זה היה אמור להיות סיבוב הניצחון הגדול של פיל מיקלסון. רק לפני קצת יותר משנה זכה מיקלסון ב-PGA CHAMPIONSHIP, אחד מארבעת המייג'ורס של הגולף (מקביל לגראנד-סלאם בטניס). מיקלסון היה אז קרוב לגיל 51, הגולפאי הותיק ביותר לזכות במייג'ור.
"זאב בודד": המדור של זאב אברהמי
מיקלסון תמיד היה אהוב הקהל. הוא היה אנושי, לא קילר חסר אלוהים כמו טייגר וודס. אדיב, ראוותן, צבעוני, מעז. תמיד שידר ארומה של "מה שאני לא יעשה, הם יסלחו לי". לקח לו שנים עד שזכה במייג'ור, והוא זכה רק בשישה. הוא היה זכור בעיקר מהכישלונות שלו (בעיקר ה-US OPEN ב-2006, שם הפסיד את התחרות בגומה האחרונה, ואחר כך אמר בפתיחות: "אני לא מאמין שעשיתי את זה…איזה אידיוט אני").
8 צפייה בגלריה
גולף
גולף
כסף (סעודי) מסובב את העולם, ואת ענף הגולף
(צילום: gettyimages)
הוא היה מהמר ונועז, חסר פחד, אול אמריקן, לבן, הוא היה האנטגוניסט לטייגר. הייתה לו תדמית של אחד מהחבר'ה. קליפורני עם אשה וילדים בבית מאושר. פה קורץ, שם זוקר בוהן, מחייך, מצטלם, חותם. נגיש. הנגישות הזו הביאה לו הרבה כסף ממכירות מרצ'נדייז.
הסיבוב של מיקלסון לא שרד חצי שנה.

הסכומים הבלתי נתפסים

באיחור של כמעט 25 שנה אחרי שכנותיה אבו דאבי, דובאי וקטאר (שאירחה טורניר טניס ראשון בסבב כבר ב-1993 והשנה תארח את הגביע העולמי בכדורגל), ערב הסעודית הצטרפה בשנים האחרונות למירוץ בהשקעות בספורט. זה היה חלק מתוכנית "חזון 2030" שנרקמה ב-2016 בליבו של משבר מחירי הנפט. חלק מהתוכנית כלל אפיקי השקעה בספורט: תחרויות גולף, פורמולה 1. ב-2018 הורה יורש העצר מוחמד בין סלמאן ל-15 לוחמים לרצוח על העיתונאי הסעודי עלי חשוקג'י, שהיה אחד ממבקריו הגדולים. הם חתכו את גופתו במסורים בתוך השגרירות הסעודית בטורקיה והכניסו את החלקים למזוודות. כשגודל הזוועה התגלה, העולם וארגוני זכויות אדם ועיתונאים זעקו.
8 צפייה בגלריה
גולף
גולף
מה נשאר בגולף אם אין לו מסורת והיסטוריה? מיקלסון
(צילום: AP)
הסעודים לחצו חזק יותר על דוושת ההשקעות בספורט. הם היו צריכים מכונה שתלבין את המדיניות המטונפת של הממלכה כלפי נשים, מיעוטים, הומואים, עיתונאים, מתנגדי שלטון, שיטת משפט לא שקופה, ודפוס מטורף של הוצאות להורג (81 ביום אחד במרץ השנה) ואת ההפרות החוזרות ונשנות של זכויות אדם. הסעודים קנו בשנה שעברה את ניוקאסל מהפרמייר-ליג. ועכשיו קרן העושר העצמאית של סעודיה (שהאיש שיושב בראשה ומחליט בה על כל דבר הוא יורש העצר בין סלמאן. זאת אומרת: גם כאן מדובר בהלבנה. הרכישה אמנם מתבצעת על ידי בית המלוכה, אבל הנרכש לא שייך לבית המלוכה) החליטה להרים סבב גולף מקצועני שיתחרה בסבב הגולף המקצועני באמריקה ובאירופה. לקרן עצמה יש תקציב בזבוזים של 800 מיליארד דולר. שני מיליארד הוקצו לגולף. "אבל מדובר בתקציב מתעתע", אמר בראיון אחד משחקני הגולף בסבב, "זה כמו כיס מלא בכסף עם חור, ובכל פעם שהכסף נופל מהחור, ממלאים את הכיס מחדש".
