מיץ' גולדהאר, הבעלים של מכבי תל אביב, הציב לכדורגל הישראלי רף סטנדרטים גבוה מבחינת התנהלות המועדון, אלא שבשני הקיצים האחרונים נדמה כי משהו חורק בממלכת קריית־שלום.
הבוס מקנדה הקפיד כל השנים לדבר בעיקר על הנחלת תרבות, פחות על התוצאות ויותר על הדרך. במבחן התוצאה, למכבי שלו יש שתי אליפויות בלבד בשש השנים האחרונות, למרות שהוא מעמיד לרשותה את התקציב הגבוה ביותר בליגת העל, אבל עכשיו גם הדרך, זו שג'ורדי קרויף שיכלל – הלכה לאיבוד.
5 צפייה בגלריה
שחקני מכבי ת"א מאוכזבים
שחקני מכבי ת"א מאוכזבים
משהו חורק בממלכה הצהובה. שחקני מכבי ת"א
(צילום: עוז מועלם)
5 צפייה בגלריה
מיץ' גולדהאר חוגגים
מיץ' גולדהאר חוגגים
מיץ' גולדהאר
(צילום: אורן אהרוני)
ולדימיר איביץ', המאמן המצליח ביותר בעידן גולדהאר, עזב אחרי שלא קיבל מה שרצה מבחינה מקצועית, שחקנים משמעותיים שוחררו, על הקווים עומד מאמן בלי ניסיון בקבוצת בוגרים שהגיע לישראל על תקן מנהל מקצועי במחלקת הנוער, ויש פחות אנשי מקצוע זרים בעמדות מפתח במועדון. שרון תמם נכנסה לתפקיד המנכ"ל שמילאו בעבר דמויות עם רקע ספורטיבי משמעותי כמו מרטין ביין ובן מנספורד, וברק יצחקי משמש כמנהל מקצועי, תפקיד שלא אויש מאז ימי קרויף.
הבעיה אינה כספית. בעונה שעברה נכנסו לקופה כ־50 מיליון שקל מההצלחה באירופה, עוד לפני רשת הביטחון מהמדינה, וגם השנה עלייה לשלב הבתים של הליגה האזורית תסדר הכנסה בסיסית של 12 מיליון שקל, שלא לדבר על מכירת כ־20 אלף מינויים. מדובר במשהו הרבה יותר עמוק, בתשוקה של גולדהאר שכנראה פחתה. הבעלים לא ביקר בישראל כבר שנתיים וחצי (גם בגלל הקורונה), רוב השחקנים בקבוצה כלל לא פגשו אותו, הוא אפילו לא מעביר מסרים ללקוחות שלו (האוהדים), וגם נציגו ג'ק אנגלידיס שהה בתקופה האחרונה בקפריסין בגלל סיבות אישיות ולא הגיע לראות מקרוב כמה המועדון תקוע מאחור.
כשקרויף ביקר לאחרונה בארץ, הוא אמר בשיחות פרטיות שלא מפתיע אותו מה שעובר על יצחקי בקיץ הנוכחי. הוא בעצמו היה מתקשה להניע דברים בקו ת"א־טורונטו, עם ההתנהלות המתישה והמעכבת במיילים.

