קל כמעט מכל אספקט להבין את הסיבה שחטיבת הספורט של רד בול רצתה להחתים את יורגן קלופ כמנהל הראשי של חטיבת הכדורגל הגלובלית שלה, כפי שאכן עשתה בשבוע שעבר עם חוזה לחמש שנים על סך עשרה מיליון יורו לעונה, שייכנס לתוקף ב־1 בינואר 2025.
לחטיבת הכדורגל של רד בול יש שישה סניפים: בלייפציג, בזלצבורג, בלידס, בניו־יורק, בברזיל וביפן. בקרוב אמור להיפתח אחד נוסף בגאנה. בקונצרן הייתה הרגשה של שובע. לייפציג עלתה לליגה הראשונה, השתלבה בצמרת וטיפסה לשלבים הגבוהים בליגת האלופות, אבל כדי להסתער על התארים היא נזקקה לשדרוג. בנוסף לכך חלה נסיגה בתחום ההצטיינות העיקרי – איתור מוקדם של כישרונות והעברתם מסניף לסניף, והכשרה של מאמנים צעירים.
4 צפייה בגלריה
יורגן קלופ
יורגן קלופ
ג'וב לא צפוי. קלופ
(צילום: REUTERS/Lisi Niesner/File Photo)
קלופ אמור לענות על כל הצרכים הללו. רד בול אמנם לא החתימה אותו למקצוע היחיד שבו הוא הוכיח את עצמו, מאמן עם כריזמה ברוטלית שהיה יכול להטעין את חדר ההלבשה שלו באנרגיות אטומיות ולהביא לשלמות את משולש הקשר של עיר־אוהדים־מועדון, אבל קלופ יכול להיות מנטור למאמנים, השם שלו יכול לגרום לצעירים להתמגנט מחדש למותג. הוא יתווה פילוסופיה ואסטרטגיה ארגונית לכלל החטיבה.
אלו היו גורמים חשובים בצירופו של קלופ, אבל משניים. ההחתמה שלו הלבינה את רד בול, נתנה למועדון לגיטימציה ונשמה. מאז שרד בול לייפציג הוקמה, היא נחשבה לפני הרשע, לאויב של הכדורגל האותנטי. תאגיד ענק עם תקציבים בלתי מוגבלים (10.6 מיליארד יורו ממכירות רק בשנת 2023) שקנה את דרכו לצמרת, גוף מסחרי קהה נשמה, מלאכותי ונטול היסטוריה.

"מקווה שזה פייק"

בעולם הכדורגל, קלופ נתפס כרומנטיקן – גשר בין העממי לקפיטליסטי. אף אחד לא יכול היה להאמין שהוא יהיה מזוהה עם פני הרשע, שיבגוד בערכיו ובאוהדים שהעריצו אותו. "זה כמו שרובין הוד יתחיל לחלק את השלל שלו לעשירים", כתב אוהד באתר של דורטמונד, הקבוצה שבה קלופ נחשב לקדוש. "אני מקווה לשמוע שזה פייק ניוז", אמר קווין גרוסקרויץ ששיחק תחתיו.
4 צפייה בגלריה
יורגן קלופ
יורגן קלופ
בעולם הכדורגל, קלופ נתפס כרומנטיקן
(צילום: Action Images via Reuters/Lee Smith)
דורטמונד, כמו מיינץ וליברפול אותן אימן קלופ, הן קבוצות עם מסורת, קבוצות של מעמד הפועלים. הוא החזיר אותן לגדולה והפך לאיש הכדורגל הכי אהוד בגרמניה. אז בשביל מה היה צריך את כאב הראש של רד בול על הראש?
מתברר שלהחתמה הזו יש הרבה רבדים, היא לא רק שחור או לבן, טוב או רע.
ההסתכלות הרומנטית על קלופ היא נאיבית. מדובר באשליה שיצרו לעצמם אוהדים (הרומנטיים מטבעם) כדי לטשטש את העובדה שהכדורגל המודרני הוא עסק קר וחסר נאמנות. האמת היא שקלופ לקח את התדמית שלו ובנה מעצמו מותג. הוא מפרסם 15 מוצרים לפחות: מכוניות, בירות, חנויות למוצרי אלקטרוניקה, מוצרי טיפוח לגבר ועוד. הוא עממי. לא מפרסם את מרצדס, אלא את אופל, אבל הקישור בין מה שהוא מייצג לבין מה שהוא מפרסם תמיד עבד לטובת החברה. הוא הקפיץ את המותג של אופל. האסוציאציה כשרואים את הדמות שלו בפרסומת היא "אם קלופ שם, זה לא יכול להיות מוצר רע".
קלופ הוא ריאליסט. הוא לא נוסטלגי כמו האוהדים שמעריצים אותו. הוא גדל והתפתח כאדם וכמאמן. השנים שלו כמאמן ליברפול שחקו אותו. לא היה לו זמן לחקור, להסתקרן, לתת לכדורגל, לחדש, להיות רעיונאי. ברד בול הוא יוכל לעשות את זה. "קלופ בתוך הכדורגל זה תמיד טוב לכדורגל, לא משנה באיזה תפקיד", ענה לותר מתיאוס למבקרים.
4 צפייה בגלריה
התאגיד שכמעט כל אוהדי הכדורגל בגרמניה מתאבים. רד בול
התאגיד שכמעט כל אוהדי הכדורגל בגרמניה מתאבים. רד בול
התאגיד שכמעט כל אוהדי הכדורגל בגרמניה מתאבים. רד בול
(צילום: Jack Taylor/Getty Images)
קלופ ירוויח רק מחצית מהשכר שאותו קיבל בליברפול. ההחתמה שלו גם מדגישה דברים שאמר בראיון לפני שנתיים וחצי, לפיו בסופו של דבר רד בול הוא מועדון כדורגל שמטפח שחקנים ומנסה לנצח במשחקים. הוא מכבד את המסורת. אבל הוא גם חדשן, עתידני, יצירתי, דיגיטלי בעולם ששואף לאנלוגי. מישהו בסופו של דבר תמיד צריך להתחיל במסורת כלשהי. רד בול מציעה דרך כזו, ויש לה הכל: מועדונים, כסף, בסיס אוהדים, מתקנים, תשתיות. קלופ הגיע כדי לחווט בין כל החלקים.