מארגני הטורניר ניסו לגייס שחקנים לנהל את הטורניר. ג'ק ניקולאוס וטייגר וודס סירבו (ניקלואוס נתבע לאחר מכן על ידי חברה בבעלותו על הנזק התדמיתי שגרם לה בגלל שניהל מגעים עם הסעודים). המארגנים פנו לגרג "הכריש" נורמן, שחקן עבר אוסטרלי שזכה בשני מייג'ורס ושהה 331 שבועות במקום הראשון בדירוג. נורמן נודע בהתפרקות שלו ביום התחרויות האחרון של המייג'ורס, ובשנאה שלו לראשי הסבב. כבר בשנות ה-90 הוא חשב להקים סבב תחרותי לזה הקיים ביחד עם רופרט מורדוק, אבל הרעיון נפל.
92 מהשחקנים בסבב הרוויחו השנה כבר מיליון דולר, 67 מהם מבלי לזכות בטורניר אחד. דסטין ג'ונסון יכול בארבע שנים הקרובות להרוויח כמעט ב-70 אחוז יותר ממה שהרוויח בכל הקריירה. טייגר וודס הרוויח רק מגולף 121 מיליון דולר, ג'ונסון הרוויח את אותו הסכום בשנייה אחת שבה הסכים להשתתף בסבב הסעודי
נורמן הסכים. הוא קרא לסבב "LIV", ובאותיות רומיות: 54. טורניר גולף רגיל מתנהל על פני ארבעה ימים, בכל יום 18 גומות. נורמן היה השחקן הכי טוב בעולם ב-54 גומות. הוא החליט שבסבב החדש ישחקו רק 54 גומות על פני שלושה ימים בלבד וכל משתתף יזכה בפרס כספי (בסבב הנוכחי חצי מהמשתתפים נחתכים אחרי יום התחרויות השני). בנוסף, נורמן, המייסד והמנכ"ל של הסבב החדש, גיבש גם תחרות קבוצתית בתוך הטורניר עצמו עם בונוסים כספיים. מדובר במודל עבודה חדשני: פחות עבודה, בפחות זמן עבודה עבור יותר כסף. הסבב עצמו יתקיים על פני שמונה טורנירים, אחד מהם בערב הסעודית ושניים במשטחים של נשיא ארצות הברית בעבר, דונאלד טראמפ. הג'סטה השיווקית הזו מצטרפת להשקעות בסך של שלושה מיליארד דולר שהשקיעו הסעודים בקרנות בניהולם של ג'ארד קושנר, חתנו של טראמפ ושל מזכיר האוצר בממשלו.
8 צפייה בגלריה
טייגר וודס
טייגר וודס
נשאר בשלו, למרות הפיתויים. וודס
(צילום: AP)
"זה ראוי לנזיפה". אמר נורמן, חבר קרוב של טראמפ, על רצח העיתונאי חשוקג'י, "לכל מדינה יש את הצלב שאותו היא צריכה לשאת. כולם עושים טעויות, אין לי שום בעיות מצפוניות עם מה שאני עושה". נורמן פנה לטייגר וודס שיצטרף לסבב שלו. ההצעה הייתה על סך של תשע ספרות, קרובה יותר ל-900 מיליון מאשר ל-100 מיליון. וודס סירב. סבב הגולף המקצועני סירב להתיר לשחקניו להשתתף בסבב החדש ואיים בעונשים. וודס גם לא רצה להיות מעורב עם הכסף הסעודי. נורמן הלך למיקלסון.

לעשות עסקים עם המאדרפאקרס

שלוש פעמים ניסה עיתונאי הספורט אלן שיפנוק לראיין את מיקלסון לספר ביוגרפי (לא מורשה) שהוא כותב עליו. שלוש פעמים מיקלסון סירב. בפעם הרביעית בפברואר השנה, כשהסכים, היה ברור שמיקלסון היה חייב להמשיך בסירוב.
כך התבטא מיקלסון כלפי הסעודים, השוגר דדיס החדשים שלו: "מאדרפאקרס משוגעים שלא שמים על זכויות האדם. הם הרגו את העיתונאי חשוקג'י והם מוציאים אנשים להורג בגלל שהם הומואים". אז למה אתה משתתף, הוא נשאל, "כי איגוד הגולף המקצועני הוא אפילו יותר גרוע. הם חמדנים שלא מוכנים להשתנות ולשנות ומתנהלים כמו דיקטטורה. זו אפשרות של פעם בחיים לשנות את הפרדיגמה ולתת לשחקנים יותר שליטה. אני בכלל לא בטוח שאני רוצה שהסבב הסעודי יצליח, אבל אני בטוח שהכסף הסעודי יעזור לנו למנף את הדרישות שלנו מול הסבב".
