עיניים רבות הופנו לעברה של שרון בק, בזמן שעמדה בשורה אחת עם חברותיה לנבחרת ישראל במהלך ההמנון לפני המשחק מול גרמניה. וזה לא רק בגלל גובהה (1.80 מ'), אלא בעיקר מאחר שאם הדברים היו מסתדרים קצת אחרת היא הייתה משחקת בצד השני של המתרס. "זה היה רגע מיוחד בשבילי", היא משתפת. "גדלתי בגרמניה, אבל אני גאה להיות חלק מנבחרת ישראל, הבית השני שלי".
המשחק הזה, שנערך בחודש שעבר באסן במסגרת מוקדמות המונדיאל והסתיים ב-0:7 מהדהד לגרמניות, היה סוג של דרבי עבורה. בק בת ה-26, או בשמה המלא – שרון מריה רבקה בק – מגיעה מרקע קצת שונה מחברותיה לנבחרת. גם מבחינה מקצועית: בק היא שחקנית בונדסליגה, שם הרמה גבוהה הרבה יותר מהליגה בארץ. ולא פחות חשוב מכך, גם חברתית: הישראליות שלה היא קצת אחרת.
5 צפייה בגלריה
בק נאבקת בלאורה פרייגנג במשחק מול גרמניה באסן
בק נאבקת בלאורה פרייגנג במשחק מול גרמניה באסן
"רגע מיוחד". שרון בק נאבקת בלאורה פרייגנג במשחק מול גרמניה באוקטובר
(צילום: getty images)
שרון היא בתו של שמחה (סימון), יליד גרמניה שעלה לישראל עם משפחתו כשהיה בן שנה. אחרי השירות הצבאי, שכלל השתתפות במלחמת ששת הימים, חזר למולדתו והתחתן עם ברבל. מאחורי חצר ביתם בעיר טוניסוורסט היה מגרש כדורגל לילדים שבו בילתה שעות רבות. שרון אהבה לצפות בילדי השכונה משחקים. כשגדלה, גם הצטרפה אליהם.
כשהוריה הבינו שהילדה אוהבת כדורגל וגם טובה בו, הם רשמו אותה למועדון באזור. "כבר מגיל שלוש אהבתי לרוץ עם הכדור ולשבור את החפצים בבית של ההורים שלי", היא מספרת. "לכן ההורים שלי החליטו לשלוח אותי למבחן בקבוצת כדורגל עם בנים. מאוד נהניתי לשחק שם. בגיל 15 שיחקתי עם בנים בני 16".
5 צפייה בגלריה
בק במשחק מול גרמניה באוקטובר
בק במשחק מול גרמניה באוקטובר
"גדלתי בגרמניה, אבל אני גאה להיות חלק מנבחרת ישראל". בק
(צילום: getty images)
את הקריירה המקצוענית החלה בשנת 2011 בקבוצת אסן, בהמשך שיחקה בלברקוזן, הופנהיים ופרייבורג, ובשנה וחצי האחרונות היא מככבת בקלן. אבל איך היא הגיעה לנבחרת ישראל?

"הלכה עם הלב"

עשר שנים אחורה. פתח תקווה, דצמבר 2011. נבחרת הנערות (עד גיל 19) מארחת את גרמניה למשחק ידידות. המפגש מסתיים בתבוסה 6:0. קשרית צעירה עם עתיד מבטיח מככבת אצל האורחת עם צמד – שרון בק בת ב-16.
העתיד של בק היה אמור להיות בנבחרות הגרמניות. כעבור שנה, ב-2012, הייתה כבר חלק מהנבחרת עד גיל 17 שזכתה באליפות אירופה. עם זאת, אחרי אותה אליפות לא שיחקה עוד במדים הלאומיים של גרמניה. ב-2018 זומנה לנבחרת הבוגרת, אך לא קיבלה דקות משחק. נדמה היה שלפחות בזירה הבינלאומית, הקריירה שלה נתקעה.
5 צפייה בגלריה
בק בנבחרת גרמניה ב-2011, במשחק מול נבחרת ישראל עד גיל 19
בק בנבחרת גרמניה ב-2011, במשחק מול נבחרת ישראל עד גיל 19
בק בנבחרת הנערות של גרמניה ב-2011, במשחק מול נבחרת ישראל עד גיל 19
(צילום: getty images)
מאמני נבחרת ישראל באותה תקופה, גיא עזורי ואיריס אנטמן, שכבר הכירו היטב אותה ואת שורשיה – החליטו לשכנע אותה להצטרף. "גיא ואני פשוט התלבשנו עליה", מספרת אנטמן. "זה לא היה קל בהתחלה. ההתלבטויות של שרון היו גדולות, בין הראש לבין הלב, ובסופו של דבר היא הלכה עם הלב שלה".
איך בכל זאת הצלחתם? "היינו בקשר עם אבא שלה, שמאוד תמך במהלך, ובסופו של דבר הצלחנו. אחרי שהיא שיחקה איתנו שני משחקים מונה מאמן חדש לנבחרת גרמניה. הוא רצה לזמן אותה, אבל למזלנו זה כבר היה אבוד לו. היא שחקנית ברמה עולמית, נבחרת ישראל הרוויחה".
מאמני נבחרת ישראל באותה תקופה, גיא עזורי ואיריס אנטמן, שכבר הכירו היטב אותה ואת שורשיה – החליטו לשכנע את בק להצטרף. "גיא ואני פשוט התלבשנו עליה", מספרת אנטמן. "זה לא היה קל בהתחלה. ההתלבטויות של שרון היו גדולות, בין הראש לבין הלב"
המעבר היה מהיר, וכבר ב-2018 השתלבה בק בנבחרת ישראל. מאז ערכה עשר הופעות בינלאומיות. "היא שחקנית מעולה שעונה להגדרה all around player", אומר המאמן גילי לנדאו. "עוצמתית, מנהיגה, שקטה, צומחת ממשחק למשחק והופכת לדמות מובילה. היא מחויבת למדי הנבחרת".
עם העברית עדיין קשה לה. "את זה אני לוקח על עצמי", מודה האב שמחה. "אני זה שרציתי לחזק את הגרמנית שלי, אז הקפדתי לדבר רק גרמנית בבית. ככה יצא ששרון לא דוברת עברית". שרון מוסיפה: "אבל כשמדברים עברית אני מבינה קצת מהדברים".
5 צפייה בגלריה
לנדאו על הקווים
לנדאו על הקווים
גילי לנדאו. "היא מחויבת למדי לנבחרת"
(צילום: אורן אהרוני)

