יש סיפורי אגדות ב-NBA ויש את הדרך המפותלת והכל-כך מרגשת שעשה יאניס אנדטוקומבו מרחובות יוון לפסגת הליגה הטובה בעולם. הילד שמכר סחורה גנובה רק כדי לעזור בפרנסת הבית, זה שעד לפני תשע שנים עוד שיחק בליגה היוונית השנייה, שאף אחד כמעט לא האמין בו - הפך הלילה (בין שלישי לרביעי) לאלוף.
למי שלא קם הלילה וראה את הופעת חייו של היווני, רק נזכיר שיאניס רשם עוד משחק היסטורי עם 50 נקודות והוליך את מילווקי לתואר ראשון מזה 50 שנה, אחרי 98:105 על פיניקס שסגר 2:4 בסדרה. ואם אתם באמת רוצים לראות עד כמה הוא גדול - נספר לכם על הנתון הבא: רק שני שחקנים בתולדות ה-NBA נבחרו יותר מפעם אחת ל-MVP של העונה הסדירה, וגם זכו פעם אחת לפחות בפרס שחקן ההגנה של העונה ובתואר ה-MVP של סדרת הגמר. השני אתם יודעים מיהו, לראשון קוראים מייקל ג'ורדן.
6 צפייה בגלריה
יאניס
יאניס
משחק היסטורי ואליפות יוצאת דופן. יאניס
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
יאניס עם תואר ה-MVP של סדרת הגמר וגביע האליפות
יאניס עם תואר ה-MVP של סדרת הגמר וגביע האליפות
יאניס עם תואר ה-MVP של סדרת הגמר וגביע האליפות
(צילום: AP)

מכר שעונים בשביל ארוחת צהריים

ועדיין, מדובר באמת בסוג של סיפור סינדרלה. אנדטוקומבו נולד באתונה להורים מהגרים מניגריה, בן שלישי בין חמישה בנים. כמו שהבנתם, על מנת לעזור בפרנסת הבית, יאניס ואחיו המבוגר ממנו תנאסיס מכרו סחורה מזויפת, זולה או גנובה, בעיקר שעונים ומשקפי שמש, למטרה אחת ויחידה: שיהיה אוכל על השולחן בבית. "אלה היו חיי", הודה בעבר בראיון. "עזרתי להוריי כמה שרק אפשר".
מי חשב אז שהילד הצנום והגבוה יהפוך למפלצת ב-NBA. שני האחים עזבו את ענייני הרוכלות ובגיל צעיר שיחקו כדורסל להנאתם במגרש קטן בשכונת ספוליה באתונה. בשנת 2007, ממש במקרה, גילה אותם המאמן ספירוס וליניאטיס וכעבור שנתיים צירף אותם למחלקת הנוער של פילאתליטיקוס - מועדון אלמוני באחד מפרברי הבירה היוונית.
6 צפייה בגלריה
שלושת האחים אנדטוקומבו בתמונה משותפת
שלושת האחים אנדטוקומבו בתמונה משותפת
האחים לבית אנדטוקומבו. סיפור סינדרלה אמיתי
(צילום: EPA)
יאניס, עוד לפני שצמח ל-2.11 מטר, שיחק בעמדת הרכז ו-וליניאטיס שכנע את המועדון לתמוך כלכלית במשפחה כדי שהבנים לא יצטרכו לעבוד וסייע במציאת עבודה לאמם. זה השתלם. אחרי סאגה שלמה, זכה יאניס רק בגיל 18 לאזרחות יוונית. לא לפני שהעניין עורר מהומה פוליטית, בעיקר מצד המפלגה הימנית הקיצונית במדינה.
עונתו הראשונה בבוגרים, בפילאתליטיקוס, אז עוד בליגה השנייה ביוון, הסתיימה ללא כרטיס העלייה, אך עם לא מעט עיניים שרצו לראות מי זה הטאלנט החדש עם מוטת הידיים הענקית. בדצמבר 2012 חתם בסראגוסה הספרדית, אך בחוזה שלו הוכנס סעיף שיוכל להשתחרר לקבוצת יורוליג או ל-NBA.
כשנרשם באותו קיץ לדראפט, מעטים חשבו שקבוצה כלשהי תהמר עליו. הם טעו. שוב. מילווקי בחרה בו במקום ה-15 ולאחר שצמח בעוד חמישה סנטימטרים - הפך לשחקן פנים מלא בפוטנציאל ואף קיבל את הכינוי שמתאר אותו במדויק: "גריק פריק".
6 צפייה בגלריה
כן, זו לא טעות. כך נראה יאניס בעונתו הראשונה ב-NBA
כן, זו לא טעות. כך נראה יאניס בעונתו הראשונה ב-NBA
כן, זו לא טעות. כך נראה יאניס בעונתו הראשונה ב-NBA
(צילום: AP)

