חודש יוני מסמן את רשמית את פתיחתו של הקיץ, ואחד הטרנדים של העונה הלוהטת בקרב צעירים הוא מסיבת בריכה. עשרות אם לא מאות נערים ונערות רוקדים לצלילי מוזיקה קצבית עם שרשראות הוואי תלויות על צוואריהם, חלקם מחזיקים ביד משקה אלכוהולי וחלק נהנה מהמים הקרירים.
גם אנסטסיה גורבנקו (18) תשתתף במסיבת בריכה ענקית בבודפשט, עם די.ג'יי שיעטוף כל משחה בצליל אחר, יכניס מאות אם לא אלפים של קהל לאווירה של לא פחות מאליפות עולם. המשקאות אמנם יהיו בעיקר כאלה מסוג אנרגיה או מלחים, ובמקום שרשראות הוואי יחולקו מדליות לטובים ביותר, כשלראשונה יש סיכוי ממשי לישראל להצטרף למדינות שעולות על הפודיום באחד משלושת ענפי הליבה האולימפים, בזכות השחיינית המצוינת.
5 צפייה בגלריה
אנסטסיה גורבנקו
אנסטסיה גורבנקו
התקווה הגדולה בכחול-לבן. גורבנקו
(צילום: gettyimages)

המתעמלת שכבשה את הבריכה

לפני קצת יותר משנה, כשבנות גילה של גורבנקו, המכונה 'נסטיה' בקיצור, חיפשו תכשיטים תואמים לשמלות שילבשו בנשף הסיום המתקרב, היא ענדה אחד מזהב שונה ויוקרתי. בגיל 17 בלבד הפכה לאלופת אירופה במשחה החזק לשה - 200 מעורב אישי - באותה בריכה בה תיערך אליפות העולם בבירת הונגריה. בין היתר, עקפה את שיאנית העולם במשחה הזה והאלילה המקומית, קטינקה הוסו, שסיימה שלישית.
"נסטיה ניצחה את המשחה הזה באליפות אירופה כי היא שחתה מאוד מהר. היא הגיעה להישג בעצמה, לא קיבלה את זה במתנה", מבהיר שחיין העבר גיא ברנע, שהגיע בעצמו לפודיום באליפות אירופה ולגמרים באליפויות עולם. "הדבר הכי מדהים שהיא עשתה הוא הקפיצה לבוגרות. זה הדבר שהכי קשה לעשות, המעבר בין תקופת הנוער לבוגרים. לפני זה היו שיאי גילאים שהיא שיפרה, וזה נחמד, אבל מה שהיא עשתה באליפות אירופה? היא שחתה במסלול 4, המרכזי, קפצה למים בגמר שלצידה הוסו במגרש הביתי שלה וניצחה אותה. נגעה לפניה בקיר, זה דבר פשוט מטורף. זה משהו שמעט מאוד ספורטאים יכולים להגיע אליו מתישהו בקריירה שלהם. לרב זה לוקח יותר שנים, והיא עשתה את זה בגיל מוקדם".
5 צפייה בגלריה
גורבנקו
גורבנקו
גורבנקו ומדליית הזהב באליפות אירופה האחרונה
(צילום: גטי אימג'ס)
גורבנקו, שבכלל התחילה את הקריירה הספורטיבית שלה בתור מתעמלת אמנותית ובהמשך עברה לשחייה, בלטה כאמור מאוד בגילאי הנוער. בשנת 2018 זכתה במדליית זהב במשחקים האולימפיים לנוער בארגנטינה באותו משחה המעורב, הראשי שלה. הבשורה הגדולה מעבר למדליה הייתה שבירת השיא הישראלי אותו קבעה עמית עברי בשנת 2012. גורבנקו העמידה אותו על 2:12.88 דקות, שיפור של 41 מאיות. אם בזמנו היה נראה לפרקים שעם פרישתה של עברי לא נראה בקרוב נשים בולטות בנבחרת השחייה, סימנה לנו גורבנקו הצעירה שהיא לגמרי כאן. וגם בצוות הנבחרת שאימנו אז לוקה גברילו, אהוד סיגל ולירן וקנין הבינו שאין טעם להסתפק בזירת הנוער ושלחו את גורבנקו להתחרות באליפות אירופה לבוגרים שנערכה בגלזגו מאוחר יותר באותו הקיץ. בזמן שהנבחרת דשדשה ואכזבה, רחוקה מאוד מפודיום, גורבנקו הייתה מבין נקודות האור היחידות.
ביום הולדתה ה-15 העניקה לעצמה מתנה מיוחדת בדמות חצי גמר ראשון בקריירת הבוגרים כשסיימה את שלב המוקדמות במקום ה-12. "נסטיה הייתה מאוד טובה בגילאי הנוער וביססה את עצמה די מהר גם בטופ העולמי. זאת קפיצה חלומית", אומר ברנע כשמוזכר גם הישג השיא של עברי: העפלה לחצי גמר בתחרות עולמית. שנה לאחר מכן, באליפות העולם ב-2019 בדרום קוריאה, השוותה גורבנקו את ההישג כשסיימה במקום ה-11 במוקדמות ועלתה לשלב הבא.
5 צפייה בגלריה
קטינקה הוסו
קטינקה הוסו
רוצה נקמה, ועוד בבריכה הביתית. הוסו
(צילום: EPA)
השחיינית, שתחגוג באוגוסט יום הולדת 19, היא רב-גונית. אין פלא שגמר 100 מטרים גב, אליו העפילה במשחקים האולימפיים בטוקיו, היה "גמר בהפתעה", לדעת רבים. הדיבורים על כך שתימחק כדי להתכונן למשחה המעורב שקעו להם בבריכה, והיא הפכה לשחיינית הראשונה מישראל שמגיעה לגמר אולימפי, גם אם סיימה במקום השמיני והאחרון. היא נעלה שנה חלומית כאשר זכתה בתואר אלופת העולם (בבריכות קצרות) במשחי 50 חזה ו-100 מעורב אישי, מסמנת לכולם שהשמים הם הגבול.

