70.5. זהו אחוז הניצחונות של מסימיליאנו אלגרי (54) בקדנציה הראשונה שלו כמאמן יובנטוס, האחוז הגבוה אי פעם בתולדות המועדון. בחמש השנים בהם עמד על הקווים (2019-2014) יובה זכתה בחמש אליפויות, ארבעה גביעים (למעשה ארבעה דאבלים רצופים) והגיעה פעמיים לגמר ליגת האלופות. קשה לבקש הרבה יותר ממאמן.
אלגרי הפך את הגברת הזקנה לשליטה הבלעדית באיטליה, כזו שזוכה באליפות עוד לפני המחזור הראשון, והחזיר אותה לטופ האירופי לצד המועדונים הגדולים ביותר – עשור בלבד לאחר פרשת הקלצ'יופולי שאיימה לרסק את הביאנקונרי.
5 צפייה בגלריה
מסימיליאנו אלגרי
מסימיליאנו אלגרי
אלגרי. יחזיר את יובה לימים היפים?
(צילום: getty images)
לאחר התקופה המוצלחת בטורינו, האיטלקי החליט לקחת הפסקה מאימון, מה שחייב את יובנטוס לצאת לדרך חדשה. שנה די בינונית ואפרורית עם מאוריציו סארי, שאמנם הסתיימה באליפות, אך בכישלון בליגת האלופות ועוד אחת ניסיונית עם אנדראה פירלו על הקווים, שהצליח לאבד את הסקוודטו אחרי תשע שנים רצופות ורק בקושי סיים עם הכרטיס לצ'מפיונס גרמו לראשי הגברת הזקנה לחשב מסלול מחדש ולהחזיר את אלגרי.
ההכנה לא הייתה אידיאלית, וזה בלשון המעטה, שבוע לפני סגירת חלון ההעברות כריסטיאנו רונאלדו מאס במדי הזברה וחיפש אתגר חדש, כזה שיכול לסדר לו גביע אלופות נוסף – והוא בחר, בצורה מפתיעה ומבלי שאף אחד ציפה, לשוב למנצ'סטר יונייטד. יפה לו, אבל מה עם האקסית?
אם תשאלו את רונאלדו, בתנאי שהוא באמת יהיה מוכן לענות על זה, הוא יגיד ששלוש השנים שלו בטורינו היו כישלון גדול. הפורטוגלי לא עזב את ריאל מדריד אחרי תשע שנים ועבר לאיטליה כדי לזכות בעוד אליפות עם יובנטוס, הוא רצה להרחיב עוד קצת את ארון הגביעים שלו עם זכייה נוספת בצ'מפיונס. על הנייר זה היה אתגר לא פשוט בכלל כשמבינים שהפעם האחרונה שיובה הוכתרה כאלופת אירופה הייתה לפני 25 שנה, ב-1996. אך גם איתו יובנטוס לא הצליחה לעבור אפילו את רבע הגמר.
5 צפייה בגלריה
רונאלדו מאוכזב
רונאלדו מאוכזב
שלוש השנים שלו בטורינו היו כישלון. רונאלדו
(צילום: gettyimages)

מתחילים מחלש

נו טוב, אז מתחילים מחדש, עם אלגרי, מה כבר יכול להשתבש? אז זהו, כנראה שהכל. פתיחת עונה מזעזעת, שכוללת נקודה אחת מתשע אפשריות, הגנה רעה שספגה כבר חמישה שערים בשלושה מחזורים (ואנחנו מדברים פה על צמד הבלמים שסחב על הגב את איטליה עד לזכייה ביורו, כן?) ולא מעט ביקורות על הסגל הבינוני והחוסר בחלוץ מוביל (מישהו אמר רונאלדו?). לא נעים.
"דברים לא הולכים כרגע על פי הציפיות שלנו", אמר אלגרי לאחר ההפסד 2:1 לנאפולי ביום שבת. "למרות שהגישה של הקבוצה נכונה. טעויות של שחקנים קורות יותר מדי פעמים".
