איזה עונה עברה מכבי תל אביב ואיזו עונה עברו האוהדים שלה. היא התחילה טוב, דישדשה באמצע וסיימה הכי חזק שאפשר. ככה זה נראה:

מוביל הלהקה

אי אפשר שלא להתחיל במאמן - עודד קטש. מתחילת העונה לא הפסיקו להשמיץ את עודד. רוב אוהדי מכבי חשבו שאינו מתאים לשחקנים ושיטתו לא טובה ולא מותאמת למכבי. בנוסף נאמר שקטש אדיש מדי בשביל המערכת. הוא הגיע באמצע עונת המשחקים למצב בו כל משחק עירער את מעמדו והסיכויים הולכים ופוחתים שיסיים את העונה, אבל מכבי פשוט התהפכה וצמחה למכבי שחלמנו לראות, ויותר מכך, מאמן מושמץ חזר להיות חביב הקהל. קטש הגיע איתנו הכי רחוק מאז הזכייה בשנת 2014. אני מוריד את הכובע בפניך, קטש, שהבאת אותנו לעונה פשוט מדהימה, ושרק נמשיך בדרך הזו. השמיים בשבילנו ובשבילך הם הגבול.

2 צפייה בגלריה
קטש
קטש
קטש
(צילום: עוז מועלם)

סימן השאלה

ניתן לכם דקה של מחשבה: מהו עקב אכילס העונה של מכבי תל אביב? משחקי החוץ. בחלק גדול מהעונה מכבי לא נראתה כמו אותה קבוצה בבית ובחוץ, וכשיצאה מאולמה נראתה כבויה, לא אנרגטית ובעיקר לא מחוברת. היו מלא הפסדים בהם אמרתי לעצמי "רק שזה לא יעלה לנו בפלייאוף", הרבה פספוסים. המאזן עמד על 12:5 לפני המשחק הראשון במונאקו, שהיא אחרת מהקבוצות הביתיות הטובות במפעל, אבל הצהובים שכחו מהכל וניצחו בגדול.

סימן הקריאה

כן, אתם יודעים על מה אני מדבר: משחקי הבית מעוררי ההשראה שנותנים לנו תקווה ושמחה. אפילו בצפייה בטלוויזיה בבית אפשר להרגיש את האווירה. יד אליהו השנה הוא פשוט משהו מיוחד, והיורוליג לא ראה זמן רב מאזן בית כזה מרשים, 2:15. עם כל הכבוד לשחקנים שנתנו הכל ומעבר ולמאמן עודד קטש שהיה מצוין, לדעתי האווירה נתנה לנו את הפלייאוף, משום שהיו הרבה משחקים בהם קבוצתו של קטש לא הייתה טובה וכמו קסם האולם הציל את המצב שוב ושוב ושוב. לדוגמה, משחק הבית מול מונאקו, עם מהפך ענק במחצית השנייה.

הבינגו

יש שני שחקנים שמכבי פגעה בהם בינגו. הגדול ביותר הוא בונזייייי קולסון (בסגנונו של שי סידי). לדעתי בונזי הוא ההגדרה של "מכביסט", איך הוא קופץ לכל כדור, איך הוא שומר, איך הוא קולע. הוא הפך לסקורר השלישי של מכבי אחרי BB, חי על שאריות בהתקפה ומנצל את זה בצורה מקסימלית. כשבונזי טוב מכבי הרבה יותר טובה, ומה שמיוחד בו הוא שגם אם הוא לא פוגע, הוא תמיד טוב בהגנה. גם החיבור של קולסון עם הקהל מיוחד, ואם התחלת לראות משחקים לפני כמה חודשים, אתה תחשוב שהוא שחקן שגדל בנוער.
הבינגו השני הוא ג'רל מרטין, שהיה הימור גדול. האיש לא שיחק דקה באירופה, שום ניסיון שיכול לעזור למכבי בעמדה 4 הבעייתית. מרטין התחיל את העונה בצורה מאוד מאכזבת, ויש אוהדים שהתייחסו אליו כפלופ של ההנהלה (בדומה לבנדר), אבל משהו השתנה בו באמצע העונה. יחד עם כל הקבוצה הוא עלה ביכולתו, נתן תצוגות פה ושם, הראה לנו שהקליעה שלו ברמה גבוהה והוא קלאצ'ר באמת מצוין. הבעיה היא שהוא לא יציב.

