד שצריך לנצל (ראו: גיא פניני, ג'ון דיברתולומאו). כי אחרי שתי שלשות מוצלחות המאמן היריב מתחיל לקחת אותך ברצינות, ואחרי שתי החטאות המאמן שלך מחזיר אותך לספסל (כמו נגד אלבה ברלין).
בלייזר קנה אתמול את הקרדיט למשחק הבא. 25:24 דקות, 10 נקודות, שני ריבאונדים, אסיסט והגנה מצוינת. דראגן בנדר וסנדי כהן כנראה מיצו, ולא רק באשמתם. השחקנים האמריקאים דרשו בקיץ להשאיר את קווינסי אייסי בעמדה 4. יאניס ספרופולוס, או שמא ניקולה וויצ'יץ', בחרו בבנדר.
4 צפייה בגלריה
עוז בלייזר ואנג'לו קלויארו סוגרים את יורגוס פרינטזיס
עוז בלייזר ואנג'לו קלויארו סוגרים את יורגוס פרינטזיס
קנה את הקרדיט שלו. עוז בלייזר עוצר את יורגוס פרינטזיס
(צילום: EPA)
אי אפשר ללמד שחקן נמוך להיות גבוה, ואפילו ב-NBA לא מסתובבים שחקנים רבים בגובה 2.11 מ'. השאלה, מה עושים עם הגובה הזה? בנדר נבנה במספנות מכבי ת"א כדי להתאים אותו לדראפט 2016. התוכנית הצליחה בבחירה מספר 4 של פיניקס. מכבי קיבלה החזר יפה על ההשקעה, בנדר נכשל, פיניקס נעקצה.
ספרופולוס טען לפני כמה ימים שמכבי לא נרשמה לליגה הבלקנית כי לא עושים שם בדיקות קורונה. נשמע הגיוני, אבל בינתיים הדבקות והפסדים טכניים יש דווקא ביורוליג. משחק נוסף בשבוע היה נותן לספרופולוס אפשרות לתת הזדמנות הוגנת לבנדר וכהן. הרבע השני ביורוליג, בניגוד לגישה הרווחת אצל מאמני NBA, הוא לא מעבדה לאקספרימנטים.
אחרי יתרון 15:22 של מכבי בסיום הרבע הראשון המצוין, עלה הרכב חדש שהובס ברבע השני 29:16. אפשר למצוא מאה סיבות למהפך. את רובן קשה להוכיח. שווה לבדוק את ההשפעה של החלוקה לרבעים על המשחק, כי לכאורה נוספו רק שני פסקי זמן בין הרבעים. בפועל מתחוללים בין הרבעים מהפכים שקשה להסביר, אלא אם המאמנים מצליחים לחולל שינוי במוחם של השחקנים, לטוב ולרע.
תהא הסיבה למהפך ברבע השני אשר תהיה, עם עובדה אחת קשה להתווכח: כריס ג'ונס, אלייז'ה בראיינט ועוז בלייזר המצוינים ברבע הראשון נשלחו לספסל, ודראגן בנדר וסנדי כהן, שפתחו את הרבע השני, נראו רע.
4 צפייה בגלריה
בראיינט מול מקיסיק
בראיינט מול מקיסיק
היה מצוין - ונשלח לספסל. בראיינט מול מקיסיק
(צילום: EPA)
במוסקבה, איטודיס העלה מהספסל שלו את קלייבורן וג'יימס. אתמול יורגוס ברצוקאס העלה את יורגוס פרינטזיס ו-ואסיליס ספאנוליס, וכך מצאו עצמם בנדר וכהן תחת הפגזה של פרינטזיס (בן ה-35) וספאנוליס (38). למה לא לתת להרכב בתנופה להמשיך? כי מישהו החליט שאחרי עשר דקות תהיה הפסקה לשתי דקות?
הרצה של שחקנים עושים בליגה הבלקנית. כריס ג'ונס, כישרון התקפי מוכח (12 נק', כולן במחצית הראשונה, ו-6 אס' ב-21:34 דק') נשלח שוב ושוב לספסל, הפסיק לקלוע והתחיל לאבד כדורים (4). כשג'ונס מוביל את הכדור, ווילבקין זז לעמדה מספר 2 ומתרכז בקליעה במקום לבדוק את לחץ האוויר בכדור.
4 צפייה בגלריה
כריס ג'ונס
כריס ג'ונס
כשהוא על הפרקט, ווילבקין לא צריך לרכז. כריס ג'ונס
(צילום: EPA)
קוסטאס סלוקאס, שהיה אחד הגארדים המובילים באירופה, חזר הביתה לפיראוס אחרי עונת סיוט אצל ז'ליקו אוברדוביץ' בפנרבחצ'ה. באולימפיאקוס הוא נראה צל של עצמו, בעיקר מעכב את המשחק ואת הרבע הרביעי ראה מהספסל. סאשה וזנקוב וארון הריסון הם שחקנים סולידיים, וחסן מרטין הוא גניבה מבודוצ'נוסט, סנטר 2.01 מ', 16 נקודות ו-8 ריבאונדים, סוג של צ'ארלס בארקלי ליורוליג.
1:55 דקות בתוך הרבע הרביעי, ליוונים היו כבר ארבע עבירות קבוצתיות. הזדמנות להכריע את המשחק בעונשין הוחמצה כי מכבי הלכה לקו רק חמש פעמים, ודייקה רק בחמש מעשר הזריקות. אני לא כולל בספירה את זריקת העונשין האחרונה של ג'ונס כי היא נראתה כהחטאה מכוונת. ווילבקין הצליח להפוך את הריבאונד של קלויארו לשלשת שוויון שלא הספיקה, כי בכדורסל יש גם אלמנט מזל שהולך בדרך כלל עם הטובים, ומכבי עדיין לא מספיק טובה.