הקבוצה הישראלית ברחובות קופנהגן
(צילום: באדיבות ישראל פרמייר טק)

דנמרק הייתה צריכה לחכות שנה שלמה כדי לקבל את מה שהקהל חולה הספורט במדינה חיכה לו – הפעם הראשונה בה הטור דה פראנס עובר במדינה הצפונית. טור 2021 כבר יועד לקופנהגן, ואז הקורונה הפריעה לתנועה הכבדה של כל הקבוצות, שהעדיפו להישאר במדינה אחת לשם הזהירות, מה גם שלא היה לדנים קל להרים את המבצע הזה בזמן שמשחקי אליפות אירופה בכדורגל מתקיימים בחלקם גם אצלם בחצר. ההמתנה הפכה את זה להרבה יותר טוב.
גני טיבולי הפכו אתמול לשילוב מטורף בין לונה פאר לילדים ללונה פארק למבוגרים. נחילים של אנשים, 0.001 אחוז מהם עוטי מסכה, מילאו אתמול את האזור המאושר הזה בלב קופנהגן, והתחלקו ביניהם. הילדים ניסו להשחיל כמה שיותר מתקנים ביום שלהם – מה שהופך להרבה יותר קל כאשר השמש זורחת כמעט עד 23:00 בלילה - בעוד המבוגרים צרחו באקסטזה למראה כל כוכב רכיבה שהוצג בטקס המסורתי בבמה המרכזית. לישראל פרמייר טק הייתה הצלחה מיוחדת שם, בונוס של שאגות בזכות העובדה שבשורותיה מתחרה הכוכב המקומי יקוב פולסן.
4 צפייה בגלריה
טור דה פראנס
טור דה פראנס
הקבוצה הישראלית ברחובות קופנהגן
(צילום: AOS)

4 צפייה בגלריה
טור דה פראנס
טור דה פראנס
בגני טיבולי לא שוכחים את הבית של הטור דה פראנס
כל הרחובות נראו ככה בבירת דנמרק: משפחות שלמות שלבושות במדים של קבוצות בכירות, או בחולצות מפורסמות (מוזר, אבל דווקא החולצה הצהובה של המנצח הייתה במיעוט גדול לעומת החולצה והכובע המנוקדים של מלך ההרים); תיירים מכל פינה בעולם, עם התבלטות מיוחדת של האוסטרלים הנלהבים; פסלים ופוסטרים של אופניים בכל הצורות והגדלים.
והחלק הנפלא ביותר היה כשכל האלמנטים התחברו להם יחד. כל אותם אוהדים מילאו את הפארק רחב הידיים בטיבולי כדי לזכות בהזדמנות הנדירה לראות מקרוב את הטובים בעולם, בזמן ששני אירועים מקסימים התרחשו במרחק 20 צעדים זה מזה: שרשרת הרוכבים שירדה מהבמה גלשה אל עבר אזור הראיונות, שם כמובן כל רוכב אוסטרלי קיבל מעטפת של קריאות ושירת עידוד, ומעבר לגדר קטנה ילדים עוד יותר קטנים גלשו על מסילת הרכבת ברכבים הקטנים שלהם. שילוב יפהפה של צבעים ורגשות, החל מהקהל הדני שקיבל סוף-סוף את מבוקשו, דרך הרוכבים המעט נבוכים שמעדיפים את הבדידות שבכביש, ועד הקטנטנים שלא היו מודעים בכלל להיסטוריה שמתרחשת לידם ופשוט היו שמחים בחלקם במכוניות ששייטו בין העצים.
4 צפייה בגלריה
טור דה פראנס
טור דה פראנס
מתקן בפארק השעשועים בסמוך להצגת הרוכבים
למרות שהזוכה היחיד שלה בטור דה פראנס, ביארנה ריס, נפסל כעבור מספר שנים לאחר שהתגלה כי השתמש בחומרים אסורים – דנמרק היא מדינת רכיבה קלאסית, ולמען האמת, מעוררת קנאה. ב"גרדיאן" אף כינו אותה "המדינה הטובה בעולם לאופניים". הם כ"כ בקטע, שבמהלך הקטע השני תתקיים בקופנהגן חתונה המונית באוויר הפתוח של זוגות שרוצים להינשא בדיוק כשהעיר שלהם נכנסת להיסטוריה של התחרות.
לאור התגברות הפקקים בישראל, זה מרגיז לראות כמה פשוט לעשות שינוי. טירוף של קהל כבר יש, גם היענות מצד הציבור, וההשקעה הייתה ההיבט האחרון שסגר את הפינה. המספרים והנתונים הם פשוט יוצאי דופן.