"אל יווני? אני בסך הכל יאניס"

ממוצעים של 6.8 נקודות ו-4.4 ריבאונדים למשחק קפצו בעונתו השנייה ל-12.7 ו-6.7 בהתאמה ובשלישית ל-16 ו-7.3. הנתונים הפיזיים הרשימו את כל הפרשנים והמאמנים, האוהדים התאהבו, וגם קובי בראיינט פירגן: "הוא אחד היחידים שמגיע ראשון והולך אחרון. אל יווני".
"אל יווני? אני בסך הכל יאניס אנדטוקומבו", השיב בזמנו יאניס במבוכה. "ליוונים יש 12 אלים, לא 13. יפה שקובי ידע מי אני". ולא רק הוא ידע, כל הליגה שמה עין ובעיקר חששה מהסופרסטאר שצמח למילווקי. 2016/17 הייתה עונת הפריצה של יאניס וב-2019 כבר הוכתר ל-MVP של העונה. למעשה היווני זכה כמעט בכל תואר אפשרי ב-NBA. השחקן המשתפר, שחקן ההגנה, ה-MVP והלילה הוסיף גם זכייה באליפות.
6 צפייה בגלריה
יאניס ובראיינט אי שם ב-2015
יאניס ובראיינט אי שם ב-2015
אפילו קובי התרשם בתחילת הדרך. יאניס ובראיינט אי שם ב-2015
(צילום: AP)
רק שעד המנוחה והנחלה, יאניס גם ספג בשנים האחרונות ביקורת. על כך שהוא מגיע לבאר ולא עוזר למילווקי לשתות ממנה. בעונת 2018/19 סיימה עם המאזן הטוב בליגה (22:60), אך הפסידה בגמר המזרח, אשתקד עשתה זאת שוב (17:56) ונוצחה כבר בסיבוב השני על-ידי מיאמי.
בקיץ האחרון, כולם היו בטוחים שהרומן בין הבאקס לכוכב היווני על סף פיצוץ. חשבו שיאניס ירצה לערוק לקבוצה גדולה, כזו שיש לה עוד כוכבים בארסנל. היווני לא חשב פעמיים והצהיר כבר כשהשמועות החלו לצוץ: "אני לא עוזב את מילווקי, ולא מתכוון לבקש טרייד. חלק רואים מכשול ומוותרים מראש, אני אנסה לעבור אותו".
6 צפייה בגלריה
יאניס אנדטוקומבו
יאניס אנדטוקומבו
"מה שקרה לי צריך לגרום לכל אחד ברחבי העולם להאמין"
(צילום: EPA)
יאניס אמר ושבה (שוב) את ליבם של אוהדי מילווקי. על הדרך כמובן גם העשיר את חשבון הבנק שלו וחתם על הארכת חוזה ל-5 שנים נוספות תמורת 228 מיליון דולר - שיא כל הזמנים. הלילה לא רק האוהדים, גם ראשי המועדון הבינו שזה היה שווה כל סנט.
"אני שמח שהצלחתי לעזור לקבוצה שלי להשלים את המלאכה. אני שמח שהם סמכו עליי ועזרו לי", אמר יאניס הנרגש, מיד לאחר שקיבל באופן צפוי את פרס ה-MVP של סדרת הגמר. "לא דמיינתי שבגיל 26 אגיע לכאן. אני יודע שאני מודל לחיקוי בשביל הרבה אנשים, אבל מה שקרה לי צריך לגרום לכל אחד ברחבי העולם להאמין בחלומות שלו. אני שוב אומר: אל תיתנו לאף אחד לומר לכם שאתם לא מסוגלים להשיג משהו".