8 צפייה בגלריה
גולף
גולף
120 אלף דולר מובטחים גם למי שיסיים אחרון. סבב הגולף הסעודי
(צילום: gettyimages)
ובמילים אחרות: עבור מיקלסון, רצח של עיתונאים, זכויות הומואים ונשים הם דברים איומים ונוראים אבל הם קורבנות ראויים עבור רפורמה בסבב הגולף. נזק משני. מיקלסון הולך לעשות עסקים ולתת את הפרסטיז'ה שלו במודע למאדרפאקרס האלו. זו לא רק גישה מעוותת ולא מוסרית, אלא גם לא לויאלית כלפי ארגון שנתן למיקלסון פלטפורמה להרוויח 95 מיליון דולר בפרסים (שני רק לטייגר), ועוד הרבה מאות מיליוני דולרים מחוזי פרסום.
הסיבה שבגללה מיקלסון החליט ללכת נגד איגוד הגולף המקצועי הייתה בעיקר עניין של שליטה. מיקלסון רצה להשתמש בזכויות הטלוויזיוניות של שידורי הגולף כדי להשתמש בהם במדיות החברתיות שלו, ובעיקר הוא רצה זכויות דיגיטליות כדי למכור את רגעי הזהב שהוא ייצר על המשטח במצב צבירה של NFT. ליגת ה-NBA מכרה בשנה שעברה NFT בשווי של 600 מיליון דולר. 30 מיליון מהם התחלקו שווה בשווה בין כל שחקני הליגה. ייאמר לזכותו של מיקלסון שרק ארבעה חודשים לאחר תחילת המחאה שלו, הסבב הודיע כי הוא שוקל להרים פלטפורמה שתאפשר לשחקנים לסחור ב-NFT ולהשתמש בזכויות הוידיאו כדי להבטיח הכנסה עתידית. עוד דבר שקרה הוא שמארגני ה-US OPEN (המייג'ור שמתקיים בסוף השבוע הזה) העלו את סך הפרסים מ-12.5 מיליון דולר ל-17.5 מיליון, ואת הפרס הראשון במיליון דולר, ל-3.15 מיליון - הגבוה ביותר בתולדות המייג'ור.
8 צפייה בגלריה
גולף
גולף
כולם יודעים מה הוא באמת חושב על הסעודים. מיקלסון
(צילום: AP)
מפרסמים רבים התנתקו ממיקלסון. הוא התנצל התנצלות טפשית ואז נעלם מהרדאר (לא דבר של מה בכך לחולה צומי כמוהו), פרש מהמאסטרס (המייג'ור החשוב ביותר) לאחר 28 שנה, ופרש גם מטורניר המייג'ור שבו זכה אשתקד. אתה לא עושה דבר כזה, לא מנסה להגן על תואר המייג'ור שלך, אלא אם כן אתה גוסס. ואז מיקלסון הודיע שהוא עומד להתחרות בתחרות הראשונה של הסבב הסעודי, בשבוע שעבר מחוץ ללונדון. חוץ ממיקלסון נרשמו לתחרות גם המדורג מספר אחד בעולם לשעבר דסטין ג'ונסון, לי ווסטווד וסרג'יו גרסיה. מיקלסון קיבל 200 מיליון דולר בדמי השתתפות. ג'ונסון 120 מיליון. סך הפרסים היה עשרים מיליון דולר, עם 4.5 מיליון דולר למקום הראשון, ו-120 אלף דולר מובטחים אפילו למי שמסיים במקום האחרון. הסבב הנוכחי לא יכול להתחרות עם הסכומים הללו. גולפאים רבים ביקשו רשות להשתתף וסורבו. הסבב המקצועני גם הודיע כי כל המשתתפים יושעו מתחרויות הסבב (אבל לא מהמייג'ורס שלא מאורגנים על ידי הסבב).
האדמה מתחת לרגליים של מיקלסון לא הפסיקה לנוע. באפריל התברר כי הוא הפסיד 40 מיליון דולר בהימורים בין השנים 2010-2014. כנראה על הרקע הזה הוא מכר את המטוס הפרטי שלו ב-2019, שלפי שחקנים אחרים, הוא התייחס אליו כמו אל עוד ילד. מיקלסון גם התוודה השנה שהוא עבר כבר מאות שעות תרפיה מתוך רצון להיגמל. ב-2017 נחקר מיקלסון על ידי ה-FBI בחשד לסחר במידע פנים. מיקלסון היה חייב כספים רבים לביל וולטרס, אדם מפוקפק עם קשרים בעולם המאוד תחתון. מיקלסון השתמש בכספים שהרוויח בעזרת המידע פנים כדי לשלם לוולטרס חובות. מיקלסון נחקר והצטרך לשלם מיליון דולר קנס, אבל הוא לא העיד לטובתו של ידידו וולטרס. וולטרס קיבל חמש שנים בכלא והבטיח לנקום. הנשיא טראמפ נתן לוולטרס חנינה והאחרון עסוק עכשיו בכתיבת ספר שמאיים לחשוף הכל.
