באיחור של למעלה מעשור גם משפחת המלוכה הסעודית נכנסת לכדורגל האירופי בקול תרועה עם השלמת רכישת ניוקאסל, לאחר שלפני כשנה העסקה לא קיבלה את אישור הנהלת הפרמייר־ליג, בעקבות בעיית זכויות שידור בשטחה. השלמתה התאפשרה בעקבות הסרת החרם הסעודי על בי-אין ספורט. אך לכולם ברור שיש פה מטרה ברורה מצד עשירות המפרץ, ניקוי התדמית על ידי השקעה מאסיבית בספורט.
הקרב על "כתר המפרץ הפרסי" או הקרב על מי יוציא יותר כסף? מי יותר יצליח? כל זה נחמד ויפה. אך המטרה העיקרית של מדינות המפרץ העשירות – קטאר, איחוד האמירויות וכעת סעודיה – היא לנקות את תדמיתן, לטשטש את העובדה שאין זכויות אדם במדינות הללו, וכל קשר לדמוקרטיה כמעט שלא קיים.
1 צפייה בגלריה
אוהדי ניוקאסל נגד אשלי
אוהדי ניוקאסל נגד אשלי
ביקשו וקיבלו. אוהדי ניוקאסל
(צילום: רויטרס)
לפני למעלה משנה, כשהחלו אנשיו של בן סלמן לנהל מו"מ לרכישת ניוקאסל, הלחץ שהופעל על הנהלת הליגה מצד ארגוני זכויות אדם היה כבד. דבר נוסף שאפשר לייחס למשטר הסעודי ולאנשיו של בן סלמאן זה פרשת רציחתו של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י, שנראה נכנס לקונסוליה הסעודית בטורקיה, אך מעולם לא יצא ממנה.
בסופו של דבר בן סלמאן הצליח להשתלט על ניוקאסל באמצעות קרן העושר הסעודית ולרכוש באמצעותה 80% מהמועדון.
באנגליה מודעים לבעיה התדמיתית, והסכימו לאשר את העסקה לאחר שקיבלו ביטחונות מהממשלה הסעודית שהיא לא תהיה מעורבת בניהול המועדון. הסעודים ראו איך משפחת המלוכה אל נהיאן מאבו דאבי, שרכשה את מנצ'סטר סיטי ב־2008, נהנית מפירות ההשקעה ופרסה את חסותה על מועדונים רבים ברחבי הגלובוס.
אך דווקא המדינה הקטנה ביותר, קטאר, היא הזוכה הגדולה ביותר. לאחר שהמדינה זכתה באירוח המונדיאל ב־2010, ולאחר מכן ב־2011, קיבלה משפחת המלוכה תיאבון ורכשה את פ.ס.ז', והקיץ בנתה דרים טים חלומי שמהווה את חלון הראווה הקטארי לקראת הגביע העולמי ב־2022.
את מי מעניין שהקטארים שיחדו את פיפ"א? או את עצם העובדה שהם תומכים בטרור? למישהו אכפת מהפגיעה בזכויות האדם ומותם של אלפים כתוצאה מהפרת זכויות בסיסיות אנושיות בעת בניית האיצטדיונים במדינה?
הכסף הקטארי ניקה כל עננה שריחפה מעל לראשם. תוסיפו לכך את גם העובדה שהשייח' נאסר אל-ח'אליפי הוא גם הבעלים של רשת הספורט הגדולה במזרח התיכון, ביאן ספורט, המחזיקה בזכויות השידור הבלעדיות של משחקי הכדורגל בזירה הבינלאומית.
אז השייח' בן סלמאן ומשפחת המלוכה הסעודית צפו בעשור האחרון באיחוד האמירויות ובקטאר שופכים מיליארדי דולרים באמצעות קרנות העושר שלהן על ספורט, ובאמצעות אין ספור זרועות של ספונסריות עשירות כמו חברות תעופה, בתי השקעות, ובנקים מפלסים בדרכם אל לב המיינסטרים העולמי. ובעצם על ידי ההשקעה בספורט מלבינים הון, ועל הדרך גם מנקים את התדמית. מהי הסיבה שסעודיה לא תעשה בדיוק אותו הדבר? תרכוש מועדון אנגלי ותיק כמו ניוקאסל עם קהל אוהדים נאמן ותומך שרעב להצלחה ולבעל בית עם כיסים עמוקים שיוביל אותה אל עבר צמרת הכדורגל האירופי.
הפרויקט הסעודי בצפון מזרח אנגליה יהפוך לשיחת היום בקרב אוהדי הכדורגל בעולם, וסכומי הכסף שישפכו שם יהפכו את ניוקאסל בשנים הקרובות לכוח עולה בכדורגל האנגלי והאירופי. ופה הרווח של הסעודים הוא כפול ומכופל, הם גם יהפכו לגיטימיים בעיניי הקהילה הבינלאומית, וישפכו סכומי עתק רק כדי לזכות בכתר "מלכת המפרץ". הם יעשו הכל כדי להראות לאמירתים ולקטארים שהם יודעים לעשות את זה הרבה יותר טוב.
מה תהיה בסופו של דבר ההשפעה של ההשתלטות ההולכת וגוברת של עשירות המפרץ על הכדורגל האירופי?
הקרב של המשולש איחוד האמירויות-קטאר-סעודיה על התדמית, על טשטוש הפרת זכויות האדם, ועל הרצון להפוך ללגיטימיות, בסופו של דבר יהרוס את המשחק שאנחנו כל כך אוהבים.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.