‏BB

זה לא שם של מותג, אלא קיצור של הקו האחורי הכי טוב באירופה. עם תקציב צנוע, מכבי הנחיתה אלוף אירופה ושחקן שהיה כוכב באסקוניה, ועם צמד כזה השמיים הם הגבול.ווייד בולדווין ולורנזו בראון קולעים מעל 16 למשחק (לשם השוואה, ווילבקין קלע בשנה שעברה 15.7), בראון קוסם שלא נראה פה שנים רבות - אולי מאז אנתוני פארקר - ובולדווין אחד הסקוררים הטובים שהיו במכבי.
בתחילת העונה היה ספק אם השניים יוכלו להסתדר ביחד, כי שניהם אוהבים את הכדור בידיים שלהם. בהתחלה הם הסתדרו פחות או יותר, אבל כשכל אחד מהם נפצע, השני היה טוב יותר בלעדיו. בחצי שנה השנייה הייתה התקדמות משמעותית בחיבור ביניהם, וזה נראה כל כך טוב שמכבי יכולים לדמיין אותם מובילים במשך שנים את הלהקה הצהובה. לבראון אני נותן 9/10 כי הוא עושה פשוט הכל על המגרש, מנהל המשחק הכי טוב שראיתי במכבי, ובנוסף יודע ליצור נקודות ברמה שלא מביישת את הליגה הטובה בעולם. למה לא 10? כי הוא קצת חיפף בהגנה העונה. אבל לבולדווין אני אתן 10/10. התאהבתי בשחקן הזה. הוא נושם את המשחק, חי אותו, שחקן התקפה מגוון כל כך עם חצי מרחק אולי הכי קטלני באירופה ומחויבות בהגנה שגורמת לכל הקבוצה לשמור.
חשוב שהם ישתפרו ברגעי הקלאץ': למכבי היו הרבה משחקים צמודים, שניהם לוקחים את הזריקות המכריעות, והם לא מדייקים בזמן אמת, נתון מעט מדאיג. הרבה משחקים נפלו על טעויות קלאץ' שלהם, ולמעשה של כל הקבוצה שאינה קבוצת קלאץ'. בולדווין לוקח החלטות מאוד לא חכמות במאני טיים, ונראה שבראון מתרחק מהכדור בזמן הזה של המשחק.

2 צפייה בגלריה
שחקן מכבי ת"א ווייד בולדווין
שחקן מכבי ת"א ווייד בולדווין
ווייד בולדווין
(צילום: עוז מועלם)

השחקן המשתפר

הרבה אוהדי מכבי יבחרו את ג'ייק כהן ,שבאמת עשה שיפור אדיר, אבל לא כמו השחקן שאני בחרתי. השחקן הוא רומן סורקין - בשנה שעברה ראו אצלו ניצוצות של פוטנציאל, של שחקן יורוליג טוב, וכולנו ציפינו לשחקן כזה גם השנה, אבל לא לשיפור כזה גדול. סורקין הוא בין השחקנים המובילים ביורוליג לריבאונד לדקה, ותמיד נלחם עליו. בנוסף הוא שיפר את הסיומת שלו מתחת לסל וקולע הרבה יותר טוב. סורקין גם שומר טבעת מצוין ויודע לקפוץ בטיימינג כדי לתת את הבלוק שיטריף את הקהל הצהוב. הוא יודע להיכנס בין ההגנות אחרי פיק אנד רול או נגד הגנה אזורית, לקבל את הכדור ולקבל את ההחלטה הכי נכונה, קריאת משחק ברמה מדהימה. אם ימשיך בגרף העלייה שלו בשנה הבאה, נוכל לראות אותו קולע יותר.

מצבו של הישראלי

במכבי הביאו בקיץ את רפי מנקו כדי שיביא תשואה בליגה ואולי יצליח לעזור גם ביורוליג. מיפתח זיו ציפו בעונה השנייה בצהוב להתקדמות בליגה בעיקר, ואולי גם ביורוליג. אבל לעומת סורקין, ג'ונדי וג'ייק, שניהם פשוט לא מתאימים לדעתי לרמה של מכבי, לא בליגה ובמיוחד לא ביורוליג. אי אפשר להשוות אותם לג'ונדי, שנותן אנרגיות מהספסל ובעיקר לרוב קלעי יציב שיכול להביא נקודות חשובות; על סורקין דיברנו למעלה; וג'ייק החליט שנמאס לו מהביקורות ושהוא משנה את דעתם של האוהדים בצהוב. מאז הפציעות ג’ייק נותן תפוקה מצוינת בהתקפה ולפעמים בהגנה, והפך לאס של מכבי. אני עדיין חושב שצריך להביא לו מחליף, כי מכבי חייבת 4 יותר איכותי ומגוון. בסיכומו של דבר, הישראלים הרוויחו את דקותיהם ביושר וביכולת טובה.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.