"אוהבת את החמימות"

רוב חייה של בק סובבים סביב הכדורגל. הסטנדרטים בבונדסליגה שונים לגמרי מאלו שבישראל. "החיים כאן בגרמניה מאוד מובנים", היא מסבירה. "הכדורגל זה המקצוע שלי וממנו אני מתפרנסת. שבעה אימונים בשבוע ומשחק. את הזמן הפנוי אני מקדישה לכלב שלי וכמובן פה ושם גם לחברים".
לנבחרת הנשים יש עוד דרך ארוכה לעשות. "אני חושבת שאנחנו יכולים להשיג הרבה דברים. ברגע שנקבל את התמיכה ואנשים יאמינו בנו, נוכל להגיע להישגים".
"צריך להבין שיש פה תהליכים, ולכן צריך סבלנות. יש לנו נבחרת טובה, עם הרבה שחקניות צעירות ומוכשרות שיש להן פוטנציאל גדול. אפשר לשפר ולעשות את הצעד הבא אם יהיו התנאים המתאימים"
התבוסה בגרמניה בטח לא הייתה נעימה. "צריך להבין שיש פה תהליכים, ולכן צריך סבלנות. יש לנו נבחרת טובה, עם הרבה שחקניות צעירות ומוכשרות שיש להן פוטנציאל גדול. אפשר לשפר ולעשות את הצעד הבא אם יהיו התנאים המתאימים".
מה דעתך על כך שבישראל יש הורים שמעדיפים שהבנות שלהם לא ישחקו כדורגל כי זה נחשב "גברי"? "אני לא אוהבת את הגישה הזו. בשבילי כדורגל הוא כדורגל, וזה לא משנה אם אתה גבר או אישה. אנחנו עושים הכל אותו הדבר. עצוב לי לשמוע שיש מי שחושבים עדיין שזה מקצוע גברי. באופן כללי, כל ילדה וילד צריכים לעשות מה שהם רוצים, כולל לשחק כדורגל, ולא להתייחס לדעות הקדומות מסביב".
5 צפייה בגלריה
קארין סנדל
קארין סנדל
קפטנית נבחרת הנשים, קארין סנדל. "הבחירה של שרון ממש לא מובנת מאליה"
(צילום: עוז מועלם)
מה ההבדל בין גרמניה לישראל? "גרמניה היא אחת המדינות הטובות בעולם, אבל ישראל מתפתחת. יש לישראלים לב רחב וכולם מכירים את כולם, ואפשר לסמוך אחד על השני. המנטליות בישראל שונה לחלוטין. אני אוהבת מאוד את החמימות של האנשים".
בינתיים התוצאות של הנבחרת בקמפיין מוקדמות מונדיאל 2023 רחוקות מלהרשים. שלושה משחקים, שלושה הפסדים, אפס שערי זכות. הציפיות מהנשים אינן גבוהות, רק להציג התקדמות. שחקנית כמו בק רגילה לשחק באופן קבוע ברמה גבוהה יותר, ובנבחרת מקווים שהיא תשמש דוגמה לשחקניות הצעירות.
"שרון היא מתנה לנבחרת", אומרת הקפטנית קארין סנדל. "מדובר בשחקנית בכירה בבונדסליגה, שהייתה לה האפשרות לשחק עבור נבחרת גרמניה שמשתתפת בקביעות באליפויות אירופה ובמונדיאל הנשים, אבל הלב והחיבור לישראל גרמו לה לבחור בנו. הבחירה הזאת ממש לא מובנת מאליה. כיף ללמוד ממנה ויש לה עוד הרבה שנים לתרום לנבחרת".
פורסם לראשונה: 11:36, 22.11.21