מונדיאל כל שנתיים? כששומעים בפעם הראשונה על הרעיון לקצר את טווח ההמתנה למפעל הכדורגל הגדול בעולם, זה באמת נשמע רעיון מופרך. ובלי להיות מומחה גדול, כל חובב ספורט מבין שמדובר בסיפור לא פשוט שמעלה אינספור שאלות.
איך זה בכלל ייתכן? מתי בדיוק יהיה זמן לקיים את אליפות אירופה ואת הקופה אמריקה כאשר בכל קיץ שני תתקיים אליפות העולם? ומה יהיה על האולימפיאדה? ומתי יהיה לכדורגלנים זמן להתאושש מעומס המשחקים המטורף הצפוי להם?
7 צפייה בגלריה
גביע העולם
גביע העולם
מונדיאל כל שנתיים? נשמע רעיון מופרך
(צילום: getty images)
7 צפייה בגלריה
ג'אני אינפנטינו
ג'אני אינפנטינו
בכל קיץ שני תתקיים אליפות העולם? כנראה שלא
(צילום: AP)
מי שמקדם את הנושא, שלא מפסיקים לדבר עליו בשבועות האחרונים, הוא ארסן ונגר, מנג'ר ארסנל לשעבר, שמכהן כיום כראש מחלקת הפיתוח העולמית של פיפ"א. במקביל גם ההתאחדות הבינלאומית דוחפת בכל הכוח לכיוון.
את הרעיון העלו בפעם הראשונה ראשי התאחדות הכדורגל של ערב הסעודית. בקונגרס פיפ"א האחרון שהתקיים בחודש מאי תמכו 166 התאחדויות, בעיקר מאפריקה ומאסיה, לקיים בדיקה של היוזמה - ומדובר ברוב עצום מבין חברות פיפ"א.
אבל כפי שיש לרעיון תומכים, יש לו גם לא מעט מתנגדים, ובראשם אופ"א, ההתאחדות של יבשת אירופה. נשיא אופ"א, אלכסנדר צ'פרין, אמר לא מכבר: "המונדיאל הוא היהלום שבכתר, והייחוד שלו טמון דווקא בכך שהוא אירוע נדיר, שמגיע פעם בארבע שנים. אם גביע העולם יתקיים בכל שנתיים הוא יאבד את מרבית הלגיטימציה שלו".
7 צפייה בגלריה
צ'פרין
צ'פרין
אחד המתנגדים הראשיים. צ'פרין
(צילום: רויטרס)
צ'פרין אף אמר בראיון שהעניק ל"טיימס" הלונדוני, שמדינות אירופה ודרום אמריקה ישקלו להחרים את המונדיאל אם פיפ"א תאשר את קיום האירוע בכל שנתיים.
חאבייר טבאס, מנכ"ל הליגה הספרדית, תקף גם הוא בחריפות את הפרויקט ואמר: "שינוי לוח הזמנים יפגע קשות בליגות המקומיות, והקהל יאבד עניין. למהלך כזה יהיה אפקט הרסני על כל פירמידת הכדורגל העולמית".
אגב, הרעיון הוא לא רק לגבי מונדיאל הגברים אלא גם לגבי גביע העולם לנשים. ועל כך הגיבה סרינה ויגמן, מאמנת נבחרת הנשים של אנגליה: "השחקניות הן לא רובוטיות. אני חושבת שזה רעיון גרוע".

"לא אגו טריפ"

אבל לפני שכל אחד יגבש את דעתו בנושא הכל כך טעון, ראוי לבחון את כל התוכנית של ארסן ונגר, שבה קיום המונדיאל בכל שנתיים הוא רק סעיף אחד.
7 צפייה בגלריה
ארסן ונגר נפרד מארסנל
ארסן ונגר נפרד מארסנל
הכל בגללו. ונגר
(צילום: AP)
בראיון נרחב שהעניק ונגר ל"ספורטס דסק", הפודקאסט הפופולרי של ה־BBC, הוא פירט את התוכנית שלו והוסיף: "אחרי שפורסמה ההצעה לקיים את המונדיאל בכל שנתיים, חלק מהתגובות היו אמוציונליות. אני לא מופתע. הרבה אנשים שהיו נגד באופן נחרץ שינו את דעתם אחרי שבחנו את התוכנית כולה.
"חלק גדול מהאנשים אמרו את דעתם שהתבססה רק על הכותרת הגדולה. כולנו גדלנו על מונדיאל חגיגי פעם בארבע שנים ובאופן טבעי התגובה הראשונה היא להתנגד, ואני יכול להבין זאת. אבל כשמבינים שיש פה תוכנית סדורה, שהסעיפים השונים שלה משלימים זה את זה, הכל לפתע מתחיל להיראות הגיוני יותר".
אז מה בעצם אומרת התוכנית? הנה ארבעה עקרונות מרכזיים: 1. המונדיאל יתקיים בכל שנה זוגית; 2. אליפויות היבשות יתקיימו בשנים הלא זוגיות; 3. בסיום כל טורניר גדול השחקנים יקבלו מנוחה של 25 ימים; 4. משחקי מוקדמות המונדיאל והיורו יתקיימו בחלון שנתי אחד (באוקטובר) או בשני חלונות (אוקטובר ומארס), במשך כ־30 יום בסך הכל. זאת בניגוד למצב הנוכחי שבו יש חמישה חלונות למשחקי המוקדמות בכל שנה.
7 צפייה בגלריה
בנזמה ורונאלדו
בנזמה ורונאלדו
ומי דואג לשחקנים? רונאלדו ובנזמה
(צילום: AFP)
ונגר הסביר שדווקא העומס על השחקנים יופחת: "הבעיה הגדולה ביותר של הכדורגלנים היום אלו הטיסות למשחקי הנבחרות והג'ט־לג שהם צוברים. אם נפחית באופן דרסטי את תקופת משחקי המוקדמות, המועדונים רק ייהנו מכך, וכמובן השחקנים עצמם. הרבה שנים הייתי המנג'ר של ארסנל ותמיד הרגשתי שההפרדה בין כדורגל המועדונים לזה של הנבחרות לא עובדת כמו שצריך".
עוד הוסיף הצרפתי: "אין סכנה לכך שהיוקרה של המונדיאל תיפגע אם הוא יתקיים בכל שנתיים. זה עדיין אירוע כל כך גדול, ואין שחקן שלא רוצה להיות אלוף העולם, אם זה קורה פעם בארבע שנים, פעם בשנתיים או פעם בשנה. לא מדובר באגו טריפ שלי, אלא ברעיונות שהגיעו אחרי הרבה שיחות והתייעצויות".

