ג'ו ביידן החל בימים האחרונים חרם רחב על רוסיה. בכל זאת, הנשיא האמריקני ניצב בראש החזית נגד ולדימיר פוטין, מהרגע שהאחרון פלש לאוקראינה. מחברות גדולות שסגרו את שעריהן וחזרו הביתה ועד האיסור האחרון על ייבוא נפט וגז מרוסיה.
פוטין, לפחות בינתיים, לא מתרגש יותר מדי. אולי כי יש לו ורידים מקרח, אולי כי באמת לא אכפת לו ואולי כי בימים האחרונים יש לו ביד את קלף המיקוח החזק ביותר נגד ביידן והאמריקנים. לא מדובר בשבוי מלחמה או עסקה כלכלית שתשנה את חוקי המשחק, אלא בשחקנית כדורסל. כן, כדורסלנית שעשויה להיות ההבדל בין חרם אמריקני כולל להתקפלות כוללת של ביידן.
4 צפייה בגלריה
בריטני גריינר
בריטני גריינר
כבר כמעט חודש במעצר. גריינר
(צילום: AP)
גריינר במהלך המעצר

האיום: עשר שנות מאסר

הסיפור הזה התפוצץ בטיימינג מושלם עבור השלטונות ברוסיה - בשבת האחרונה, כשהמערב המשיך בחרמות ובסנקציות הקשות על המדינה. פתאום, בלי הודעה מוקדמת, בישרו הרוסים כי בריטני גריינר, אחת הכדורסלניות הטובות והמוכרות בעולם, נעצרה על אחזקת סמים בנמל התעופה במוסקבה.
גריינר בת ה-31, כך מסתבר, נעצרה עוד בחודש שעבר לאחר שנחתה מניו יורק כדי להצטרף לקבוצתה הרוסית, יקאטרינבורג, אלופת היורוליג המכהנת והמועדון vטוב באירופה. רק שכעת הרוסים הודו בכך. כלב, השייך ליחידת המעקב אחר סמים בשדה התעופה, רחרח את המטען של גריינר, וכאשר הועבר תיקה לסריקה התגלה "משאף בהזמנה אישית". בהמשך התברר כי מדובר במכשיר לאידוי קנאביס. ואם לא די בכך, הוא הכיל שאריות שמן קנאביס.
הסרטון ששחררו השלטונות ברוסיה: רגע המעצר של גריינר
גריינר לא פרסמה דבר בחשבון האינסטגרם שלה מאז ה-5 בפברואר, ועדיין עצורה. ביום שלישי האחרון הטלוויזיה הממלכתית הרוסית פרסמה את תמונת כוכבת ה-WNBA - כנראה כדי ללחוץ עוד יותר על הפצע המדמם ולעורר עוד יותר את הלחץ הציבורי שיש כעת על ביידן להחזיר את גריינר בריאה ושלמה לארה"ב.
העונש ברוסיה על אחזקת סם בכמות גדולה הוא בין 5 ל-10 שנים ובארה"ב לא פוסלים כי, אם וכאשר גריינר תישפט - היא תספוג את העונש המקסימלי. אוולין פרקש, בכירה לשעבר בפנטגון, אמרה בראיון ל"יאהו ספורטס" שקיים חשש ממשי שגריינר תשמש כ"בת-ערובה של הרוסים", בטח בימים בהם המתיחות בין מוסקבה לבין וושינגטון מגיעה לשיאה.
"אם אנחנו רוצים שהיא תצא מהכלא, לרוסיה הולכים להיות מספר תנאים", הסבירה פרקש, ששימשה עד 2015 כיועצת לשר ההגנה האמריקני לענייני רוסיה. "יתכן שאלו יהיו חילופי אסירים. הם גם עלולים להשתמש בזה כאיום מרומז או כאמצעי סחיטה, כדי לגרום לנו לעשות או לא לעשות משהו. כך או כך, הם מוצאים את העניין כמועיל".
4 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה של ארה"ב
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה של ארה"ב
"נעשה כל שביכולתנו כדי לעזור". בלינקן
(צילום: AP)
מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, נשמע גם הוא מעט מגומגם כשהתייחס לפרשה הדיפלומטית: "אין הרבה שאני יכול לומר בהתחשב בשיקולי הפרטיות שעומדים בפניי. בכל פעם שאזרח אמריקני נעצר ברחבי העולם, נעשה כל שביכולתנו כדי לעזור לו, וזה כולל גם את רוסיה".
אדאונה אלונו, כדורסלנית מארה"ב ששיחקה ברוסיה, טענה השבוע שהיא "ממש חוששת לשלומה של גריינר". בראיון לרשת CNN הוסיפה: "רוסיה עבור השחקניות האמריקניות היא סוג של בועה. לא ממש קיבלנו חדשות על מה שקורה במדינה גם כשהיינו שם. ברגע שהעניינים התחילו להסלים, הסוכן שלי בהחלט דחף אותי לצאת. אני שמחה שהקשבתי לעצתו ויצאתי משם".
4 צפייה בגלריה
לחץ הציבור ישפיע? אוהדי ביילור במסר לביידן
לחץ הציבור ישפיע? אוהדי ביילור במסר לביידן
לחץ הציבור ישפיע? אוהדי ביילור במסר לביידן
(צילום: AP)
ארגון שחקניות ליגת ה-WNBA פרסם הצהרה, בה טען כי "הדאגה הגדולה ביותר שלנו היא הבטיחות והרווחה של בריטני. אנו שולחים את האהבה והתמיכה שלנו. נמשיך לעקוב מקרוב ולצפות לחזרתה לארה"ב". גם בת זוגה של השחקנית, שרל גריינר, הודתה כי היא לא ממש יודעת מה יהיה בעתיד הקרוב: "זה אחד הרגעים הקשים בחיי. תודה לכל מי שפנה אלי בנוגע לחזרתה הבטוחה של אשתי מרוסיה. אני מבינה שרבים מכם גדלו לאהוב את בריטני במהלך השנים ויש להם חששות ורוצים לדעת פרטים נוספים".

