שבוע לפני עשר שנים, ב-7 במארס ‭ ,2012‬ התרחשה היסטוריה מטורפת בכדורגל העולמי. לאו מסי הפך לשחקן הראשון אי פעם שמבקיע חמישייה בליגת האלופות, כשברצלונה קרעה את לברקוזן עם ‭ 1:7‬ מהמם.
בואו נעבור רגע לשבוע שעבר, ה‭2-‬ במארס ‭ .2022‬מנצ'סטר סיטי עלתה לרבע גמר הגביע האנגלי עם ‭ 0:2‬ לא מרשים במיוחד על פיטרבורו, נועלת טבלת הליגה השנייה. השער השני הגיע אחרי בישול יפהפה של פיל פודן לג'ק גריליש, והכובש סיפר בסיום: "אתם יודעים מה מצחיק? באוטובוס בדרך למשחק פיל ואני ישבנו יחד וצפינו בסרטון מסירות גדולות של מסי. אחרי השער הוא רץ אליי ואמר: 'זה בדיוק כמו שראינו'. המסירה שלו הייתה מדהימה. ממש כמו מסי, לא?"
4 צפייה בגלריה
מסי
מסי
מסי. עבר לתפקיד המוסר
(צילום: AFP)

בית היוצר

זה בדיוק סיפור העונה של מסי, השנה הראשונה שלו מחוץ לברצלונה. פעם שחקנים כישרוניים עם ניצוץ בעיניים היו מקבלים השוואות לשערי הסלאלום המדהימים של מסי, לכדורים החופשיים שעפו לחיבורים, לכמויות הכיבושים חסרות התקדים. זו הייתה ההשראה שלהם. בפ.ס.ז' הוא עבר התאמה – בגלל הסגנון, הגיל, קשיי ההתאקלמות הראשוניים – והקפיץ את רמת האמנות במסירה לגבהים חדשים. הערב (‭22.00‬) הוא ינסה לקחת את הצרפתים לרבע גמר הצ'מפיונס כשיפגוש בגומלין בברנבאו את ריאל מדריד, אחרי ‭ 0:1‬ לפ.ס.ז' במשחק הראשון (עוד הערב, מנצ'סטר סיטי תארח לפרוטוקול את ספורטינג ליסבון אחרי ‭ 0:5‬במשחק הראשון). העפלה תוכל לעודד את הבעלים נאסר אל-ח'לאיפי, שהתביעה בשווייץ דורשת להטיל עליו עונש מאסר של 28 חודשים בגלל המעורבות בפרשת השחיתות בפיפ"א.
ברור לחלוטין שאין כאן משהו חדש – מסי תמיד היה מוסר מבריק, אחד הגדולים בהיסטוריה. יש לו ראיית משחק מופרעת, תוצאה של המנהג שלו לצלם בראש את המגרש ולקחת כמה דקות כדי למצוא את הדרך הטובה ביותר לזרום בתוכו. אבל הבישולים והכדורים החכמים תפסו מקום משני לעומת השערים שהרכיבו את השיאים האדירים.
השנה, יותר מתמיד, מסי מתבסס על יצירת מצבים. זה בולט מאוד בגלל הירידה בכמות הכיבושים שהדגישה את ההיבט הזה, אבל גם משום שמדובר בדרגת קושי עוצרת נשימה. ויש עוד משהו חשוב לציין בהקשר הזה: כבר לא מדובר בשלבים מוקדמים, אלא בזהות שלו בפ.ס.ז'. חודשי הפתיחה היו מלווים בפציעות, הידבקות בקורונה ממנה לא החלים במהירות, נסיעות ארוכות למשחקים בנבחרת ארגנטינה ורעש תקשורתי חסר תקדים. עכשיו הוא כבר מבוסס שם, מרגיש יותר טוב, והמסירה היא הנשק שלו.
עד כה מסי בישל 11 פעמים בליגה הצרפתית, ואת השערים שמר לאירופה (חמישה בליגת האלופות, רק שניים בזירה המקומית). בחמש הליגות הבכירות באירופה יש רק שני שחקנים עם יותר בישולים ממנו: תומאס מולר מבאיירן מינכן רשם ‭ 19‬ב-‭24‬ משחקים, דומניקו ברארדי מסאסואולו תרם ‭ 14‬ב-‭.25‬ מסי השיג את הכמות ב-17 ‬משחקי ליגה בלבד, ועומד על אותו מספר יחד עם טרנט אלכסנדר-ארנולד מליברפול שחולק איתו את המקום השלישי, רק שהמגן האנגלי עשה זאת ב-‭24‬ מחזורים. יותר מכך, מסי נכנס רק עכשיו למומנטום – עד להפסד 1:0 ‬ בשבת לשנייה בטבלה ניס הוא רשם חמישה משחקים רצופים עם בישול אחד לפחות, ובסך הכל שישה כאלה.
4 צפייה בגלריה
מסי ואמבאפה
מסי ואמבאפה
מסי ואמבאפה. התיאום ביניהם השתפר
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
מסי וניימאר
מסי וניימאר
עם החבר הטוב ניימאר. משאיר את הכיבוש לאחרים
(צילום: רויטרס)