היוזמה הסעודית

אז מה יקרה כעת? ביום חמישי הקרוב תקיים פיפ"א כנס אינטרנטי שבו ישתתפו נציגים מכל המדינות החברות, כדי לדון בלוחות השנה של כדורגל הגברים והנשים בעולם. הלוחות הנוכחיים יסתיימו ב־2023 אצל הנשים וב־2024 אצל הגברים. החלטות סופיות יכולות להתקבל רק בקונגרס פיפ"א, שמתקיים כל שנה בחודש מאי.
7 צפייה בגלריה
משחק הפתיחה של מונדיאל 2018
משחק הפתיחה של מונדיאל 2018
הסעודים רוצים לארח את המונדיאל
(צילום: עוז מועלם)
ונגר: "שום דבר לא ישתנה עד 2024. אם יהיו שינויים, זה יקרה רק לאחר מכן. אבל הגיע הזמן להתחיל לעשות סדר בלוחות הזמנים של הכדורגל הבינלאומי. המטרה שלי היא להפחית את מספר משחקי המוקדמות ולתכנן מחדש את הדרך בה הם יתקיימו. הקבוצות לא צריכות להיפגע מפגרות מרובות מדי במהלך העונה הסדירה. בסופו של דבר, אם התוכנית תצא לפועל לא יהיו יותר משחקים, יהיו יותר תקופות למנוחה, פחות טיסות ויותר כדורגל איכותי".
ומה באשר לכותרת - מונדיאל בכל שנתיים? גם לכך יש לארסן ונגר תשובה. "את השיטה הנוכחית החלו ב־1930, לפני כמעט 100 שנה. ולמרות זאת 133 מדינות מעולם לא שיחקו במונדיאל. צריך לתת ליותר מדינות סיכוי להעפיל".
ובתשובה הזו יש אולי רמז למה שעשוי לקרות בקרוב. עם כל הכבוד ל־55 מדינות אירופה ו־10 מדינות דרום אמריקה, שתי היבשות החזקות ביותר מבחינה מקצועית, בפוליטיקה הפנימית של פיפ"א הכוח שייך דווקא לאפריקה (56 מדינות), אסיה (47), צפון ומרכז אמריקה (41) ואוקיאניה (13).
7 צפייה בגלריה
נבחרת צרפת חוגגת בהנפת הגביע
נבחרת צרפת חוגגת בהנפת הגביע
נבחרת צרפת חוגגת את הזכייה במונדיאל 2018
(צילום: MCT)
לא במקרה סעודיה, מדינה ששואפת לארח את המונדיאל, היא גם זו שהעלתה את הרעיון. אולי העקרונות שעליהם מדבר ונגר הם הגיוניים, אבל ברור שמאחורי הפרויקט לקיים מונדיאל בכל שנתיים יש בעיקר אינטרסים כלכליים ופוליטיים.
באופ"א לא מתכוונים לוותר, ובמיוחד לא צ'פרין. הנשיא הסלובני של אופ"א יצא למלחמה במועדונים הגדולים שניסו להקים את הסופר־ליג, וניצח. לכולם ברור, גם לנשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו, שבלי מדינות אירופה אין מונדיאל. ולכן, אם להיות ריאליים, הסיכוי שהמונדיאל אכן יתקיים בכל שנתיים קטנים מאוד.
ויחד עם זאת, יתר הרעיונות נשמעים נכונים. סביר להניח שבקרוב נראה שינויים במבנה משחקי המוקדמות, כדי להקטין את העומס על השחקנים ולאפשר להם יותר זמן מנוחה. ואם רק הדברים הללו יקרו, עולם הכדורגל עוד יגיד תודה לארסן ונגר.