סימון ביילס היא אחת המתעמלות הגדולות בכל הזמנים, ואולי הגדולה ביותר. כישרונה יוצא הדופן, נחישותה הבלתי מתפשרת וההשפעה העצומה שלה על עולם ההתעמלות הופכים אותה לדמות בולטת ויוצאת דופן בתחום הספורט.
סימון ביילס נולדה ב-14 במרץ 1997 בקולומבוס, אוהיו, לאם חד-הורית שנאבקה בהתמכרות לסמים. בגיל צעיר, היא ואחותה נלקחו למשפחת אומנה ולאחר מכן אומצו על ידי סבם וסבתם מצד האם, רון ונל ביילס. משפחתה החדשה העניקה לה יציבות ואהבה, שהיו הבסיס להצלחה העתידית שלה.

1 צפייה בגלריה
המתעמלת האמריקאית סימון ביילס
המתעמלת האמריקאית סימון ביילס
המתעמלת האמריקאית סימון ביילס
(AP Photo/Geert vanden Wijngaert)

ביילס התחילה להתאמן בהתעמלות בגיל שש, לאחר ביקור במרכז ההתעמלות עם קבוצה מהגן. כישרונה ניכר מיד, והיא הצטרפה לאימונים מסודרים. המאמנים זיהו את הפוטנציאל האדיר שלה, והיא התקדמה במהירות ברמות ההתעמלות השונות. ב-2013, בגיל 16 בלבד, השתתפה ביילס באליפות העולם בהתעמלות הראשונה שלה וזכתה במדליית זהב בתחרות הקרב-רב.
ההצלחה הזו הייתה הסנונית הראשונה לקריירה מדהימה שהתאפיינה בשליטה מוחלטת בתחום. במהלך השנים, ביילס זכתה במספר חסר תקדים של מדליות זהב באליפויות העולם ובאולימפיאדה. היא הייתה המתעמלת הראשונה אי פעם שזכתה בארבע מדליות זהב באולימפיאדה אחת (ריו 2016) והפכה לדמות המרכזית בנבחרת ההתעמלות האמריקאית. מה שמייחד את ביילס הוא לא רק הכישרון הטכני שלה, אלא גם הכוח, הגמישות והדיוק בביצועיה. היא הצליחה לבצע תרגילים שלא נראו קודם לכן בהתעמלות הנשית, ואף קיבלה על שמה תרגילים בתרגילי הקרקע והקפיצה.
אולימפיאדת טוקיו 2020 הייתה נקודת מפנה משמעותית בקריירה של סימון ביילס, המתעמלת הגדולה ביותר בכל הזמנים החליטה לפרוש מכמה מהתחרויות בטוקיו כדי להגן על בריאותה הנפשית והצטרפה לקווין לאב, נעמי אוסקה ומייקל פלפס בהעלאת המודעות בשיח הציבורי על בריאות הנפש בספורט.
תאוריית המסוגלות העצמית של אלברט בנדורה מדברת על האמונה של אדם ביכולתו להתמודד עם משימות ולהשיג מטרות. התאוריה מתמקדת בארבעה מקורות מרכזיים של תחושת מסוגלות עצמית: 1. חוויות הישגיות - הצלחות קודמות מחזקות את האמונה ביכולת להתמודד עם אתגרים. 2. למידה ממודל - התבוננות באחרים מצליחים מגבירה את האמונה ביכולת לבצע משימה דומה. 3. שכנוע חברתי - תמיכה ועידוד מהסביבה מחזקים את תחושת המסוגלות. 4. מצבים פיזיולוגיים ורגשיים- תפיסה של יכולת שליטה פיזיולוגית ורגשית משפיעה על האמונה ביכולת להתמודד עם אתגרים.
במהלך תחרות ההתעמלות בטוקיו, סימון ביילס מספרת שלחצים פנימיים וחיצוניים שהשפיעו על בריאותה הנפשית הובילו לתחושה נדירה ומבלבלת של "twisties" - אובדן תחושת המיקום במרחב במהלך ביצוע תרגילים מסובכים. תחושה זו לטענתה גרמה לה לחוסר אמונה עצמית ביכולת לבצע ותחושת חרדה גדולה שהיא בסכנת פציעה, בעיקר אחרי הנחיתה הלא מוצלחת שלה בתרגיל סוס הקפיצות, דבר שהיה יוצא דופן עבור מתעמלת ברמתה.
סימון סיפרה בסדרה בנטפליקס כי לפני התחרות הרגישה שמשהו אינו כשורה ברמה הפיזיולוגית (דופק גבוה, חוסר נעימות בגוף). הרגשה פיזיולוגית משפיעה רבות על המסוגלות העצמית ועל ההרגשה הנפשית. סימון ידעה שכדי להצליח בביצועים מורכבים, היא צריכה להיות במצב אופטימלי הן פיזית והן נפשית. צריך לזכור שבניגוד לתחרויות קודמות (ריו 2016), בטוקיו לא היה קהל ביציעים. ספורטאים רבים מרגישים את העידוד של הקהל כתמיכה אשר מחזקת את תחושת המסוגלות.
לקח לסימון שנה וחצי להתאושש לאחר האולימפיאדה. חזרה מדורגת לאימונים, עבודה מנטלית ארוכה ומקצועית עם פסיכולוגית ספורט, וחזרה מדורגת לתחרויות עד לאליפות העולם ב-2023 שבה זכתה במדליית זהב. הרצון להתגבר ולסיים את הקריירה כמו שהיא רוצה ולא בכפייה היווה מטרה משמעותית לחזרה שלה לתחרויות ולאולימפיאדה בפריז.
איזה סימון ביילס תגיע לאולימפיאדה? אני חושב שנראה ספורטאית חזקה יותר ושלמה יותר.
סימון ביילס ממשיכה ותמשיך להיות דוגמה מעוררת השראה למיליוני אנשים ברחבי העולם.
* הכותב הינו פסיכולוג ויועץ בתחום הפסיכולוגיה של הספורט המאמץ והביצוע. מלווה קבוצות ושחקנים לשיפור ביצועים והתמודדות במצבי לחץ על ידי הקניית כלים קוגניטיביים ומנטליים.

גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.