נבחרת העתודה של ישראל הגיעה לחצי גמר אליפות אירופה 9 פעמים. 5 האחרונות היו ברציפות, בחמשת הטורנירים האחרונים, ובהם הגענו ארבע פעמים לגמר ופעמיים הנפנו את הגביע. כבר 5 שנים ששחקני נבחרת העתודה באים והולכים, אך ההישגים נשמרים. כעת נשאלת השאלה, לאן הכדורסל הישראלי הולך?
זה לא סוד שמעמד הכדורסלן הישראלי נמצא בצניחה חופשית בשנים האחרונות. עוד ועוד זרים בינוניים פוקדים את הליגה ומעמד הישראלי נשחק. אז כיצד ניתן להסביר את התופעה שבנבחרות הצעירות, שנה אחר שנה הנבחרת שלנו מגיעה להישגים? אולי זה מפאת העובדה ששחקנים מובילים של נבחרות צעירות, כדוגמת הבחירה הראשונה בדראפט ה-NBA ויקטור וומבניאמה, לא משחקים במדי העתודה?אולי זה בגלל השיטה המוזרה של משחקי הטורניר, לפיה כולם עולים להצלבה משלב הבתים ובכך מספיקים 4 ניצחונות לאליפות (כי ברור שלא נוכל לנצח את ספרד בסדרה של הטוב מ-5)?

1 צפייה בגלריה
נבחרת העתודה
נבחרת העתודה
נבחרת העתודה
(צילום: FIBA PHOTOS)

את הניחושים ובעיקר התירוצים ניתן להשאיר בצד. מה שיותר חשוב זה שקבוצת לוחמים ישראלים לובשים את המדים הלאומיים בגאווה ונלחמים עד טיפת הדם האחרונה. מול יריבות חזקות יותר וחזקות פחות, הצעירים הללו מראים כי הם לא פראיירים ולא הגיעו להיות "נערי פוסטר". בזכות טקטיקת משחק נכונה של המאמנים הישראלים: מקטש, דרך בית הלחמי ועד אלעד חסין, הנבחרת הישראלית מזהה את נקודות התורפה ומצליחה להוציא את היריבה מהכלים. אז איך כמעט כלום לא מתורגם לנבחרת הבוגרת?
כן קיימים סיפורי הצלחה: דני אבדיה ב-NBA, יובל זוסמן, תמיר בלאט וים מדר שהגיעו למפעל האירופי הבכיר ולקחו חלק משמעותי בקבוצות בהם שיחקו, ועוד צעירים רבים שהיום פוקדים את מיטב קבוצות ליגת העל. אבל, ויש אבל, כוכבים שפרחו בנבחרת ולקחו חלק משמעותי בהצלחתה לא מצליחים לשחזרה בבוגרים. בקיץ שעבר גלעד לוי הוביל את הנבחרת לצד נועם דוברת, ובעונה האחרונה בעיקר חימם ספסל בירושלים. מירון רוינה, דניאל קופרברג, עמית אהרוני ועוד מספר שחקנים היו שחקנים מובילים בנבחרת וחתומים על ההצלחה שלה במחזור שלהם, אבל בבוגרים התקשו להמשיך את המומנטום. הסיבה לכך היא שליגת העל היא פשוט לא טובה עבור השחקן הישראלי.
היום, כל קבוצה שואפת מצד אחד לגדל את שחקני העתיד, אך גם להגיע להצלחות מצד שני. הקבוצות הישראליות חסרות סבלנות בכל הנוגע לפיתוח השחקנים, היות ומדובר בתהליך ארוך שגם ככה סביר שלא יהיו אלה שיקטפו בו את הפירות. שחקנים רבים שבלטו בגילים הצעירים זקוקים לדקות המשחק, לביטחון ובעיקר לטעויות. זאת הסיבה שרבים עוברים לחו"ל כדי להיות מוכנים לרמה של הבוגרים.
לראיה, נועם יעקב, אחד מגיבורי הטורניר שהסתיים לפני כשבוע, שהוליך את הנבחרת למרחק קליעת עונשין של דני וולף מזכייה, ישחק בעונה הבאה בווילרבאן. מדובר אומנם בקבוצת יורוליג, אך בה בעת מקום אשר יודע ויכול לגדל שחקנים. יעקב נמצא בווילרבאן על תקן זר, ובכך יוכל להשיג יותר הזדמנויות מאשר אם היה מגיע לקבוצה בארץ. בעונה החולפת הוא שיחק בהפועל ירושלים, אליה הגיע לאחר שהושאל. נכון שהוא קיבל הזדמנויות - אך לא מספיק, ובעיקר ברגעי ההכרעה של העונה מיעט לשחק.
אז מה עושים? אני מאוד מתחבר למתווה השר, לפיו רוב הקבוצות בארץ ישתפו רק 4 זרים בלבד במשחק. הן יקבלו על כך תגמול כלכלי יפה ובכך יוכלו להביא זרים איכותיים יותר. הכדורסלן הישראלי יוכל לקבל יותר הזדמנויות בליגה , לצבור ניסיון ובכך יגדל פה דור חדש של כדורסלנים ישראליים איכותיים. אולם, הייתי שמח להוסיף משהו נוסף שישפר את המתווה: דקות משחק מובטחות לצעירים. כל קבוצה תצטרך להקנות לפחות 30-20 דקות בכל משחק לשחקנים מתחת לגיל 22, בלי קשר אם מדובר בקריית אתא (שם זו לא תהיה בעיה) או בהפועל ירושליים ומכבי תל אביב. אני אשמח אם לכל קבוצה יהיה לפחות שחקן אחד אם לא שניים שהם העתיד של הכדורסל הישראלי.
לעניות דעתי, אם נשפר את הצעירים האלה וניתן להם את הכלים הנכונים, את דקות המשחק והניסיון. בעוד 5 שנים, הכדורסל הישראלי יהיה שוב מבוסס על השחקן הישראלי. הקבוצה תיבנה סביבו והזרים שיגיעו לארץ יהיו איכותיים ביותר. בכך גם הרמה של ליגת העל הישראלית תעלה!
בעוד 5 שנים, נבחרת ישראל הבוגרת תשנה את פניה ואם הצעירים האלה יממשו את הפוטנציאל שלהם, לעבור את שלב הבתים במונדובאסקט או שמינית גמר ביורובאסקט לא תהיה מטרת העל, אלא יעד שצריך להשיג. מטרת העל תהיה להגיע לשלבים המתקדמים, ומי יודע, אולי גם גביע!
אז אסכם את דבריי בכך שהכדורסל הישראלי נראה מבטיח ומלא פוטנציאל. חשוב להתנהל עם הדבר הזה נכון כי "כדורסל בארץ יש". קם פה דור חדש שצמא להצלחות ובעל כישרון רב. מעכשיו, צריך לדאוג לכדורסלן הישראלי ולשפר אותו!
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.