הפעם לא מדובר בפייק ניוז. סוכן העל מינו ראיולה, מהדמויות החזקות והמשפיעות בכדורגל העולמי, הלך היום (שבת) לעולמו בגיל 54 לאחר שנכנע למחלה ריאות קשה.
זה יישמע לא נתפס, אבל רק שלשום ראיולה זכה להספדים וכותרות ראשיות באתרים בתקשורת האיטלקית, שטענו כי הלך לעולמו. גם אחרי שמנהל בית החולים סיפר כי הוא "בחיים, נלחם, אבל במצב קשה מאוד", היה חייב סוכן העל להגיד את המילה האחרונה. ראיולה צייץ בטוויטר: "מצבי: מעוצבן רצח. כבר פעמיים שהרגו אותי, אבל אני מסוגל לקום מהמתים". היום זה כבר לא יקרה. ראיולה נכנע לדבר היחיד שיכול היה לעצור אותו: מחלה קשה.
5 צפייה בגלריה
מינו ראיולה
מינו ראיולה
מלך הסוכנים של הכדורגל העולמי. ראיולה
(צילום: AFP)

סוכן או מאפיונר?

כבר כמה שנים שראיולה הוא אולי האיש הכי שנוי במחלוקת בעולם הכדורגל. אהוד ונערץ כמו אבא, על-ידי הלקוחות שלו, גדולי השחקנים בעולם. שנוא, או לכל הפחות מאוד לא אהוד, אצל המועדונים והאוהדים.
ראיולה, לצד ז'ורז'ה מנדש הפורטוגלי, הוא כיום סוכן הכדורגלנים מספר 1 בעולם ומי שהצליח לשנות לחלוטין את התפיסה, על-ידי ייצוג אגרסיבי מאוד של הלקוחות שלו. רק לציין את הבולטים שבהם: זלטאן איברהימוביץ', ארלינג הולאנד, פול פוגבה, מריו באלוטלי, מתיאס דה ליכט, מרקו וראטי, רומלו לוקאקו, סטפן דה פריי, מויזה קן, ג'אנלואיג'י דונארומה, דנזל דומפריס ואלסיו רומניולי. ואלה רק שחקני הווה.
5 צפייה בגלריה
מינו ראיולה
מינו ראיולה
העוצמתי, השחצן והבולט ביותר בקרב הסוכנים. ראיולה
(צילום: AP)
הציוץ של ראיולה: "פעמיים הרגו אותי"

הוא העוצמתי, השחצן והבולט ביותר בקרב הסוכנים, בטח הכי שנוי במחלוקת - בשל שיטות העבודה שלו. הוא גם ללא ספק מהעשירים כיום, שלפי דיווחים, בשנים האחרונות גזר עמלות בגובה של 60-70 מיליון דולר בממוצע לשנה. ב"פורבס" דווח כי בשנת 2020 הכניס לכיסו 85 מיליון דולר. עמלת השיא היא זו שגרף מהמעבר של פול פוגבה בשנת 2016, מיובנטוס למנצ'סטר יונייטד, 26 מיליון דולר.
ראיולה מסמן עבור אוהדי כדורגל רבים את כל מה שרע בעולם הכדורגל המודרני, את הניתוק המוחלט של החיבור למועדון, למדים, האהבה לדגל, לסמל. הכל אצלו זה כסף, ואם אפשר אז לסחוט עוד טיפה כסף. בעידן שהוא הפך לאיש החזק ביותר מאחורי הקלעים של הכדורגל העולמי, שחקנים הפכו לסחורה שמועברת בקלות בין מועדונים, מקבוצה לקבוצה, אפילו בין יריבות היסטוריות, בלי טיפת בושה.
5 צפייה בגלריה
ג'אנלואיג'י דונארומה
ג'אנלואיג'י דונארומה
הותיר את מילאן המומה (ואת ראיולה עוד כמה מיליונים בחשבון הבנק). דונארומה
(צילום: EPA)
שחקנים שנשבעו אמונים לקבוצה מסוימת, משתכנעים בנפנוף שטרות דולרים על-ידי סוכנים כמו ראיולה, לבגוד ולעבור לאחת אחרת. כן, זו התחושה שרבים מאוהדי הכדורגל חשים כלפי ראיולה והסוכנים האגרסיביים האחרים בשנים האחרונות. דוגמה קלאסית היא מה שראיולה עשה במקרה של העברת דונארומה ממילאן לפ.ס.ז'. דונארומה, שהיה ילד הפלא של מילאן, גדל במועדון, הפך לשוער ראשון כבר בגיל 17 ונחשב לאליל בסן סירו. שחקן שקשר את גורלו למדים של הרוסונרי, אבל מצד שני גם קשר את גורלו לראיולה. הסוכן שכנע את דונארומה לעבור לפריז תמורת חוזה עתק ועמלה ענקית עבורו. לחץ ולחץ, ושכנע את הלקוח המפורסם והמוכשר שלו שלא להאריך את החוזה, כך שהוא עבר בסופו של דבר כשחקן חופשי והותיר את מילאן המומה.
דונארומה הפך אצל האוהדים ל"דולארומה", שחקן שהעדיף שיפור בשכר על עתיד ענק כקפטן ושוער העתיד של מילאן. האהבה התחלפה בשנאה. וראיולה למוקצה במסדרונות בסן סירו. אבל זה לא כל כך פשוט, שכן ראיולה גם סוכנו וחברו הטוב של לא אחר מאשר זלטאן איברהימוביץ', אליל עבר והווה במילאן ומי שעוד צפוי לפתח קריירת ניהולית במועדון אחרי פרישה בקרוב.
זו דוגמה נוספת למורכבויות שראיולה יצר. הצליח לזכות בנאמנות - כמו סנדק של המאפיה ממש - אצל השחקנים כי הצליח לארגן להם תמיד את החוזה הכי טוב. אבל, מנגד, הרוויח את השנאה והסלידה של רבים בשל השחצנות והסחטנות מהמועדונים וכל מה שעוד נשאר מהרומנטיות בכדורגל. דוגמאות בולטות נוספות מהשנים האחרונות, באלוטלי שקשר את עצמו כמעט בקשר דם עם ראיולה. האחרון הפך את החלוץ הפרובלמטי לשחקן מוערך בסכום גבוה הרבה יותר ממה שהצליח בסופו של דבר לספק על המגרש.
5 צפייה בגלריה
מריו באלוטלי
מריו באלוטלי
קשר את עצמו כמעט בקשר דם עם הסופר-אייג'נט. באלוטלי
(צילום: AP)
ב-20 השנים האחרונות ראיולה הפך את המקצוע לתעשייה של ממש. לא השחקנים בחרו אותו, הוא זה שבחר אותם. פעמים רבות השוו אותו לסוג של מאפיונר בדרך התנהלותו. ב"גאזטה דלו ספורט", מספרים כי אם עד להופעתו של ראיולה על במת הכדורגל, סוכנים היו לרוב נציגים אפרוריים, לבושים היטב ואלגנטים. ראיולה התחיל להתנהל בדרך אחרת. לרוב מרושל, עם כפכפים ומכנסיים קצרים. הכל השתנה בתקופתו.

