יום בלתי נשכח היה אתמול (ד') באליפות העולם בסנוקר. בזה אחר זה, שני השחקנים הטובים בעולם והפייבורטים לזכייה בתואר השנה, ג'אד טראמפ ורוני אוסאליבן, הודחו ברבע הגמר - והותירו את הבמה לארבעה שחקנים עם הזדמנות פז לזכות בתואר החשוב מכולם.
רק כדי להמחיש עד כמה האליפות מפתיעה השנה. אף אחד מארבעת השורדים האחרונים אינו מדורג בעשירייה הראשונה בעולם. שלושה מבין ארבעת המעפילים לחצי הגמר הם לא מדורגים באליפות - והעפילו אליה מהמוקדמות, שווה לשיא כל הזמנים (הפעם הקודמת הייתה ב-1977).
ההפתעה הגדולה ביותר ברבע הגמר הייתה ההפסד 13:9 של טראמפ לג'ק ג'ונס, מדורג 44 בעולם, בהופעה השנייה שלו בסך הכול באליפות העולם.
4 צפייה בגלריה
ג'אד טראמפ מאוכזב
ג'אד טראמפ מאוכזב
אכזבה עצומה. טראמפ
(צילום: George Wood, gettyimages)
רק לפני עשר שנים אותו ג'ונס (30) סיים את עונת 2013/14 עם 0 ניצחונות - 16 הפסדים ב-16 משחקים. ספורטאי עם אופי חלש ממנו כבר היה מוותר על הניסיון להתניע קריירה מקצוענית רצינית בענף שלו. ג'ונס סירב לוותר.
עשר שנים אחרי אותה עונת נפל, ג'ונס חולל את אחת מההפתעות הגדולות בתולדות הקרוסיבל. למרות הניסיון הדל שלו ביחס לטראמפ במעמדים האלה, הוא עשה זאת בקור רוח ומשחק טקטי ומחושב. הוא גרר את טראמפ מחוץ לאזור הנוחות שלו, כפה עליו משחקונים ארוכים ומתישים ושיבש לחלוטין את המשחק ההתקפי שלו.
השניים הגיעו לסשן היום במצב של 8:8, כשכבר במשחקון הראשון של היום טראמפ החטיא כדור ורוד, ואולי סימן את העתיד לבוא. ג'ונס מיהר להעניש ועלה ל-8:9. טראמפ עוד השווה ל-9:9, אבל ג'ונס עם ברייק של 87 נקודות החזיר לעצמו את היתרון - וניצח גם במשחקון הבא, 9:11. ג'ונס הכריע את המשחקון ה-21 באדום האחרון ועם ברייק של 106 נקודות במשחקון ה-22 הוא סיים את המשחק בסטייל.
זוהי בסך הכול הפעם השנייה בקריירה של ג'ונס שהוא מעפיל למעמד חצי גמר בטורניר דירוג, הפעם הקודמת הייתה באליפות גיברלטר ב-2022. בחצי הגמר בשפילד הוא יפגוש את המנצח במשחק בין רוני אוסאליבן וסטיוארט בינגהאם (4:4 בתום הסשן הראשון) וכבר עכשיו הוא הבטיח לעצמו פרס כספי בסך 100 אלף פאונד, שיקפיץ אותו מהמקום ה-44 בדירוג העולמי למקום ה-23.
4 צפייה בגלריה
ג'ק ג'ונס
ג'ק ג'ונס
הסינדרלה. ג'ק ג'ונס
(צילום: George Wood, gettyimages)
"אני מרגיש טוב ושמח לנצח", אמר ג'ונס בסיום, "אני חושב שטראמפ התקשה. במצב של 4:4 הרגשתי שהוא נכנס לקונכייה שלו וניצלתי את זה".
עבור טראמפ מדובר באכזבה עצומה. אחרי שזכה בחמישה תארי דירוג העונה, טראמפ הגיע כאחד מהמועמדים הבולטים להניף את הגביע. לטראמפ יש אמנם 28 תארי דירוג (מקום רביעי בהיסטוריה בצוותא עם סטיב דייויס), אבל רק אליפות עולם אחת והוא יודע היטב כי זה מעט מדי לשחקן בקליבר שלו.
"התקשיתי", הודה טראמפ, "היו לי המון הזדמנויות אבל המשחק היה איטי משרציתי ולא הצלחתי להיכנס לקצב. הייתי צריך לשחק התקפי יותר, אולי שיחקתי קצת לידיים שלו. הוא עשה לי טובה כי אם הייתי משחק ככה בחצי הגמר הייתי מפסיד 17:0".

בינגהאם הפתיע את אוסאליבן

סטיוארט בינגהאם, אלוף העולם ב-2015, שהעפיל השנה לאליפות מהמוקדמות, הפתיע עם 10:13 על רוני אוסאליבן, שהחמיץ הזדמנות להפוך לאדם היחיד בעידן המודרני שזוכה שמונה פעמים באליפות העולם ובנוסף לזכות בכל תארי הטריפל קראון (אליפות העולם, המאסטרס ואליפות בריטניה) בעונה אחת.