נמאס לו לנוח

אבל רד בול זה קודם כל עסק. לא הביאו את קלופ בגלל העיניים היפות שלו, אלא כי הוא אמביציוזי ותחרותי בטירוף. כי הוא ג'אנקי של כדורגל, מפוצץ בתשוקה. קלופ אולי אימן בתאגידי ענק כמו דורטמונד וליברפול, אבל האמת היא שבשניהם הוא סבל מנחיתות כספית לעומת באיירן והשייח'ים של סיטי.
מינכן פירקה לו את קבוצת האליפויות שבנה בדורטמונד. מי שלא חושב שקלופ רוצה לנקום בבווארים, להתמודד מולם בכסף שווה ולנשל אותם מהפסגה, לא מבין את הדנ"א של ספורט ושל קלופ. לרוע מזלו, כדי לקרוא תיגר על באיירן הוא יצטרך להדיח משם את מי שקוראת עליה תיגר עד עכשיו, דורטמונד.
4 צפייה בגלריה
יורגן קלופ
יורגן קלופ
לא יכל לשבת בבית בשקט. קלופ
(צילום: גטי אימג'ס)
מדובר בחיבור בין שמן למים. המועדון הכי פחות פופולרי בגרמניה (שאוהדים מפגינים נגדו אפילו באצטדיונים בהם הקבוצה לא משחקת), לבין הדמות הכי פופולרית במדינה. יותר מכך, מדובר גם בקצוות פוליטיים: קלופ מיצב את עצמו בליברפול כדמות חברתית ופוליטית הדואגת לחלש ומזהירה מפני הפאשיזם. הוא עובר לקונצרן שקבוצת הדגל שלו נמצאת בעיר המזוהה עם הימין הגרמני, ולעבוד עבור תאגיד אוסטרי, חברה שהבעלים שלה תמך בפומבי בתקנות למניעת הגירה.
עדות לפוליטיזציה במהלך אפשר היה לקבל יום לאחר שהוכרזה ההחתמה, כשדווח על כך שברנר ארנו – האיש העשיר בעולם – החליט להשקיע בפ.צ פריז, שמוליכה את הליגה השנייה בצרפת. בפרויקט הזה שמו 200 מיליון יורו, כאשר על פי הסיכום 15 אחוז מהקבוצה יירכשו על ידי רד בול, שעל חטיבת הכדורגל שלו אחראי מיסייה קלופ.
אולי זה רק מקרה, אבל ישנה אפשרות שרד בול קוראת תיגר על מונופולים ספורטיביים כמו פ.ס.ז' ובאיירן, ואנשי עסקים מקומיים רוצים לקחת את הספורט בחזרה לידיים מקומיות, לאומיות, מידיהם של אילי נפט ומיליארדרים אמריקאים.

יעבור להם

קלופ לא יכל לשבת בבית בשקט. הבטריות הריקות התמלאו לו במהירות. השחיקה עברה. יש לו יותר מדי אנרגיה ואהבה לכדורגל. הוא ויתר על הצעות לאמן את נבחרות אנגליה וארה"ב, כי האימון בליברפול והמרדף אחרי פפ גווארדיולה באמת הוציאו לו את האוויר. הוא לקח את ההזדמנות הכי טובה ומסקרנת עבורו. שריטה בתדמית? הוא נמצא עכשיו בצד שמנוגד לאוהדיו השרופים? זה יעבור להם ברגע שיגיד כן להצעה לאמן את הנבחרת הלאומית.
קלופ והאוהדים הם ההבדל בין מי שחי מהכדורגל למי שחיים עבור הכדורגל. רד בול היא השעון שמעורר אותם מההזיה על כדורגל ורומנטיקה. האוהדים שמו את קלופ בתיבה של מצפן מוסרי לענף שאיבד את דרכו, אבל אף אחד לא שאל אותו אם הוא רוצה להיות שם.