אחד משחקניה הבולטים של נבחרת דנמרק, שתתמודד מול ישראל מחר (חמישי, 19:00) במשחק הראשון במוקדמות מונדיאל 2022, יגיע מברצלונה. למרות שהוא בא מאחד ממועדוני הפאר הגדולים ביותר, מרטין בריית'ווייט ממש לא מחשיב את עצמו לכוכב גדול. הוא נחשב לבחור צנוע ולשחקן של מאמן, שתמיד מוכן לבצע את המוטל עליו.
בנבחרת ארצו, בה הוא משחק מאז 2013, כבש בריית'ווייט (29) עד היום רק שבעה שערים ב-46 משחקים, האחרון לפני שנתיים בניצחון 0:1 על אירלנד. במדינה לא מצפים ממנו לכמות גדולה של כיבושים מאחר שהוא מתופקד בנבחרת בדרך כלל כשחקן כנף באגף השמאלי, ולא כחלוץ. גם רונלד קומאן מעדיף להשתמש בו באגף למרות שהגיע לבארסה כחלוץ אחרי שעשה זאת בלגאנס.
5 צפייה בגלריה
מרטין בריית'ווייט
מרטין בריית'ווייט
רק 7 שערים ב-46 הופעות. .מרטין בריית'ווייט
(צילום: AP)
קספר דולברג מניס הצרפתית, שנכלל בסופו של דבר בסגל של הדנים, אמור לשחק כחלוץ בבלומפילד ובנוסף עשוי לשחק גם יונאס ווינד הצעיר (22) מפ.צ קופנהאגן, הנחשב לכישרון עולה שצפוי לעבור למועדון גדול ביותר באירופה. יחד עם זאת, בריית'ווייט הוא כעת המנוסה ביותר ולא מעט יהיה תלוי בו.
בכלל, האוהדים הדנים מאושרים שאחד הכוכבים המקומיים הגדולים זכה לקבל הזדמנות לשחק במועדון המפואר בו הצליחו בגדול בעבר שחקנים דניים אגדיים כמו אלן סימונסן ומיכאל לאודרופ.
5 צפייה בגלריה
מרטין בריית'ווייט
מרטין בריית'ווייט
משחק באגף השמאלי בנבחרת ולא כחלוץ. בריית'ווייט
(צילום: AP)
בריית'ווייט, בן לאב מגוויאנה שבדרום אמריקה ואם דנית, החל את דרכו באסביירג, שבשורותיה עלה לקבוצת הבוגרים ב-2009 וזכה איתה בגביע הדני ב-2013. לאחר מכן שיחק ארבע עונות בטולוז (שיתף פעולה עם עדן בן בסט) ובהמשך עבר למידלסברו, ממנה הושאל לבורדו ולגאנס. ב-2019 רכשה אותו לגאנס בה וממנה הוא הגיע לברצלונה.
בארסה צירפה בשעתו את בריית'ווייט על מנת שימלא את מקומו של עוסמן דמבלה, שבאותה תקופה סבל מפציעה ממושכת. מאז דמבלה החלים, היה על סף עזיבה וחזר לעצמו, ולעומתו הדני נותר בצל. 19 מיליון אירו שולמו תמורתו בפברואר 2020 והוא הוחתם על חוזה לארבע עונות וחצי עם סעיף שחרור שמגיע ל-300 מיליון אירו.
5 צפייה בגלריה
מרטין בריית'ווייט
מרטין בריית'ווייט
שחקן למשימות מיוחדות. בריית'ווייט במדי ברצלונה
(צילום: AP)
המטרה של קיקה סטיין וההנהלה, בטרם פוטר המאמן לשעבר, הייתה להשאיר את בריית'ווייט בסגל שישה חודשים ואז למכור אותו, אבל משבר הקורונה וחילופי המאמנים שינו את המציאות והדני נשאר במועדון עונה נוספת. מאז הצטרף התרומה של בריית'ווייט הסתכמה בשמונה שערים ב-43 משחקים, המשמעותי שבהם היה בתחילת החודש - השער המכריע ב-0:3 על סביליה בהארכה (2:3 בסיכום שני משחקים), שהעלה את ברצלונה לגמר גביע המלך.
בריית'ווייט אינו נחשב לכוכב עולמי נוצץ. למרות שהוא משחק בברצלונה הוא רחוק מהרמה של מסי וגם לא מזכיר את סימונסן, לאודרופ וכוכבים דנים גדולים מהעבר. הוא שחקן משלים וצנוע, שמגיע לעשות את העבודה ותורם כשהמאמן קורא לו מהספסל. וחוץ מזה, הוא התאקלם היטב בחדר ההלבשה וגם העלה חיוכים בכמה פוסטים שפירסם ברשתות החברתיות.