פתרון הבזק של הצוות המקצועי היה להחזיר את מויזה קן מאברטון ולהרכיב קו התקפה אפרפר, שכולל אותו ואת אלבארו מוראטה – לא בדיוק החוד שמתאים לקבוצה בטופ האירופי. קן אמנם רק בן 21, ועדיין נחשב לחלוץ מוכשר שעוד יכול להתפתח, אך ב-80 ההופעות שלו בשלוש השנים האחרונות בפריז סן ז'רמן ואברטון הוא כבש בסך הכל 21 שערים. ומוראטה? לא הייתה לו עונה אחת בקריירה בה הבקיע מעל 15 שערי ליגה.
5 צפייה בגלריה
אלבארו מוראטה מול יוסוף דמיר
אלבארו מוראטה מול יוסוף דמיר
מוראטה. התקפה אפרורית
(צילום: AFP)
רבים טוענים שהעזיבה של כריסטיאנו אמורה להחזיר את פאולו דיבאלה למרכז הבמה, אחרי כמה שנים לא יציבות, מלאות בפציעות (קורונה) ויכולת מאכזבת. "כשיש לך שחקן כמו כריסטיאנו, אתה חייב לגרום לקבוצה לשחק עבורו. אנחנו חייבים להיות אסירי תודה לכריסטיאנו על כל מה שהוא עשה בשנים הללו כאן, אבל צריך להמשיך הלאה", אמר ג'ורג'יו קייליני.
הבלם המשיך: "זו תהיה הקבוצה של פאולו דיבאלה. בשנים האחרונות הוא הוריד את הממוצעים שלו בגלל הנוכחות של כריסטיאנו, אבל הוא שחקן מפתח עבורנו, וכולם יודעים את זה".
יכול להיות שהארגנטינאי יחזור להראות את המספרים שהציג לפני הגעתו של רונאלדו, אך רבים מדברים על כך שזו תהיה השנה של פדריקו קייזה, שהראה את היכולות שלו ביורו והיה אחד הגורמים העיקריים לכך שאיטליה הניפה את הגביע בסיום הטורניר. בינתיים פציעה טורדנית מונעת מקייזה לשחק, ויובה משלמת את המחיר.
5 צפייה בגלריה
פאולו דיבאלה
פאולו דיבאלה
הקבוצה תקום ותיפול עליו. דיבאלה
(צילום: EPA)
הערב (שלישי, 22:00), בסגל חסר ועם מומנטום שלילי, יובנטוס פותחת את דרכה בליגת האלופות במשחק חוץ בשבדיה נגד מאלמו, ואם לשפוט על פי יחסי הזכייה של סוכנויות ההימורים, גם רבע הגמר ייחשב הישג מבחינת הגברת הזקנה. למעשה, נכון לעכשיו הביאנקונרי מדורגים במקום העשירי מבין הקבוצות המשתתפות במפעל.
"בשנים האחרונות הציבו את יובנטוס כאחת הפייבוריטיות לזכייה בגלל שני הגמרים אליהם היא הגיעה בשנים האחרונות", טען אלגרי לפני המפגש הערב מול מאלמו השבדית. "המטרה שלנו היא קודם כל להגיע לרבע הגמר, שלב בו לא היינו בשנתיים הקודמות. אחרי שמגיעים לשם, הכל יכול לקרות. אם נגיע לשם, נהיה חייבים לכוון לזכייה".
"העובדה שהשנה אנחנו לא בין הפייבוריטיות לא אומרת שאין לנו את התשוקה לזכות – אלו שני דברים שונים", הוסיף המאמן.
5 צפייה בגלריה
יובנטוס
יובנטוס
שחקני יובנטוס. גם רבע גמר צ'מפיונס ייחשב הישג
(צילום: רויטרס)
יובנטוס של השנה מרגישה כמו קבוצת NBA שהולכת לבנייה מחדש, ורק רוצה להעביר את הזמן עד לבחירת הדראפט הגבוהה. לשם הדימוי, תחשבו על צירוף שחקן שובר שוויון בסגנון ארלינג הולאנד. זה לא אומר שאלגרי ויתר מראש – תסמכו עליו שהוא יידע להוציא מהסגל את המקסימום. מה המקסימום הזה שווה? את זה עוד נראה.