4 צפייה בגלריה
חנטו
חנטו
זכה בשישה גביעי אירופה - יותר מכל אחד אחר. חנטו (משמאל)
(צילום: gettyimages)
ריאל מדריד היא לא ברצלונה. מדריד היא נציגת הבירה הספרדית, ברצלונה לא מזדהה עם ספרד. לריאל מדריד אין טביעת עין של מועדון, שיחקו בה שחקנים אגדיים ואימנו אותה מאמנים מהקצפת העולמית, אבל אף אחד מהם לא השאיר חותם דומה לזה שהשאירו יוהאן קרויף ופפ גווארדיולה על הכדורגל. זה לא שבמדריד לא אוהבים לדבר על פילוסופיה ואסתטיקה, אבל מדרידאים אוהבים לדבר על הדברים הבלתי כמותיים הללו, רק עם ארון מלא בגביעים. טביעת העין של ריאל מדריד, המורשת שלה, הייתה תמיד ממוספרת באליפויות או גביעי אירופה. הרעיון של ריאל תמיד היה: נשים על המגרש את ה-11 הכי טובים שכסף יכול לקנות. המטרה מגמדת את הדרך.
פרנסיסקו חנטו, שחקן העבר של ריאל מדריד ונשיא הכבוד של המועדון, שהלך לעולמו בגיל 88, היה מהשחקנים ששמו את השלד לתפיסה הזו. זה לא שחנטו רץ על הקו והרים כקיצוני, כזה שיפגוש את פושקאש, די סטפנו או קופה המסתערים. אי אפשר להגיד על התקפה שכוללת את השמות האלו שהיא לא שיחקה כדורגל מרהיב, אבל החותם העיקרי שלה היה המספרים. מדובר במספרים דמיוניים. ההתקפה של ריאל בשנות ה-50 וה-60 כונתה "הבלט בלבן", והיא הייתה בעיקר חיבור נדיר של כישרונות וחן בחלק הקדמי שהמועדון לעולם לא יצליח לשחזר, אבל כן לשכפל את הדי.אן.איי של שחקנים פונקציונליים עם מטרה אחת בעיניים.
4 צפייה בגלריה
חנטו
חנטו
"המועדון הזה הסב לי את הרגעים הכי מאושרים בחיי הספורטיביים". חנטו חוגג בסיום גמר גביע אירופה לאלופות ב-1960
(צילום: gettyimages)
4 צפייה בגלריה
חנטו
חנטו
חנטו (מימין) עם האיש שהחתים אותו לראשונה בריאל, די סטפנו
(צילום: רויטרס)
פרנסיסקו פאקו חנטו, "הרוח הצפונית מקנטבריה", התחיל את הקריירה בראסינג סנטאנדר, אבל הוחתם אחרי שנה על ידי סנטיאגו ברנבאו (לא האצטדיון, הנשיא) ושיחק 18 שנים אצל הדיווה המלכותית. הוא זכה ב-12 אליפויות ושיא של שישה גביעי אירופה לאלופות (יותר מכל אחד אחר). הוא פשוט היה שם יותר מכולם. הוא נחשב לגלגל השלישי או הרביעי של ההתקפה האגדית הזו, אבל בגלל שהיה הספרדי היחיד - זכה לאהדה עצומה מהקהל.
השאלה לגבי שחקנים כמו חנטו היא תמיד כמה הם היו טובים ו-ווינרים אם לא היו משחקים לצד אגדות כדורגל כמו אלברטו די סטפנו ופרנץ פושקאש. אבל שני הכוכבים הללו תמיד דיברו על חנטו, על היכולת שלו לייצר חללים והזדמנויות כחלק עיקרי ביכולות שלהם. יותר מכך, אחרי חמש אליפויות משותפות בין 1956-60, פושקאש ודי סטפנו כבר לא שירתו את ריאל כשחנטו זכה באליפות אירופה השישית שלו. ויש גם את המספרים האישיים המופרכים עבור קיצוני שמאלי: 182 שערים ב-601 משחקים. זהו עוד מוטו שחנטו השאיר אחריו, יובל אחרי שפרש: עושים הכל בשביל לנצח.
4 צפייה בגלריה
חנטו
חנטו
יצק את השלד שיהיה תבנית ההתנהגות המועדונית של ריאל מדריד. חנטו (מימין)
(צילום: gettyimages)

מדרידיסט מכף רגל ועד ראש

חנטו נולד למציאות חיים קשה ועניה. אביו היה נהג משאית והוא גדל לתוך מלחמת האזרחים ומלחמת העולם השנייה. ספורט וכדורגל היו שבילי הבריחה שלו. הוא הגיע למדריד אחרי משחק מצוין שלו נגדה במדי סנטאנדר. אם תרצו, גם כאן הוא יצק את השלד שיהיה תבנית ההתנהגות המועדונית של ריאל מדריד: כל מי שיעז להיות טוב נגדנו, יקבל הצעת חוזה.
חנטו הוא מדרידיסט מכף רגל ועד ראש. "המועדון הזה הסב לי את הרגעים הכי מאושרים בחיי הספורטיביים", אמר בראיון ב-2015. כשנשאל באותה שיחה על היריבות עם ברצלונה או על ההרגשה של לשחק במועדון שנתמך בכל דרך על ידי הרודן פרנקו, ענה כי "ככל שאני זוכר מעולם לא קראתי את השם של פרנקו בהרכב הראשון שלנו". הוא מת בביתו, כנשיא כבוד של ריאל מדריד, מטרים ספרים מהאצטדיון שנושא את שמו של הנשיא שהביא אותו לבלאנקוס.
פורסם לראשונה: 06:56, 19.01.22