היסטוריה בחיפה: לראשונה בישראל, תיערך ביום חמישי הקרוב אליפות הארץ בשחמט לבעלי מוגבלויות. עשרות שחקנים, ובהם אמנים ורבי אמנים, הבטיחו כבר את הגעתם לתחרות, שתיערך בבית הלוחם חיפה ותחולק לקטגוריות שונות, לפי סוגי מוגבלות.
אחד הסיפורים המרגשים הוא הגעתו לתחרות של השחמטאי יוסף רוז'נסקי, שנפצע במתקפת הפתע של מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר ובעקבות נקטעה כף רגלו.
2 צפייה בגלריה
השחמטאי יוסף רוז'נסקי שרגלו נקטעה ב-7 באוקטובר
השחמטאי יוסף רוז'נסקי שרגלו נקטעה ב-7 באוקטובר
גם הוא ייטול חלק בתחרות. יוסף רוז'נסקי, שרגלו נקטעה ב-7 באוקטובר
(צילום: איגוד השחמט)
אלה ויוסף רוז'נסקי שנפצעו בחולית נפגשו אחרי 40 יום
(צילום: דוברות איכילוב)
יוסף (67) ואשתו אלה (57), תושבי קריית שמונה, הגיעו לקיבוץ חולית שבו מתגוררים בתם ענת דימשיץ עם בעלה מיכאל וארבעת ילדיהם. יוסף סיפר לאחר המקרה כי בשבת בבוקר הוא קם מוקדם, עשה סיור בקיבוץ השקט והפסטורלי, כשלפתע הוא הבחין באור ושמע הדי נפץ באוויר. רוז'נסקי חזר הביתה, והבחין כי בבתים הסמוכים לביתם יש עשן, הם רצו לכבות את האש ולחלץ את השוהים בבתים הסמוכים אך הבינו שמחבלים נכנסו לבית, ולכן הסתגרו בממ"ד.
הם שמרו על שקט מופתי שהיה לא פשוט, בשעה 11:00 לערך הם שמעו מחבלים שמנסים לפרוץ לביתם ללא הצלחה, המחבלים צרפו אליהם בת קיבוץ שנלקחה כבת ערובה והכריחו אותה לבקש ממשפחתו של יוסף לפתוח להם את הדלת. למזלם, הם הבינו שמדובר בהונאה.
כאשר ראו המחבלים שהם לא מצליחים לפתוח את הדלת הם זרקו רימון לחדר. הנזק שגרם הרימון היה גדול: יוסף, אשתו ואחת מנכדותיו נפצעו באורח בינוני וקשה. הם שכבו בערך שבע שעות פצועים כשלמזלו בתו עשתה לו חוסם עורקים וטיפלה באשתו ובנכדה. בשעות הערב של אותה שבת שחורה הגיעו כוחות צה"ל, חילצו אותם מהחלון ופינו אתם לבית החולים.
2 צפייה בגלריה
אלה ויוסף רוז'נסקי שנפצעו בקיבוץ חולית התאחדו אחרי 40 יום
אלה ויוסף רוז'נסקי שנפצעו בקיבוץ חולית התאחדו אחרי 40 יום
אלה ויוסף רוז'נסקי שנפצעו בקיבוץ חולית
(צילום: דוברות איכילוב)
האליפות תתקיים בשיטה שווייצרית במסגרת של חמישה סיבובים עם קצב של 20+10 דקות. תחרויות שחמט לבעלי מוגבלויות כבר נערכו בישראל, כולל אליפות העולם באשדוד לפני שנתיים. ארגון האירוע הנוכחי הינו תשוב תוצר פעילות אינטנסיבית של האיגוד הישראלי לשחמט, שמקדם את ספורט הנכים.
שלל שחמטאים פראלימפיים מהשורה הראשונה בישראל ובעולם יגיעו לתחרות. בין היתר רב אמן יהודה גרינפלד - אלוף העולם לכבדי שמיעה ואנדרי גורבנוב, שזכה אשתקד באליפות העולם לנכים. גורבנוב זכה בפעם הראשונה בתואר ב-2015 וסיים שלוש פעמים במקום השני. כמו כן, הבטיח את מקומו אמן פיד"ה אלכסיי סטרלצוב - סגן אלוף העולם ללקויי ראייה.
שון לויטן, יו"ר ועדת נכים באיגוד הישראלי לשחמט, סיפר: "לפני כ-3 שנים, בתחילת הקדנציה הנוכחית, בשיתוף פעולה שלי עם יו"ר האיגוד צביקה ברקאי, הוקמה ועדת הנכים, תוך ראייה לקידום אוכלוסייה מיוחדת זו בענף. האליפות שאנו נקיים בחמישי הקרוב הינה אליפות ראשונה מסוגה שנקיים לכלל קהל בעלי המוגבלויות בישראל (עיוורים, חירשים, בעלי מוגבלויות פיזיות). מזמינים את כולם להגיע ולצפות בתחרות המרתקת והאיכותית".