נהר הסן התמרק, מגדל האייפל הואר, לא לפני שנלקחו ממנו חתיכות פלדה ששולבו במדליות האולימפיות, ארמון ורסאי הפך לאתר תחרות סוסים, כיכר הקונקורד הוסבה למסלול סקייטבורד, ארמון האינווליד, שבו קבור נפוליאון, משובץ מטרות קליעה של חץ וקשת ומקדשי ספורט כמו רולאן גארוס או סטאד דה פראנס נצבעו בצבעים אולימפיים. פריז מוכנה לקראת אירוע הספורט הגדול בעולם, עם טקס פתיחה היסטורי שייערך הערב על גדות נהר הסן החוצה את העיר.
הפריזאים, בתגובה, מיהרו לברוח מהעיר, הקדימו את חופשות הקיץ שלהם לאזורים פחות צפופים. בירת צרפת הפכה לעיר רפאים, לטובת השילוב המרהיב של אתרי התחרויות באייקונים המקומיים וליצור תפאורה שלא הייתה כמותה במשחקים אולימפיים.
4 צפייה בגלריה
פריז
פריז
הכנות אחרונות לטקס הפתיחה על נהר הסן
(צילום: STEPHANE DE SAKUTIN / AFP)
100 שנה חלפו מאז הפעם האחרונה שבה אירחה פריז את המשחקים האולימפיים והברון פייר דה קוברטן טבע את הסיסמה: "מהר יותר, גבוה יותר, חזק יותר!" 10,714 ספורטאים, מחולקים באופן שוויוני, 50 אחוז נשים ו־50 אחוז גברים, ינסו להיות מהירים, גבוהים וחזקים יותר ולהגיע עד לפודיום.

16 ימי תהילה

הכפר האולימפי מתחיל להתמלא בשמות הגדולים ביותר, כוכבי־על שישנים בחדרים קטנים, על מיטות מקרטון, בתנאים מינימליים שהם לא מורגלים אליהם, לטובת 16 ימי התהילה וההשתתפות בחגיגה הגדולה בעולם. סימון ביילס תנסה לעשות קאמבק אדיר, אחרי הקריסה הנפשית בטוקיו, רפאל נדאל בהופעת פרידה ברולאן גארוס יחד עם קרלוס אלקראס, לברון ג'יימס וחבורת הדרים־טים האמריקאית, הג'ודוקא הצרפתי טדי רינר, המתעמל היפני דאיקי האשימוטו והאצנית הג'מייקנית שלי־אן פרייזר־פרייס.
הערב ייערך טקס הפתיחה הייחודי, שבאופן מביש, שוב לא יכלול אזכור לרצח הי"א באולימפיאדת מינכן, לראשונה מחוץ לאצטדיון האולימפי, אלא על נהר הסן. התחרויות כבר החלו שלשום, נבחרת ישראל בכדורגל סיימה בתיקו 1:1 את משחקה הראשון זה 48 שנה מול מאלי, הקשתית מיכאלה משה עשתה אתמול היסטוריה עם הופעה ראשונה של ספורטאית ישראלית בענף וסיימה את שלב הדירוג במקום ה־18 מבין 64. מחר יצטרפו למעגל התחרויות עוד תקוות אולימפיות משמעותיות: המתעמל ארטיום דולגופיאט שיתחרה במוקדמות וינסה להפוך לישראלי הראשון ששומר על התואר האולימפי, נבחרת הכדורגל מול פרגוואי, השחיינים יקפצו למקצה השליחים בבריכה ובאולם שאמפ דה־מארס ייערך אחד האירועים המרגשים של המשלחת הישראלית - תחרות הג'ודו.
4 צפייה בגלריה
דולגופיאט
דולגופיאט
מצטרף לתחרויות מחר. דולגופיאט
(צילום: OZAN KOSE / AFP)
4 צפייה בגלריה
גלוך
גלוך
ינסו לרשום ניצחון ראשון מול פרגוואי. גלוך ונבחרת הכדורגל מול מאלי
(צילום: עוז מועלם)
על כיסא המאמן של נבחרת הגברים ישב אורן סמדג'ה, אב שכול שאיבד את בנו הבכור עומר ז"ל לפני כחודש בקרבות בעזה, ואחרי התלבטות רבה, כולל ייעוץ מהפסיכולוג של הנבחרת, ובעיקר תמיכה של בני משפחתו, החליט למרות הכאב והאבל הגדול להיות קרוב לספורטאים שהוא מדריך שנים רבות. "יש לנו מחויבות למדינה שנמצאת בשעתה הקשה ביותר", סיפר הג'ודוקא פיטר פלצ'יק, "ואחרי הטרגדיה של המאמן שלנו, האמביציה גדולה עוד יותר לנסות ולגרום לו לחייך". פלצ'יק גם יישא היום את הדגל הישראלי בטקס, יחד עם השחיינית אנדי מורז.

עשרות אנשי שב"כ

הנושא המשמעותי ביותר בפריז, מעבר לספורט כמובן, הוא האבטחה. בכל פינת רחוב יש עשרות שוטרים, והמשלחת הישראלית היא אחת המאובטחות ביותר, כולל עשרות אנשי שב"כ שאומנו שנתיים לטובת האירוע. הספורטאים הישראלים גם יתגוררו בבניין נפרד, לצד בניינים שמאכלסים מדינות ידידותיות.
4 צפייה בגלריה
שוטר מאבטח את הטרמינל
שוטר מאבטח את הטרמינל
שוטר מאבטח את הטרמינל
(צילום: Miguel Medina, AFP)
זו תהיה גם הפעם הראשונה שישראל מתחרה באולימפיאדה במהלך מלחמה, ואין ספק שכל 88 חברי המשלחת רוצים יותר מתמיד לשמוע את ההמנון מתנגן על הפודיום, ולהביא גאווה לאומית למדינה, ומעט נחמה אחרי טבח 7 באוקטובר. עם זאת, יש רבים שינסו לחבל בחגיגות. כבר במשחק הכדורגל של הנבחרת נצפו אוהדים פלסטינים ומרוקאים שהניפו דגלי פלסטין וביזו את שירת "התקווה".
כך, לצד הלחץ המקצועי, הספורטאים הישראלים מתמודדים גם עם איומים ברשתות, כמו שספגה כבר מיכאלה משה, רגע לפני היציאה לתחרות החץ וקשת, והם קיבלו תדריך מפסיכולוגים, כיצד לנהוג במקרה של פרובוקציה מהיציע.
גיא לוזון: "כל אחד מהשחקנים נתן את כולו"
(צילום: ההתאחדות לכדורגל)