אחד בשביל כולם

העובדה שבצ'מפיונס הוא עוד לא סיפק אסיסט לא אומרת שהנתונים לא נהדרים: בשש הופעותיו העונה במפעל הוא השלים 89 אחוז מהמסירות שלו (‭316‬ מ-‭,(355‬ כולל ‭ 17‬מ-20 ‬כדורים ארוכים. הוא חד מאוד, מרגיש שהוא יכול לסייע לקבוצה בהיבט הזה ויצר תיאום מצוין עם כל מי שסביבו. מדובר במיוחד בקיליאן אמבאפה שנהנה מארבעה בישולים.
השיפור הניכר מיוחס למהלך שביצע המאמן מאוריסיו פוצ'טינו. בתחילת העונה הוא עוד שיחק עם ההצבה של מסי, ובעיקר נתן לו לרוץ בצד ימין של ההתקפה, שם הארגנטינאי אוהב לשחק במיוחד, אבל ככל שעבר הזמן התבהר שבשלישייה הקדמית של פ.ס.ז' מסי עושה את המקסימום כחלוץ מרכזי חופשי. הוא ממוקם במרכז, נע אחורה לקבל כדורים ולפנות שטח, ומפעיל כמו שצריך את שחקני האגף שחותכים פנימה. העמדה זו קירבה פיזית בין מסי לאמבאפה, מה ששיפר את החיבור ביניהם, שבתחילת הדרך לא היה קיים.
הבלם הברזילאי מרקיניוס הסביר השבוע: "מסי מתקדם, אני מרגיש את זה, אנחנו רואים את זה באימונים, הוא מאושר. במשחקים הוא מרגיש יותר ויותר בנוח, מבין יותר את מי שסביבו, את השיטה שלנו". הפרשן ומגן העבר הצרפתי ביצ'נטה ליזראזו הוסיף: "אנחנו חייבים למצוא את המסי הטוב ביותר, ולאחרונה ראינו זאת בעידון הטכני שלו ובאיכויות שלו כמוסר יותר מאשר ככובש".
4 צפייה בגלריה
מסי
מסי
מתחיל להרגיש טוב בפריז
(צילום: רויטרס)

על האש

הופ, בפסקה הקודמת קפצה מילה מעניינת - "מאושר". בעוד רבים מחמיאים למסי על כך שידע מה שצריך לעשות כדי להתגבר על ברצלונה ולהיכנס לעניינים, הדיווחים על כך שאינו מרוצה בפריז לא מפסיקים לצוץ, כולל טענה לפיה אשתו לוחצת עליו לשוב לביתם בקטלוניה בעונה הבאה. אין לדעת מה עובר לו בראש, אם כי סביר להניח שיש יותר אמת בכך שלא קל לו להתאקלם במדינה חדשה, בזמן שהוא גם מתמודד עם חבלי הקליטה של זוגתו ושלושת בניו. רק שבמקרה הספציפי הזה התחושה מעט פחות רלוונטית. כן, אין ספק שמסי גם היה כובש ומחייך יותר על המגרש אם היה מרגיש כמו בבית, אבל גם כשלא פשוט זה לא שחקן שיעביר עונה סתם כך בגלל תחושת חוסר נעימות.
רשת המסעדות "הארד רוק קפה" דיווחה שלשום על התוצאה של שיתוף הפעולה שיצרה עם מסי – המבורגר פרי מוחו של הארגנטינאי, שמורכב משתי קציצות, נקניקיית צ'וריסו, גבינת פרובולונה, בצל סגול מקורמל, חסה, עגבנייה, רוטב הבית ואפשרות לביצת עין בתוספת תשלום, והכל בלחמניית בריוש קלויה (לא נשמע כמו משהו שכדורגלן ששומר על הגוף יאכל...). פעם הגולים המושלמים של מסי היו נתחי הבשר העבים, העסיסיים, בהמבורגר שלו. היום הם הצ'וריסו, הבונוס של המנה. על האש מחכות מסירות מושלמות שהופכות להכרעה.