מכירים את זה כשקוראים, בעיקר כאן אצלנו, לספורטאים מתחת לגיל 22-21 "ילדים"? "תראו את הילד הזה", "הילדה הזו מאוד מוכשרת" וכו'. אז לא, הם ממש לא ילדים, וכן, הם מספיק טובים כדי להיות בטופ העולמי בכל ענף ותחום.
קיליאן אמבאפה הוביל את צרפת לזכייה במונדיאל בגיל 19, מייקל פלפס היה אלוף ושיאן עולם לפני שמלאו לו 16 שנים, מג'יק ג'ונסון נבחר ל-MVP של סדרת הגמר ב-NBA בגיל 20. סך הכל נשמע שהם היו די בשלים כדי להתחרות ברמות הגבוהות ביותר.
5 צפייה בגלריה
ליילה אנני פרננדס
ליילה אנני פרננדס
פחד? היא לא שמעה על המושג הזה. ליילה אנני פרננדס
(צילום: EPA)
והנה אנחנו מקבלים השנה באליפות ארצות הברית כמה "ילדים" כאלו שרוצים להיות הדבר הבא בסבב. הספרדי בן ה-18 קרלוס אלקראס תפס את מירב תשומת הלב עם הגעה מרשימה לרבע הגמר, אך אתמול לפנות בוקר (בין שלישי לרביעי) נאלץ לפרוש מול הקנדי המוכשר פליקס אוג'ה-אליסים (15 בעולם), שגם הוא בסך הכל בן 22.
את הדרך לרבע הגמר עשה אלקראס כשהוא מעיף בדרך את אחד הטניסאים הטובים בעולם, היווני סטפנוס ציציפאס (3) לאחר מרתון של חמש מערכות, ויומיים לאחד מכן ניצח שוב בחמש מערכות – והראה טונות של אופי, לא ביחס לגילו הצעיר, אלא בכלל.
אז כן, אלקראס כבר לא איתנו, אבל במקביל אצל הנשים קיבלנו כוכבת חדשה שקוטלת סיבוב אחר סיבוב את כל המדורגות הגבוהות. קוראים לה ליילה אנני פרננדס (73) והיא בכלל מקנדה.
לפני שנרחיב את הדיבור על פרננדס, שחגגה רק לפני שלושה ימים את יום הולדתה ה-19, שימו לב לדרך שעשתה עד לחצי הגמר בפלאשינג מדו. בסיבוב השלישי היא פיגרה במערכה ושבירה, כשהמדורגת 3 בעולם ואלופת השנה שעברה נאומי אוסקה הגישה כדי לזכות במשחק כולו, אך פרננדס סיפקה קאמבק מהסרטים, שברה בחזרה, ניצחה בשובר שוויון וסגרה סיפור במערכה המכרעת.
5 צפייה בגלריה
נאומי אוסקה
נאומי אוסקה
כבר ראתה את הניצחון בכיס. נאומי אוסקה
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
ליילה אנני פרננדס
ליילה אנני פרננדס
טניס התקפי וכיפי
(צילום: getty images)
פחות מ-48 שעות מאוחר יותר היא פגשה את הגרמנייה אנג'ליק קרבר (17), עד לפני כמה שנים המדורגת 1 בעולם, וגם מולה היא נקלעה לפיגור של מערכה ושבירה. זה לא הטריד אותה. עוד קאמבק, עוד ניצחון בשלוש מערכות ומפגש שנשמע בלתי אפשרי עם האוקראינית אלינה סביטולינה (5). איך זה הסתיים? נכון, שוב ניצחון בשלוש מערכות ועוד שובר שוויון שהלך לטובתה של קוטלת הענקיות.
"מה מאכילים אותך שם בצפון, בקנדה, שגורם לך לספק טניס מדהים ומעורר השראה כזה בשבוע האחרון?", נשאלה פרננדס לאחר הניצחון שלה על סביטולינה. "הייתי אומרת שזה בזכות הסירופ מייפל שלנו", היא ענתה והעלתה חיוך על אלפי האוהדים ביציעים.