100 מיליון סיבות לרכיבה ברחובות

סדרת המופת "בורגן" הציגה את ראשת הממשלה הדנית כמי שמגיעה מדי בוקר לעבודה על אופניים, וזו לא הייתה הפרזה תיאטרלית. ב-15 השנים האחרונות הושקעו בקופנהגן לבדה 100 מיליון אירו לטובת הפיכת העיר לידידותית לרוכבי אופניים. הדבר מתבטא במספר תוצאות מדהימות, כמו 12 כבישים – לא שבילים, כבישים – וחמישה גשרים שהתנועה בהם מיועדת אך ורק לאופניים. בניגוד לת"א, אי אפשר לשוטט על השבילים הייעודיים ברחובות, כי התנועה בהם זורמת ללא הרף וצלצולי פעמונים זועמים מתריעים לך מראש שאתה מפריע. הם השולטים – יש בבירה פי חמישה יותר זוגות אופניים מאשר מכוניות. תושב ממוצע של הבירה רוכב 1.4 ק"מ ביום, כשבדנמרק כולה המספר עומד על 8 מיליון ק"מ מדי יום. ההערכה היא כי כמעט חצי מהנסיעות לבית הספר או לעבודה בעיר מתבצעות בצורה הזו. נהרות של זוגות אופניים קשורים בצידי הדרכים, זקנים וילדות דוהרים ממקום למקום. באתר התיירות של עיריית קופנהגן מתגאים בכך שהכל נובע מתכנון פשוט של תשתיות המאפיין את העיצוב הדני. ויש גם בונוס: ההערכה היא כי הבחירה של התושבים באופניים מובילה לחיסכון שנתי של 130 מיליון אירו בבירה.
4 צפייה בגלריה
טור דה פראנס
טור דה פראנס
"קדחת צהובה" - גם התקשורת המקומית נכנסת לטירוף
ראשת העיר סופי הסטורפ אנדרסן ניסתה להסביר השבוע: "רכיבה על אופניים בדנמרק בכלל ובקופנהגן בפרט היא יותר מאשר צורת תחבורה שמביאה אותך מנקודה א' לנקודה ב'. זה חלק מהדי-אן-איי שלנו". נשיא התאחדות האופניים הדנית, ינס פטר האנסן, מייחס את ההצלחה גם לתפיסות של האזרחים: "אנשים רבים בדנמרק לוקחים אחריות על עצמם ועל הבריאות שלהם, אבל גם על הסביבה. לכן אנחנו רוכבים על אופניים. זו מדינה קטנה עם מרחקים קצרים, אין לנו הרים, וזו דרך נחמדה להסתובב. אני חושב שזה קשור למנטליות הדנית, אנחנו אוהבים להיות עצמאיים".
הם אוהבים גם רוקנרול כמו שצריך. בתיאום מושלם, בטור ייפתח במקביל לפסטיבל רוסקילד הענק שמתקיים כאן בימים אלה. העיר הסמוכה לקופנהגן מארחת אותו מאז 1971, ומי שתיכנן נכון את הקיץ שלו יכול לתפוס בשבת את הקטע השני בטור ועדיין ליהנות בהופעות מעולות בלייב של הסטרוקס ולהקת חיים האמריקאית, שלישיית הבנות של שחקן מכבי יפו לשעבר מוטי חיים. ברוסקילד גם ייפתח בשבת הקטע השני של הטור (הראשון מחר, נגד השעון בתוך קופנהגן), 199 ק"מ לניבורג. אח"כ עוד נוסעים מוויילה לסונדרברג, והרוכבים יקבלו בשני יום מנוחה מוקדם מהרגיל בזכות השינוע המטורף של כל הרוכבים והציוד לדנקרק. מדנמרק לדנקרק, ושהצרפתים ידאגו לזה משם. נראה אותם מתחרים בהתלהבות של הפעם הראשונה בגני טיבולי – גם על המסלול וגם של הילדים במכוניות.