"מי שנוסע ומקבל חבילות של כסף, יודע שיש דברים לא מוסברים"

לא סתם כוכבות WNBA מגיעות מדי שנה לרוסיה. בעוד השכר המקסימלי ב-WNBA (ליגה שמשוחקת חודשים ספורים בקיץ) הוא עד כ-300 אלף דולר, ברוסיה, לשם דוגמא, הן יכולות להרוויח כמיליון דולר לעונה. וגריינר היא אחת הכוכבות הגדולות בעולם.
"מי שנוסע לרוסיה ומקבל חבילות של כסף, יודע שיש דברים לא מוסברים", טען השבוע אחד הסוכנים המוכרים בענף. "רוסיה היא מדינה שלא תמיד יודעים מה באמת קורה בה מאחורי הקלעים".
4 צפייה בגלריה
גריינר עם מדליית הזהב אחרי הזכייה ביורוליג לנשים
גריינר עם מדליית הזהב אחרי הזכייה ביורוליג לנשים
גריינר בימים יפים יותר. אחרי הזכייה של יקאטרינבורג הרוסית ביורוליג
(צילום: EPA)
רג'י מילר, אגדת ה-NBA והסמל הגדול של אינדיאנה פייסרס, היה פסימי מאוד לגבי כל מה שקורה עם גריינר במוסקבה: "לא מתאים לרוסים סתם ככה לעצור מישהו. אני אפילו לא חושב שאנחנו יודעים איפה היא נמצאת, יש מעט מאוד מידע שיוצא מרוסיה כרגע. זה מה שקצת מטריד".
גריינר הפכה במרוצת השנים לאחת משחקניות הכדורסל הטובות בכל הזמנים. אלה לא רק הממדים (מוטות ידיים ברוחב של משוטי קיאק) או השיאים (748 חסימות בקריירה, ההישג הטוב ב-NCAA לגברים או נשים), אלא בעיקר הקלות. כן, הקלות בה היא קופצת, רצה ובעיקר מטביעה. ב-2013 שברה שיא היסטורי וסיפקה שלושה דאנקים במשחק נשים אחד במכללות. במשחקה הראשון ב-WNBA, ניפצה תקרת זכוכית נוספת והטביעה פעמיים - גם כן שיא חדש שטרם נשבר.
היא הייתה כל כך טובה עוד במכללות, לכן כשמארק קיובן, הבעלים הצבעוני של דאלאס מאבריקס, נשאל אז מי היה רוצה לבחור בסיבוב השני בדראפט ה-NBA המתקרב - הוא ענה: בריטני גריינר. "אם היא הכי טובה בשוק, אז למה שלא אקח אותה? לעולם לא נדע עד שלא ניתן לזה צ'אנס".
גריינר זכתה מאז באליפות WNBA אחת עם פיניקס מרקורי (2014), לפני שנתיים הוכתרה בפעם השנייה בקריירה כמלכת הסלים, זכתה באין ספור הישגים עם נבחרת ארה"ב, אבל עדיין לא יכולה להתהדר בתואר השחקנית הכי טובה בעולם, אלא דווקא חברתה לקבוצה, דיאנה טוראסי.
גריינר, אגב, הפכה לסמל קהילת הלהט"ב בארה"ב למאבקה בקרב דעת הקהל. ESPN בחר אותה לכתבת שער במגזין שלו ב-2013. הוא צילם אותו עם נחש על הצוואר תחת הכותרת "הנושא שהוא טאבו". כשהתבקשה להקריא כמה מהתגובות שקיבלה בחשבון הטוויטר שלה, בראיון המצולם שעלה גם לעמוד היוטיוב של ענקית התקשורת, לא התביישה: "את דוחה", "את גבר", "דומה לקוף".
הסנטרית, כאמור, נותרה בשלה: "כשאני קוראת את מה שאנשים אומרים זה גורם לי לרצות להיות עצמי עוד יותר. יש כל כך הרבה אנשים בין שני הקצוות של הקשת, אבל אף אחד לא רוצה להודות בזה. אם אתה באמצע, יגידו שמשהו לא בסדר איתך, וינסו לתקן אותך. אולי אני לא מובנת, אבל לא צריכה שיתקנו אותי".
פורסם לראשונה: 11:25, 11.03.22