שני מקרים מרתקים התרחשו אתמול בספורט הסיני, ונוגעים לאותה הבעיה – הטיית המשחקים, ההימורים הבלתי־חוקיים, השחיתות שמטילה צל על תוצאות.
המקרה הראשון הרעיד את סין העצומה: 43 שחקני כדורגל (חלקם עם הופעות בנבחרת) ועסקנים הורחקו מפעילות לכל החיים אחרי שהואשמו בהטיית משחקים, ועוד 17 הושעו לחמש שנים, בסיום חקירה של שנתיים שמצאה כי לא פחות מ־41 קבוצות היו מעורבות בהטייה של 120 משחקים. האישומים כוללים גם הימורים, שוחד ופתיחת בתי קזינו בלתי־חוקיים.
2 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת סין לפני משחק מוקדמות המונדיאל מול סעודיה
שחקני נבחרת סין לפני משחק מוקדמות המונדיאל מול סעודיה
בסין מתארים את הכדורגל המקומי כ"בדיחה לאומית". שחקני הנבחרת לפני ההפסד סעודיה
(צילום: STRINGER / AFP)
בעשור שעבר הוכרז במדינה על "חזון 2050", לפיו עד אז סין תהיה כוח כדורגל עולמי, אבל תקופת השקעות הענק בליגה, שמשכה לשם כוכבים מאירופה, תמה בגלל שחיתות, ניהול כושל והקורונה והותירה מועדונים בבור כלכלי מבלי שקידמה את הענף – ובשנים האחרונות עלו יותר ויותר חשדות וטענות מצד אוהדים מקומיים. הסינים לא מבינים מדוע הם תקועים במקום למרות ההצלחה כמעט בכל ענף אחר, ובעיקר מכוונים את האש לעבר התוצאות הכושלות והמוזרות לעיתים של הנבחרת – שהפסידה השבוע 7:0 ליפן ו־2:1 לסעודיה במוקדמות המונדיאל, וצפויה להחמיץ שוב את האירוע – עם בחירות לא מתאימות של מאמנים ושחקנים.
כיום מתארים בסין את הכדורגל המקומי כ"בדיחה לאומית", וכענף שהשחיתות נוכחת בכל היבט בו. בינואר האחרון, חודשיים לפני שנשפט למאסר עולם, נשיא ההתאחדות הסינית לשעבר, צ'ן שויואן, הודה בטלוויזיה כי קיבל סכומי כסף גדולים מקבוצות שהיו זקוקות לעזרה. עוד אדם ששיחד אותו היה מאמן הנבחרת בעבר, לי טייה, ששיחק בין השאר באברטון – והואשם בכך שקנה את התפקיד, ושעזר להטות תוצאות של שישה משחקים בזמן שאימן בליגה.

חגיגה בסנוקר

המקרה החשוב השני שהתרחש אתמול נוגע לכוכב הסנוקר ז'או שינטונג, שהודיע על חזרה לפעילות אחרי השעיה של 20 חודשים. שינטונג "הציקלון" הוא אחד השמות הבולטים בגל הסיני ששוטף את הענף, ובאליפות העולם לפני שנתיים דורג 7 ועלה לסיבוב השני. הוא היה אחד מעשרה שחקנים סינים שספגו עונשים במסגרת שערוריית הטיית המשחקים הגדולה בתולדות הסנוקר, וקיבל את העונש הקל מהם (שילם בנוסף קנס של 10,000 יורו) מאחר שהודה במעורבותו בהימורים ובהטיית משחק של שחקן אחר – אם כי הכחיש כי עשה זאת בעצמו.
2 צפייה בגלריה
ז'או שינטונג
ז'או שינטונג
חזר אתמול לפעילות אחרי 20 חודשים. שינטונג
(צילום: רויטרס)
הסנוקר הוא זירה פרוצה להימורים, בטח בשוק במזרח־אסיה שבו ארגוני פשע מגלגלים הון, והשחקנים מתפתים לאיזו החמצה של כדור קל שנראית מקרית כדי לסדר תוצאה מדויקת שהתבקשו לבצע.
אבל כאמור, זה לא נגמר שם: באפריל 2023, שתי קבוצות הושעו מפלייאוף ליגת הכדורסל בסין, בגלל התנהלות חשודה בסדרה ביניהן שנבעה לפי ההערכות מהימורים על המשחקים; לפני כחצי שנה נפתחה חקירה בנוגע לחצי מרתון בייג'ינג, לאחר שנראה כי שלושה רצים מקניה ואתיופיה נתנו לרץ סיני לעקוף אותם במטרים האחרונים ולנצח; אפילו בענף משחקי הווידיאו התחרותי נוצרה סערת שחיתות. המאבק בכדורגל הוא צעד חשוב, אבל נראה כמו חלק קטן במכלול.
פורסם לראשונה: 01:30, 11.09.24