איטליה, הולנד, מיאמי

קורות חייו יכולים בקלות להיות תסריט קל לסרט מדהים. הוא נולד בעיירה נוצ'רה אינפריורה, סמוך לעיר סלרנו בדרום איטליה בשנת 1967, אולם אבא שלו החליט לעקור את המשפחה להולנד כשמינו הקטן היה בן שנה בלבד, כדי לשפר את מצבם הכלכלי. המשפחה השתקעה בעיר הארלם, שם מינו החל לעבוד בגיל מוקדם מאוד בפיצריה ושמה "נאפולי", אבל כבר בגיל 15 החל לנהל את העניינים הכספיים והפיננסיים של המסעדה והחשבונות. מינו התבלט בחושים חדים לעסקים. בגיל 19 רכש לעצמו סניף של מקדונלדס רק למכור אותו בהמרה ברווח נאה. באותה תקופה ניסה גם את מזלו כשחקן כדורגל בקבוצת הארלם, אבל הבין מהר שאין לו עתיד ופורש. הוא מזהה הזדמנות ראשונה כשנשיא הארלם מגיע רבות לאכול בפיצריה של אבא שלו, והוא משכנע אותם להעסיק אותו כמנהל ספורטיבי. הוא אפילו פונה לקבוצת נאפולי באיטליה כדי לנסות ולשכנע את הבעלים לרכוש את הארלם כדי שתהפוך אותה לקבוצת "לוויין".
5 צפייה בגלריה
מינו ראיולה
מינו ראיולה
הכוכבים אוהבים אותו, הקבוצות הרבה פחות
(צילום: gettyimages)
הוא מפתח עין טובה לאסטרטגיות ועסקים מהר מאוד. בהמשך מקים לעצמו חברה שמייצגת את השחקנים ההולנדים שמשחקים בליגה האיטלקית, הראשון בהם בריאן רוי שעבר מאיאקס לפוג'ה בשנת 1992. גם במעבר של דניס ברגקאמפ מאיאקס לאינטר בשנת 1993 הוא מעורב. את ה'מכה' המשמעותית הראשונה הוא עושה כשסוגר את המעבר של פאבל נדבד ללאציו. הקריירה של מינו ראיולה מזנקת ותוך שנים מעטות הוא כבר נשוי עם שני ילדים, מחזיק בבתים מפוארים במונקה, באמסטרדם ובמיאמי, וכמובן באיטליה. דובר 7 שפות, שאת רובן לימד את עצמו. המראה המרושל שלו, החלקלק מעורר המון הרמות גבות בברנז'ה הסופר-אלגנטית, מה שמשחק בסוף לטובתו, יעיד בעצמו בראיונות לאורך השנים. רבים מעירים לו על ההופעה שלו, הוא לא שם עליהם, ומעדיף להתרכז בכסף. וזה עבד לו היטב. עד היום, בו עלה לשמיים.
פורסם לראשונה: 15:35, 30.04.22