אנחנו רק במחזור השלישי בליגת העל לנשים, הקבוצות עוד לא בכושר שיא, אבל אולי בגלל זה היכולת של מרינה מייברי, כדורסלנית בנות הרצליה, חריגה בנוף. הגארדית בת ה-24 הפציצה ביום שני האחרון 40 נקודות על הראש של רמת השרון והיא עומדת על ממוצע לא שגרתי בעליל של 34.5 נקודות ו-42.5 נקודות מדד בממוצע למשחק, מספרים שאפילו ב-WNBA אנחנו לא רואים מהכוכבות הגדולות בענף.
אז נכון, אנחנו באמת בסך הכל ממש בתחילת הדרך, אבל התצוגות של מייברי יוצאות דופן. מול רמה"ש, למשל, קלעה את כל 16 הנקודות האחרונות של הרצליה במשחק והיא יכולה להתהדר גם בתואר מלכת החטיפות של הליגה (5.5 למשחק). "וזה לא רק זה. "אנשים לא יודעים, אבל היא שיחקה בשני עם קלקול קיבה", מספר מאמנה, דני גוט. "כל פעם כשהוצאתי אותה לנוח היא רצה לשירותים. כבר אמרתי לה שהיא מזכירה לי את פול סטול. יצא לי לאמן שחקנים ברמות כאלה ואחרות. סטול היה הכי תחרותי שהכרתי, והיא עברה אותו".
4 צפייה בגלריה
מרינה מייברי
מרינה מייברי
מייברי במדי הרצליה ועם החולצה שעשתה רעש
(צילום: באדיבות מינהלת הנשים בכדורסל ומתוך האינסטגרם)
4 צפייה בגלריה
מרינה מייברי
מרינה מייברי
40 נקודות, כולל 16 האחרונות במשחק. מייברי מול רמה"ש
(צילום: באדיבות מינהלת הנשים בכדורסל)
יכול להיות, עד כמה שזה יישמע מוזר, שהקורונה דווקא עשתה טוב לליגה הישראלית. מבט על הסגלים של הקבוצות כמובן מאשר זאת. את העונה פתחו 12 כדורסלניות ששיחקו עד לפני חודשיים ב-WNBA - ליגת הנשים הטובה בעולם. מייברי היא אחת הבכירות בהן. שחקנית חמישייה בדאלאס ווינגס, ומי שסיימה את העונה האחרונה ב'בועה' עם ממוצע דו-ספרתי של נקודות (10.6) - אחת מארבע בלבד שרשמו הישג כזה ונחתו בארץ הקודש.

משפחת כדורסל

מייברי, ילידת ניו ג'רזי, נולדה למשפחת כדורסל. האחיות הצעירות שלה נמצאות בענף - מיכאלה שיתפה איתה פעולה במכללת נוטרדאם ודארה בווירג'יניה טק. שני אחיה - רוי וראיין - גם אוהבים את הכדור הכתום ובבית לא פעם סיפרה מרינה כי הם "מארגנים חמישייה בלתי מנוצחת".
4 צפייה בגלריה
קרב אחיות בליגת המכללות. דארה (מימין) מול מרינה
קרב אחיות בליגת המכללות. דארה (מימין) מול מרינה
קרב אחיות בליגת המכללות. דארה (מימין) מול מרינה
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
מרינה מייברי במדי דאלאס ב'בועה' האחרונה
מרינה מייברי במדי דאלאס ב'בועה' האחרונה
מייברי במדי דאלאס ב'בועה' בפלורידה
(צילום: AP)
דארה הוסיפה כי "אנחנו האחיות הכי קרובות בעולם. גם אם משהו מעצבן או מפריע לי, הטלפון הראשון זה להן. בעיקר כשאני צריכה משהו". עכשיו כשמרינה הרחק מהן בישראל, דארה הודתה: "זה מבאס להיות רחוקה מאחותך".
מייברי הפכה בשנה האחרונה לאחד הסיפורים היפים ב-WNBA. מי שנבחרה רק במקום ה-19 בדראפט על-ידי לוס אנג'לס ספארקס ונשלחה לדאלאס - פרצה אצל הווינגס. הקבוצה אמנם לא העפילה לפלייאוף וסיימה במאזן 14:8, אבל מייברי הפכה לאחת השחקניות המשמעותיות - למרות שבהתחלה לא ממש נספרה.

התשובה ל"שונאי כדורסל הנשים"

בשנים האחרונות עשתה מייברי, בלי ממש להתכוון, באז ברשת והפכה לשם מוכר גם מחוץ ל-WNBA. כל זאת בעקבות ליין בגדים שפיתחה והרצון שלה להילחם בסקסיזם ובדעות הקדומות. החולצה עם הכיתוב: "זה המטבח שלי" על רקע מגרש כדורסל - נמכרה בזמן שיא, כמה ימים אחרי שמייברי צעדה איתה לסטייפלס סנטר ב-2019.
החולצה המדוברת
אפילו קובי בראיינט אהב זאת ולדבריה "דאג להסתמס איתי לא מעט". הרעיון לחולצות נולד שנה קודם לכן. מייברי ונוטרדאם ניצחו את מיסיסיפי סטייט וזכו באליפות ה-NCAA בפעם השנייה בתולדות המכללה, אבל התגובות שספגו ברשת על ההישג היו שוביניסטים. מייברי רצתה שגם "שונאי כדורסל הנשים" יעריכו אותה והחליטה לעשות מעשה. גם היא לא חשבה שזה יתפוס.
הציוץ מהלב ב-2018
"הרצון שלי תמיד היה לגרום לאנשים לכבד אותנו ואת העבודה שלנו על המגרש. אנחנו משקיעות בדיוק כמו כל ספורטאי גבר אחר", המשיכה מייברי. "במקום שיגידו לנו: 'להיכנס למטבח' - הם צריכים לעזוב את המחשב ואת הטוקבקים ולסתום את הפה".
"מבחינת מנהיגות, אין עליה", מסכם גוט. "היא לא נותנת לאף אחד לבזבז זמן, כל יום מנג'סת לי שאין מספיק שעות אולם והיא צריכה לזרוק יותר. היא קלעית ברמה הכי גבוהה, וזה אחד הדברים שחיפשנו. מול רמה"ש, חמש דקות לסוף, ביתרון נקודה, בהתנהגות שלה אמרה: 'תנו לי את הכדור ופנו את הדרך'. זה הסתיים עם 16 נקודות רצופות".
עם מאזן 1:2, הרצליה ומייברי יפגשו מחר (חמישי, 19:00) את המוליכה והמועמדת הראשית לאליפות, אליצור רמלה (0:3). בכושר הזה של מייברי, רמלה, שטיילה בשלושת משחקיה הראשונים העונה, תצטרך לעבוד קשה. אפילו קשה מאוד.