בהתאחדות לכדורגל החליטו לתפור תפקיד חדש - מנהל מקצועי של הנבחרת הבוגרת - ומי שנבחר להיות הראשון שיישא את התואר החדש הוא יוסי בניון (41), שיאן ההופעות במדים הלאומיים (102), שהתפטר לפני שנה וחצי מתפקיד המנהל המקצועי של בית"ר ירושלים.
לבניון תהיה השפעה על בחירת מאמן הנבחרת הבא, אבל הוא לא יקבע בלעדית. בכל מקרה, המגמה בהתאחדות לא השתנתה והכוונה היא למנות איש מקצוע זר, אבל זה יהיה חייב להיות מאמן שהדריך בעבר נבחרות והצליח להעלות אותן לטורנירים בינלאומיים גדולים – כלקח מהבחירה במאמן טירון כמו אנדי הרצוג.
3 צפייה בגלריה
יוסי בניון
יוסי בניון
תהיה לו השפעה על בחירת מאמן הנבחרת הבא, אבל הוא לא יקבע בלעדית. בניון
(צילום: עוז מועלם)
בנוסף, בהתאחדות הוחלט על רמת תגמול שונה: שכרו של מאמן הנבחרת הבא יהיה לכל היותר 250 אלף יורו נטו לשנה, נמוך יותר מזה של וילי רוטנשטיינר וקודמיו בתפקיד, אבל במקרה של עלייה לאליפות אירופה 2024 הוא יקבל בונוס שמן של מיליון יורו.
סוכנים וגורמים בכדורגל האירופי החלו לחפש מאמן שיסכים לתנאים האלה (אותרו כבר שני אנשי מקצוע פוטנציאליים), ובהתאחדות מקווים כי העובדה שלנבחרת ישראל יש סיכוי ריאלי להגיע ליורו, דרך המוקדמות או ליגת האומות, תיצור ביקוש לאמן אותה. גם בניון ינסה לנצל את הקשרים שלו בספרד ובאנגליה כדי למצוא מאמן שעומד בתנאי הסף.
בשיחות שהתקיימו בימים האחרונים עם שחקנים בכירים בנבחרת, הם נשאלו לגבי זהות המאמן הלאומי הבא, ישראלי או זר, ומרביתם אמרו כי לאחר החוויה הטובה שעברו עם רוטנשטיינר, הם מעדיפים מאמן זר גם בקמפיין הבא.
3 צפייה בגלריה
שחקני הנבחרת חוגגים
שחקני הנבחרת חוגגים
שחקני הנבחרת. מעדיפים מאמן זר
(צילום: עוז מועלם)
אם לא יימצא בסופו של דבר מאמן זר, בניון יבחן את השוק המקומי, כשנראה כי אלון חזן הוא המועמד המוביל מבין הישראלים. חזן מרוכז במשימת העלייה האפשרית של הנבחרת הצעירה ליורו 2023, ולכן מרקו בלבול מונה למאמן הזמני של הנבחרת הבוגרת למשחקי הידידות מול גרמניה ורומניה, אבל העובדה שיש לו ניסיון באימון נבחרת ושהוא עובד בהתאחדות בשנים האחרונות, נותנת לו יתרון על פני האחרים. רוני לוי, שנחשב למקורבו של בניון, לא יאמן את הנבחרת, ונראה גם שבלבול לא יקבל מינוי קבוע.

חוזה לארבע שנים

לפני כשנה וחצי סוכם כבר עקרונית על מינויו של בניון למנהל המקצועי של הנבחרות הצעירות, אבל המהלך לא יצא לפועל מכיוון שהוא דרש גם מעורבות בנבחרת הבוגרת אחרי עזיבת רוטנשטיינר. אתמול בניון כבר קיבל את מבוקשו מוועדת האיתור, שכללה את יו"ר ההתאחדות אורן חסון, אלי אוחנה ואלי כהן (השריף). חבר ועדה נוסף, שינו זוארץ, פרש ממנה לאחר שהבין כי אין לו השפעה על קבלת ההחלטות, והוא עשוי להתמודד בעוד מספר חודשים עם חסון על תפקיד יו"ר ההתאחדות.
השיחות עם בניון, שנמצא בימים אלה בחופשה משפחתית בספרד, התנהלו כבר בשבוע שעבר, ואתמול עודכנה ועדת האיתור שהוא הסכים לתנאים שהוצעו לו. שכרו החודשי של בניון יהיה 45 אלף שקל ברוטו. אחרי אישור הנהלת ההתאחדות ביום רביעי הקרוב הוא יחתום על חוזה לארבע שנים, עם סעיף יציאה אחרי שנתיים לשני הצדדים. סעיפים נוספים שיוכנסו לחוזה הם שבניון לא יאמן את הנבחרת, מיוזמתו או ביוזמת ההתאחדות, ושלא יונחת מאמן לאומי בניגוד לרצונו.
3 צפייה בגלריה
אורן חסון
אורן חסון
"הבחירה בבניון מדגישה את החשיבות הגדולה שמייחסת ההתאחדות לנבחרת הלאומית". חסון
(צילום: עוז מועלם)
לבניון הובהרו הגדרות התפקיד: הוא יביא לוועדת האיתור מועמדים לאימון הנבחרת ויהיה לו חלק מהותי בבחירה, סנכרון בין הנבחרת הבוגרת למנהל הטכני של הנבחרות הצעירות ילה חוס, בחירת פילוסופיית המשחק, זימון הסגלים בשיתוף עם המאמן, מעקב אחרי לגיונרים ושחקנים ישראלים ובחירת אנשי צוות מקצועי.

"אתגר וכבוד עצום"

חסון אמר אתמול אחרי הבחירה: "בניון הוא בשורה נפלאה עבור נבחרת ישראל הבוגרת והשאיפות שלנו לראות אותה מצליחה בליגת האומות הקרובה ומעפילה ליורו 2024. הבחירה בו מדגישה את החשיבות הגדולה שמייחסת ההתאחדות לנבחרת הלאומית, המחויבות להעמיד לרשותה את הכלים הטובים ביותר ואת המשאבים הנדרשים כדי להמשיך להתקדם, להתמקצע, לעמוד בסטנדרטים הבינלאומיים הגבוהים ביותר ולהעפיל ליורו 2024. בניון, שסיים בהצטיינות את קורס הפרו האחרון, מכיר היטב את נבחרת ישראל ואת הכדורגל האירופי ואני תקווה כי כמנהל מקצועי יצליח להוביל את הנבחרת להשתתפות בטורניר גמר היורו והמונדיאל".
בניון אמר: "זה אתגר עצום וכבוד שאין שני לו, ומרגע בחירתי אעשה כל שביכולתי לטובת נבחרת ישראל והכדורגל שלנו, שנתן לי כל כך הרבה".