אוסאליבן כבר הוביל 6:8, אבל הפסיד בשבעה מתשעת המשחקונים האחרונים. בינגהאם לא נזקק למשחק חייו כדי לנצח את השחקן הגדול בהיסטוריה, אבל קור הרוח שהפגין, בעיקר במשחקונים האחרונים, יחד עם היכולת החלשה של אוסאליבן עשו את ההבדל.
בינגהאם שיפגוש בחצי הגמר את ג'ונס, נותר השחקן היחיד באליפות - שכבר זכה בה בעבר והוא ישמח מאוד לנצל את ההזדמנות הגדולה שנקרתה בפניו כדי לזכות בתואר בפעם השנייה בקריירה.
"נהניתי מכל שנייה של המשחק, אפילו כשפיגרתי", אמר בינגהאם המאושר, "משהו פשוט התחבר לי". לבינגהאם הייתה עונה רעה מאוד והוא הידרדר בדירוג העולמי. כעת הוא זוכה לפיצוי ענק, וכבר עכשיו הבטיח לעצמו 100 אלף פאונד ועלייה לפחות למקום ה-25 בדירוג.
4 צפייה בגלריה
רוני אוסאליבן
רוני אוסאליבן
האליפות השמינית תחכה. אוסאליבן
(צילום: Andrew Boyers, reuters)
אוסאליבן למרות ההפסד נשמע רגוע ומפויס: "הניצחון הגיע לבינגהאם, הוא שיחק ממש טוב. ניסיתי להילחם, אבל זה פשוט לא היה אמור לקרות הפעם. זה היה טורניר נהדר עבורי, נהניתי ממנו. הפסדים זה לא נורא, כל עוד אתה נהנה מהמשחק. עשיתי התקדמות גדולה".
רגע שנוי במחלוקת במשחק התרחש במשחקון ה-12, כשאוסאליבן התעקש בפני השופטת שהיא לא הציבה את השחור במקומו המדויק - וביקש ממנה פעם אחר פעם להציב את הכדור מחדש באופן שיפגע דווקא בו (אוסאליבן ביקש שתציב את השחור באופן שיקשה עליו לפגוע בכדור האדום). על פניו ספורטיביות מרשימה וראויה לציון מצדו, אבל היו גם שביקרו את היחס שלו כלפי השופטת - כשבנקודה מסוימת בסיטואציה הוא ביקש ממנה להירגע.
מי שהרוויח מההפסדים של אוסאליבן וטראמפ הוא מארק אלן שהודח עוד בשמינית הגמר, אבל לראשונה בחייו יעלה למקום הראשון בדירוג העולמי בתום האליפות.
קיירן ווילסון סבל העונה מבעיות אישיות סביב התקף אפילפסיה שחוותה אשתו. העניינים המשפחתיים פגעו בעונה ובתוצאות שלו, אבל לאליפות העולם הוא הגיע מוכן ומזומן. ווילסון העפיל בפעם הרביעית בקריירה לחצי הגמר לאחר שניצח 8:13 את ג'ון היגינס.
ווילסון הגיע לסשן האחרון ביתרון 7:9. הוא הפסיד במשחקון הראשון, אבל בסיומת משכנעת במיוחד - ניצח בארבעת המשחקונים הבאים עם ברייקים של 56, 101, 61. לווילסון יש הופעה אחת בגמר אליפות העולם, אבל הוא עדיין לא זכה בתואר. נראה שהשנה יש לו הזדמנות טובה במיוחד לעשות זאת.
4 צפייה בגלריה
סטיוארט בינגהאם
סטיוארט בינגהאם
בינגהאם. הופעה מרשימה אחרי עונה חלשה
(צילום: Andrew Boyers, reuters)
ווילסון יפגוש בחצי הגמר את דייויד גילברט שרשם ניצחון משכנע 8:13 על סטיבן מגווייר. גילברט בן ה-42 ישחק במעמד חצי הגמר בפעם השנייה בקריירה. לסשן היום הוא הגיע ביתרון 6:10, מגווייר הצליח לצמק מעט ל-11:8, אבל גילברט ניצח בשני המשחקונים הבאים והבטיח את הניצחון.
משחקי חצי הגמר ייערכו החל מהיום ועד שבת בשיטת הטוב מ-33 משחקונים, ועם שולחן אחד בלבד באולם.
לו"ז חצי הגמר: קיירן ווילסון - דייויד גילברט, ה' - 15:00, ו' - 12:00 ו-21:00, ש' - 16:30. סטיוארט בינגהאם - ג'ק ג'ונס - ה' - 21:00, ו' - 16:30, ש' - 12:00 ו-21:00.
פורסם לראשונה: 16:52, 01.05.24