ביקורות ספג בריית'ווייט מכאלו שסבורים שהוא לא ממש מתעלה לרמה של בארסה. אחרים טענו שלא מובן כיצד הקבוצה הקטאלנית החליטה להשאיר אותו בקיץ האחרון ולעומת זאת ויתרה על לואיס סוארס.
5 צפייה בגלריה
מרטין בריית'ווייט
מרטין בריית'ווייט
תורם כשצריך אותו. מרטין בריית'ווייט
(צילום: AP)
ברור שההשוואות לסוארס אינן במקום, שכן לא מדובר באותו המעמד ובאותם סכומים. האורוגוואי היה אחד מכוכבי ברצלונה ומשחקני המפתח שלה, בעוד הדני הובא כממלא מקום ויהיה כזה עד יומו האחרון בקבוצה.
תומכיו מכנים אותו "הגיבור השקט" ומציינים את המסירות שלו, הצניעות והנכונות לתרום בכל עת שהוא מתבקש. גם חבריו לקבוצה מעריכים את אישיותו, המקצוענות שלו והרצינות שהוא מגלה באימונים ושמחו מאוד בשמחתו לאחר השער שכבש מול סביליה. מהרגע שהגיע הוא העמיד את עצמו לרשות המועדון, הבין מה התפקיד שלו וקיבל כמתנה את העובדה שזכה להצטרף לקבוצה גדולה כל כך. כך למשל, קומאן יודע שיש לו על מי לסמוך כאשר הוא מציב אותו באגף ומבקש ממנו להפעיל לחץ על שחקני היריבה.
5 צפייה בגלריה
קומאן על הקווים
קומאן על הקווים
סומך על בריית'ווייט למרות שלא נותן לו לשחק הרבה. קומאן
(צילום: AFP)

עסקים בניו יורק והצעה מאברטון

בקיץ הקרוב עשוי בריית'ווייט להימכר אחרי שברצלונה תצרף חלוץ נוסף ברמה גבוהה. למרות זאת, אי אפשר לומר שהוא לא הותיר רושם טוב במועדון ובנוסף, לא מעט קבוצות בהן הוא עשוי להיות משמעותי יותר כבר לוטשות לעברו עיניים. בתקשורת דווח שאברטון בודקת את האפשרות לצרף אותו.
בריית'ווייט, השולט בדנית, אנגלית, צרפתית וספרדית נחשב לכוכב בדנמרק וגם לבעל ייחוס. הוא אחיינו ושותפו של איש העסקים הדני-אמריקני פיליפ מייקל והשניים מחזיקים במשותף בבעלות על בניינים רבי קומות בניו יורק. אשתו היא היזמית, העיתונאית ומגישת הטלויזיה הצרפתייה אן-לורי לואי בריית'ווייט. לשניים שלושה ילדים משותפים והם מגדלים בנוסף את שני ילדיה של אן-לורי מנישואיה הראשונים.
היחסים בין בריית'ווייט לאשתו כמעט הגיעו למשבר בימים שקדמו למעברו לברצלונה. הסיבה: תקופה קצרה לפני כן הוא החליף סוכן, והסוכן החדש הפציר בו לשמור בסוד את ההצעה שקיבל מבארסה ולא לספר על כך לאיש, אפילו לא למשפחתו. משום כך, באחד המקרים כאשר אותו סוכן טילפן אליו עזב בריית'ווייט במהירות את החדר בבית בו שהה עם רעייתו ומיהר לשוחח עם סוכנו במרפסת בדיסקרטיות. אן-לורי, שלא הבינה מה בעלה מנסה להסתיר ממנה, חשדה שהוא מנהל רומן עם אשה אחרת והבינה מה קרה רק לאחר שנחתם החוזה.
מאמן נבחרת הנערים של דנמרק, מיכאל פדרסן, שבעבר אימן את בריית'ווייט באסביירג, הסביר את ההצלחה של בריית'ווייט ומדוע לדעתו הוא שחקן חיוני לנבחרת: "למרטין יש את היכולת הטקטית להתאים את עצמו לקבוצות בהן הוא משחק וראיית המשחק שלו יוצאת מהכלל. רוב השחקנים מתרכזים ביצירת מצבים עבור עצמם, הוא יודע לעשות את זה עבור האחרים. תזמון הריצה שלו מדהים והוא תמיד יודע לזהות מצבים מסוכנים ליד שער היריבה עוד לפני שהם נראים לעין. רוב החלוצים רצים לתוך הרחבה כשהם מזהים מרווחים, הוא יודע לחכות לרגע הנכון כדי לעשות את זה בצורה הכי יעילה. זה מעיד על חכמת משחק ובגלל זה לדעתי ברצלונה רכשה אותו".