עוד לפני הריאיון הזה, הקנדית המוכשרת שבתה את לבם של האוהדים באצטדיון ארתור אש, שעודדו אותה בכל נקודה מול האוקראינית והיא החזירה להם עם תנועות ידיים והתלהבות. גם ברשתות היא הפכה לשם החם ביותר, כשמג'יק (ההוא מתחילת הכתבה) קרא לה בין היתר "השחקנית המרתקת ביותר באליפות ארצות הברית". אגדת הכדורסל המשיך: "אם לא ראיתם אותה עדיין על המגרש, אתם מחמיצים. היא לוהטת. היא כובשת את העולם".
5 צפייה בגלריה
ליילה אנני פרננדס
ליילה אנני פרננדס
הקהל מת עליה והיא עליו. פרננדס
(צילום: EPA)

בין אקוודור לפיליפינים

מדהים לגלות שזהו בסך הכל הגראנד סלאם השביעי שלה בקריירה, כשהראשון היה אליפות אוסטרליה בתחילת 2020. הישג השיא שלה עד עכשיו היה הסיבוב השלישי ברולאן גארוס לפני כשנה. לטורניר הזה היא הגיעה כמדורגת 73 בעולם, לא רע, אבל ספק גדול אם מישהו, כולל היא עצמה, ציפה ממנה להעפיל עד חצי הגמר.
פרננדס נולדה ב-2002 במונטריאול לאב מאקוודור ואם פיליפינית-קנדית. גם אחותה ביאנקה ג'ולי משחקת טניס, מה שגרם לכל המשפחה לעבור לפלורידה כדי לפתח את הכישרון של שתי הבנות. ליילה אנני מתאמנת אצל אביה חורחה והמאמן הצרפתי רומיין דרידר.
מהרגע הראשון פרננדס הרגישה בנוח על המגרש, אבל אביה לא ויתר לה לשנייה ולא הקל עליה רק כי היא בתו, להפך. "אתה חייב להיות כל הזמן בקו האדום, ואז למצוא קו אדום חדש", סיפר חורחה בריאיון לאתר "סי-בי-סי" הקנדי על האימונים התובעניים שעשה לליילה מאז שהייתה ילדה. "אתה חייב להיות שם עד שהאזור האדום הופך להיות אזור נוח עבורך, ואז קורא הדבר הכי יפה שיש, אתה הופך לשחקן טוב יותר ומפסיק לעשות את הטעויות שעשית בעבר".
5 צפייה בגלריה
האב חורחה והאם איירין ביציע
האב חורחה והאם איירין ביציע
האב נשאר בבית בפלורידה, האם איירין מעודדת מהיציע
(צילום: AFP)
"עם העזרה שקיבלתי מאבא שלי, שאימן אותי וגם את אחותי הצעירה, וגם אימא שלי שתמכה, הם היו שם עבורי ועודדו אותי תמיד", סיפרה פרננדס לפני מספר חודשים על הקשיים שלה. "הם אמרו לי שאם אני רוצה להפסיק לשחק טניס, אני יכולה".
אבל היא לא הפסיקה. ב-2019, כשהייתה בת 16, היא אותתה על הפוטנציאל הגדול עם הגעה לגמר של טורניר הנוער באליפות אוסטרליה וזכייה ברולאן גארוס. "רולאן גארוס זו תחרות מאוד חשוב עבורי כי זה הגראנד סלאם הראשון שראיתי בטלוויזיה", אמרה לאחר הזכייה. "אז ברור שלזכות כאן בטורניר הנוער זה רגע מאוד מיוחד בשבילי".
כבר אז היא נשאלה על החלומות שלה ולא חששה לשאוף הכי גבוה שאפשר: "אני רוצה לזכות בכל הגראנד סלאמים ולהיות מדורגת 1 בעולם". בחודש מרץ האחרון היא זכתה בטורניר ראשון בסבב ה-WTA, כשהניפה את הגביע במונטריי במקסיקו.
עכשיו לפרננדס מצפה עוד משוכה גבוהה במיוחד, המדורגת 2 בעולם ארינה סבאלנקה מבלארוס, אבל היא הוכיחה לכולם שהיא ממש לא ילדה, וממש לא מפחדת מאף אחת שתעמוד מולה. מישהו מוכן להמר נגדה?