שר התרבות והספורט מיקי זוהר הגיב לדוח שפירסם היום (שלישי) מרכז המחקר בכנסת על מצבן של הספורטאיות בישראל. על פי הדוח, שחובר לבקשת יו"ר ועדת המשנה לספורט ח"כ סימון דוידסון, נראה כי ישראל ממשיכה להשתרך מאחור בכל הנוגע לפערים מגדריים בענפי הספורט השונים.
"קידום השוויון המגדרי בספורט הוא אחת מהמשימות החשובות ביותר שלי, הן בזירה הספורטיבית והן בזירה הניהולית", נכתב בתגובתו הרשמית של השר זוהר. "כל ילדה, נערה או אישה בכל רמה תחרותית צריכה לקבל הזדמנות להצטיין ולשגשג בזירה הספורטיבית. שנת 2023 היא שנת מפנה לספורט הנשים בישראל. השנה הכפלנו את תקציבי ליגות העל והענפים המועדפים באמצעות אתנה - המרכז לקידום ספורט נשים, במטרה להגדיל את שיעור הילדות, הנערות והנשים המשתתפות בספורט תחרותי".
1 צפייה בגלריה
שר התרבות והספורט מיקי זוהר
שר התרבות והספורט מיקי זוהר
"שנת 2023 היא שנת מפנה לספורט הנשים בישראל". שר התרבות והספורט מיקי זוהר
(צילום: דנה קופל)
עוד הוסיף: "בנוסף להגדלות דרך אתנה ישנו גם המתווה החדש שהצגתי בשבוע שעבר לחיזוק הליגות המקצועיות שיביא עשרות מליוני שקלים נוספים לספורט הנשים בישראל. המתווה מביא לעוד תוספות משמעותיות לכל אחת מהקבוצה המשחקות בליגות הבכירות ולהגדלת הזדמנויות המשחק לשחקניות הישראליות. בימים אלו צוות משרדי בוחן את מסקנות הוועדה הציבורית לקידום ספורט נשים ואת יישום המלצותיה במסגרת תכנית העבודה ואני מתכוון לטפל בכל המחסומים שעמדו עד היום בפניהן של ספורטאיות. אנחנו נוודא שכל אחת שתרצה, תוכל למצות את מלוא הפוטנציאל שלה".
אותו מסמך נכתב לקראת ציון יום הספורט והבריאות הגופנית שייערך היום בכנסת. הוא מתמקד בנתונים על שיעורי ספורטאיות בפילוחים שונים, בשיעורי נשים בהנהלות ובאיגודי הספורט, בטיוטת המלצות הוועדה לקידום ספורט הנשים בישראל, ובמדיניות שננקטה לאחרונה על ידי משרד התרבות והספורט בנושא ובסוגיית הקצאת מתקני ספורט לנשים.
דוידסון אמר ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet: "נכון לשנת 2021 נשים מהוות רק כחמישית מכלל הספורטאים בישראל ו־4.1% בלבד מכלל שחקני הכדורגל. אלו רק חלק מהנתונים המקוממים שהדוח מציג. את האירוע המרכזי ביום הספורט בכנסת שאותו יזמתי בחרתי להקדיש לקידום נשים בספורט, מתוך אמונה שעל כולנו לפעול לצמצום הפערים. כאב לשלוש בנות, חשוב לי שהן יגדלו לעולם שמאפשר להן להיות כל מה שהן רוצות להיות".
כדורסלנית נבחרת ישראל, דניאל קארש, אמרה: "כשחקנית נבחרת ישראל וכספורטאית בכלל, אנו הספורטאיות מרגישות את האפליה על בסיס יומי. אם זה במשכורות שאנו מקבלות, אם זה במתקנים ובשעות שאנו מתאמנות, שעות השידורים הישירים ובחשיפה עצמה. אם חיו של ספורטאי גם ככה 'קשים' בניסיון לחיות אורך חיים ספורטיבי מיטבי כל הזמן, אז הפערים העצומים לא עושים חסד עם הספורטאיות. נקודת הפתיחה שלנו בתקצוב לעומת הגברים היא משמעותית יותר קשה. בעקבות כך רואים פחות ופחות ספורטאיות מקצועניות".