ראש עיריית גנט, דניאל טרמונט, ביטל אמש (שלישי) על השתתפות ישראל באליפות אירופה לפריזבי לנוער (עד גיל 17), שמתקיימת בבלגיה. הסיבה: הקושי לאבטח את התחרות ואת הישראלים, שחשופים לאיומים מצד ארגונים פרו-פלסטיניים.
המשלחת, שכוללת שתי נבחרות של נערים ונערות בני ובנות 13 עד 17, קיבלה אישור מיוחד ליטול חלק במשחקים מגורמי ביטחון בישראל. כשבועיים לפני מועד התחרות עדכנו את ראשי ההתאחדות הישראלית כי נמצא מגרש חלופי שבו תוכל הנבחרת לשחק, במנותק משאר הנבחרות, אולם ההשתתפות הותנתה בכך שהנערים לא יוכלו ליטול חלק בטקס הפתיחה ובכל אירוע חברתי אחר שיתקיים במהלך האליפות. ההתאחדות הישראלית קיבלה את ההגבלות.
2 צפייה בגלריה
מחאות פרו-פלסטיניות "להפסיק את חימוש ישראל" בדבלין אירלנד
מחאות פרו-פלסטיניות "להפסיק את חימוש ישראל" בדבלין אירלנד
מחאות פרו-פלסטיניות. הגיעו גם לבלגיה
(צילום: REUTERS/Clodagh Kilcoyne)
בשעות הבוקר אתמול, יום התחרות הראשון, קיבלה ראש המשלחת הודעה שבלילה הושחתו המגרשים שבהם הייתה אמורה לשחק ישראל על ידי כתובות גרפיטי אנטי-ישראליות. בעקבות המקרה, עיריית גנט הוציאה איסור על קיום משחקים במגרש המדובר – הודעה שמבחינה מעשית מונעת מהמשלחת להשתתף בתחרות.
במהלך מאמצים של משרד החוץ, משרד הספורט והשגרירה הישראלית בבלגיה לדחות את המשחקים במגרש עד למציאות פתרון, יצאה ממשרד ראש העירייה הודעה האוסרת על ההשתתפות של הנבחרת בטורניר. על פי ההחלטה, המשטרה "לא מסוגלת לאבטח את הטורניר בשל השתתפותם של השחקניות והשחקנים הישראלים", והיא נדרשת לדאוג לכך שהם לא יהיו נוכחים במתחם האליפות כלל.
2 צפייה בגלריה
אוהדים עם דגלי פלסטין
אוהדים עם דגלי פלסטין
אוהדים עם דגלי פלסטין במשחק של ישראל נגד פרגוואי, בפריז
(צילום: עוז מועלם)
נכון לעכשיו הנבחרת הישראל תקועה בבלגיה, מכיוון שאין לשחקנים כרטיסי טיסה חלופיים. "בשל המצב הביטחוני הנפיץ, הנבחרת נאלצת להישאר במלון ללא אפשרות לשום ניוד", אמרה איילת בן ציון, מנכ"לית ההתאחדות לענפי הפריזבי. "לא הגיוני ששחקניות ושחקנים בני 15 לא יכולים לשחק את הספורט שהם כל כך אוהבים בשל פוליטיקה ואנטישמיות זולה".
יש לציין כי המקרה המדובר הוא חלק מקושי שחוות משלחות ישראליות בעולם מאז ה-7 באוקטובר. לפני חודשיים הודיעה עיריית בריסל שלא תוכל לארח את המשחק הפותח במסגרת ליגת האומות של ישראל נגד בלגיה (ב-6 בספטמבר, באצטדיון המלך בודואן). הנימוק היה כי קיום המשחק "בלתי אפשרי", גם כן בשל החשש מהפגנות אנטי-ישראליות. בחודש פברואר האחרון קבוצת הכדורגל של גנט אמנם אירחה את מכבי חיפה באצטדיונה הביתי, במסגרת הקונפרנס-ליג, אבל במשחק שהתקיים ללא קהל. נבחרת כדורגל הנשים של ישראל, שקיימה משחקים בקיץ הנוכחי בסקוטלנד, זכתה בקבלת פנים לא ידידותית במיוחד, בדמות הפגנות סמוך למגרש שבו שיחקה ולבית המלון שבו שהתה. גם במהלך המשחקים האולימפיים מתקיימות מחאות פרו-פלסטיניות באירועים שבהם נוטלים חלק ספורטאים ישראלים.
הפגנה פרו-פלסטינית בכיכר הרפובליקה בפריז
( צילום: עוז מועלם)