39 שערים הלכו לאיבוד

גם בקיץ שעבר עזבו את מכבי ת"א שחקנים דומיננטיים כמו עומר אצילי, דור מיכה, צ'יקו אופואדו וז'איר אמאדור (כל אחד מסיבה אחרת), והקבוצה איבדה 35 אחוז מכובשי השערים שלה (22 מ־63), אבל חלק מהמחליפים (טל בן־חיים, דן ביטון ואדוארדו גררו) סיפקו את הסחורה פחות או יותר. בקיץ הנוכחי החור בהתקפה התרחב, עם איבוד 60 אחוז מכובשי השערים (39 מ־65). דור פרץ עזב לוונציה ללא תמורה בשל טעות ניהולית, יונתן כהן נמכר לפיזה, איתן טיבי העדיף הצעה נמוכה יותר מהפועל באר־שבע ואיתו עזבו איתי שכטר ואלכסנדר פשיץ', שעבר לטורקיה למרות שהחזיק בחוזה לעונה נוספת.
התחליפים, עד עכשיו, לא מצליחים למלא את השורות באיכות הרצויה. לבלם עידן נחמיאס שהגיע מקריית־שמונה ייקח זמן להיכנס לנעליים של טיבי, אוסמה חלאיילה הוא אולי פוטנציאל לעתיד אבל לא חלוץ שיבקיע בצרורות כבר העונה, ועדן שמיר מגיע בהשאלה אחרי עונה וחצי פושרות בסטנדארד ליאז'. אתמול הגיעה הקבוצה לסיכום על החתמתו של החלוץ הקרואטי סטיפה פריצה, ששיחק בעונה שעברה בווטפורד מהצ'מפיונשיפ וכבש שער אחד ב־16 הופעות.
5 צפייה בגלריה
יונתן כהן
יונתן כהן
מי יבקיע במקומו? יונתן כהן
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
חלאיילה חוגג
חלאיילה חוגג
פוטנציאל לעתיד. אוסמה חלאיילה חוגג
(צילום: עוז מועלם)
פחות משבועיים לפתיחת העונה, אין ספק שמכבי ת"א נחלשה משמעותית לעומת השנה שעברה. בארבעה משחקים באירופה מול קבוצות נחותות ממנה היא הפגינה יכולת לא משכנעת, וגם הנוקאאוט שחטפה במשחק אלוף האלופים מול מכבי חיפה הראה שהיא עדיין לא מוכנה לקרבות צמרת. ההכנה שלה מתאימה אולי לקבוצת תחתית, ממש לא למועדון שמתיימר להיות המודל של הכדורגל הישראלי.

ואן לוון, מאמן נוער

אוהדי הקבוצה רואים את החיזוק שמבצעת מכבי חיפה, עם שחקנים כמו עלי מוחמד, דין דוד ובן שהר, ואת ההתחמשות של באר־שבע שבונה קבוצה מצוינת, וזה גרם לעשרות מהם להגיע לקריית־שלום ולתלות שלטי מחאה – מחזה שלא ראו במועדון כבר הרבה שנים.
לשחקנים היה בעונה שעברה חלק משמעותי בהדחה של יורגוס דוניס, וזה היה מלווה כמובן גם במבחן התוצאה בליגה. זה עדיין לא הגיע לשם, אבל בשיחות פנימיות שמנהלים השחקנים מתברר כי ישנה מתיחות גדולה בינם לבין המאמן פטריק ואן לוון. "הוא מתייחס אלינו כאילו אנחנו שחקני נוער, הוא לא מבין שאנחנו שחקנים בוגרים", סיפר אחד מהם. "כל הצגת הקשיחות הזו טובה לילדים, להיות מאמן בוגרים זה משהו אחר".
5 צפייה בגלריה
ואן לוון
ואן לוון
לא מבין את התפקיד. פטריק ואן לוון
(צילום: עוז מועלם)
במבחן צבירת הנקודות ואן לוון נחשב אולי להצלחה במכבי ת"א, אבל כשהגיע למאני־טיים של הליגה הוא נשאר מקובע וכשל. בפלייאוף העליון הוא ניצח בארבעה משחקים בלבד מתוך עשרה והפסיד את האליפות למכבי חיפה. בקיץ הנוכחי הוא בונה לראשונה קבוצה כמאמן ראשי, ויש לו כבר עמדה נחותה מול חדר ההלבשה.
אבל הדברים לא נשארים בחדר ההלבשה. תדמית המועדון ספגה לאחרונה מכות דווקא משני שחקנים שגדלו בו. דור פרץ אמר בראיון ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet, עוד לפני שעזב לליגה האיטלקית, כי השחרור של מיכה ואצילי היה לדעתו מוטעה, ומשיחות עם שחקנים נוספים עולה שדבריו שיקפו את הלך הרוח בחדר ההלבשה בקריית־שלום, מה שמהווה פגיעה בנרטיב של המועדון. שחקן נוסף, יונתן כהן, פירסם פוסט שבו הוא ממש דורש לעזוב לפיזה, מהלך שאף שחקן לא העז לעשות לפני כן. הרבה חומות נפלו בתקופה האחרונה במכבי ת"א, ורק גולדהאר יכול לעצור את המפולת.