"שייכת לטופ העולמי"

בעבר נאמר כי יבשת אירופה חלשה ביחס למעצמות כמו אמריקה ואוסטרליה. נטען שאליפות אירופה אינה משקפת את הרמה הכללית, שנראית בברור באליפויות עולם בשנה הקודמת למשחקים אולימפיים ובמשחקים עצמם. נדירים השחיינים מהיבשת שמצליחים להגיע לרמת גריפת המדליות שעושות שתי המעצמות המוזכרות.
ישראל הקטנה חוותה מספר גמרים באליפות העולם בבריכות ארוכות, התקרה שלהן הסתיימה שלוש פעמים במקום הגבוה ביותר: השישי. הראשון לעשות זאת היה מיקי מלול במלבורן 2007 במשחה 50 חזה, הלא אולימפי. גם גיא ברנע עצמו הגיע להישג הזה באליפות העולם שנערכה בשנגחאי 2011 במשחה ל-50 גב. במשחים האולימפיים היה זה גל נבו ברומא 2009 ב-400 מעורב אישי. בתקופה ההיא עדיין השתמשו בחליפות האסורות. הגמרים האולימפיים של יעקב טומרקין שסיים שביעי בלונדון 2012 במשחה 200 גב ואיתן אורבך שסיים שמיני במשחה 100 גב בסידני 2000 וודאי זכורים גם הם.
5 צפייה בגלריה
גורבנקו תשבור את הישג השיא שלו? ברנע
גורבנקו תשבור את הישג השיא שלו? ברנע
גורבנקו תשבור את הישג השיא שלו? ברנע
(צילום: רויטרס)
לראשונה, ישנה תחושה באוויר המהול בניחוח הכלור שלא רק שהישג המקום השישי ישבר, אלא יתורגם למתכת באחד משלושת הצבעים הידועים. ברנע מצטרף למאמינים: "גורבנקו בכל יום נתון היא שייכת לפודיום. היא הראתה שהיא שייכת לטופ העולמי והיא מייצגת את השחייה האירופית כאלופה שלה. היא אמורה להיות אחת מהבכירות במשחה הזה".
מה צריך לקרות בשביל מדליה היסטורית? "יכולים לקרות כל כך הרבה דברים, כל-כך הרבה גורמים קטנים שצריכים להתחבר ביום של המשחה. חלק מהדברים קשורים לנסטיה וחלק לא. מבחינת יכולת? היא בטופ 5 ואפילו גבוה יותר, ללא ספק. סימן השאלה תמיד סביב אותם דברים 'נוספים'. היא עושה התקדמות שאני מאמין שתתורגם להישג גדול. אנחנו מדברים פה על אלופת עולם".
5 צפייה בגלריה
אנסטסיה גורבנקו
אנסטסיה גורבנקו
תשתתף כמעט בכל המשחים. גורבנקו לצד מאמנה, אהוד סגל
(צילום: אורן אהרוני)
מחר (שבת), עם פתיחת התחרות, תזנק גורבנקו למוקדמות אותו משחה 200 מעורב אישי. זה לא יהיה המשחה היחיד שלה בתחרות. אהוד סגל, שכעת המאמן הראשי של הנבחרת, סיפר ביום הפתוח לתקשורת, טרם היציאה להונגריה, שהשחיינית הכישרונית כאמור מגוונת גם ביתר הסגנונות, ולכן נראה אותה כמעט בכל הצגת מוקדמות. אבל גם בנבחרת לוטשים עיניים לעבר יום ראשון בערב. אם הכל ישחה כשורה, תגיע הישראלית אל יום שיקרב אותה יותר אל הבשורה שחזה דיוויד מארש האמריקני, היועץ המקצועי של איגוד השחייה בישראל מדצמבר 2016, שכבר פגע בהימור שלו שהיא תגיע לגמר אולימפי בטוקיו: גורבנקו תהיה המדליסטית האולימפית הראשונה של ישראל בשחייה בפריז 2024.