8 צפייה בגלריה
גולף
גולף
יותר שחקנים יצטרפו ויפוצצו את הסבב ההיסטורי והמסורתי לרסיסים?
(צילום: AP)
מיקלסון (רפובליקאי שפעם אמר: "הדבר הכי חשוב עבורי הוא הורדת מיסים, השני זה הורדת מיסים והשלישי זה הורדת מיסים") מצא בנורמן פרטנר. שניהם חושבים שהסבב צריך לעבוד בשבילם ולא ההפך. לשניהם יש דעת עצמאית שהם לא מפחדים להציג. לשניהם ברור כי אם הם יביאו יותר כסף לשחקנים בסבב הסעודי, יותר שחקנים יצטרפו ויפוצצו את הסבב ההיסטורי והמסורתי לרסיסים. אבל מה נשאר בגולף אם אין לו מסורת והיסטוריה?

חוזה מפוקפק

הסעודים, כאמור, רוצים להשתמש בספורט כדי להלבין את מצב זכויות האדם בארצם ולהסיט את תשומת הלב. המחיר פעוט, מתאים לפורטפוליו ההשקעות. השימוש בשחקנים ובקבוצות הוא לא חדש. קווין דה בריינה ולאו מסי הם גם מציגים של מדינות שמצב זכויות האדם בהן מפוקפק. רק שמסי ודה בריינה יכולים להתחבא מאחרי המועדון שלהם. למיקלסון והחברים שלו אין איפה להסתתר.
השחקנים ומיקלסון ניסו לתרץ את ההשתתפות שלהם בסבב הסעודי. מיקלסון, עם זיפים בני כמה ימים, בפרצוף מרושע ומתריס, ניסה להגן על ההחלטה שלו למכור את השם שלו עבור כסף מלוכלך, להשתתף באופן פעיל בניסיון השתלטות של כסף נפט על הספורט האצילי. משפחות הקורבנות של ספטמבר 11 כתבו לו מכתב זועם, בו הם טענו שמיקלסון משתף פעולה עם רוצחי יקיריהם. מיקלסון אמר שהוא מצטער ויש לו אמפתיה למשפחות, ואז הלך להפקיד בבנק עוד צ'ק שמן.
8 צפייה בגלריה
רורי מקלרוי
רורי מקלרוי
"מוסר זה דבר הרבה יותר חשוב מכסף". מקלרוי
(צילום: AFP)
"אני שחקן גולף מקצועני, לא פוליטיקאי", תירץ מרטין קיימר הגרמני את השתתפותו, "אני לא נלחם פה באף אחד. בשבילי זו רק עוד אופציה לשחק גולף". אחרים טענו שהם חייבים לעשות מה שטוב למשפחות שלהם או שגולף יכול להיות שגריר של טוב בעולם או שהם רוצים להשתתף בגאולה של סעודיה (מינימום של 120 אלף דולר לשלושה ימי עבודה עזרו כנראה לתירוצים הללו). התירוצים לא עזרו כאמור, וסבב הגולף העולמי החרים אותם והתחיל כאמור לפמפם יותר כסף לשחקני הסבב כדי למנוע עוד עריקות.
הבעיה היא כפולה: לא רק שהשחקנים נכנסים לחוזים עם כסף מפוקפק ומשתפים פעולה עם עברייני זכויות אדם, אלא שהם הורסים את הטוהר של הענף שלהם. התוצאות בסבב הסעודי כלל אינן חשובות והרמה בטורניר הראשון הייתה מתחת לכל ביקורת. מה שחשוב הוא רק הכסף, לעזאזל הנשמה. עם 25 מיליון דולר לכל טורניר ויותר מארבעה מיליון למנצח (פלוס חמישה מיליון דולר נוספים בטורניר הקבוצתי), שחקנים בסבב החדש יכולים לפרוש מוקדם יותר ועשירים יותר. רק שצריך לסתום את האף המוסרי כשמפקידים את הכסף הזה. עיתונאים כינו אותם "בובות של הלבנת אופי למשטר הסעודי".
שחקני גולף מקצועניים יכולים לעשות כסף בסבב, עם עוד 13 תחרויות שנותרו בסבב השנה, 92 מהשחקנים בסבב הרוויחו השנה כבר מיליון דולר, 67 מהם מבלי לזכות בטורניר אחד. אבל ג'ונסון יכול בארבע שנים הקרובות להרוויח כמעט ב-70 אחוז יותר ממה שהרוויח בכל הקריירה, טייגר וודס הרוויח רק מגולף 121 מיליון דולר. ג'ונסון הרוויח את אותו הסכום בשנייה אחת שבה הסכים להשתתף בסבב. שחקנים אחרים עשו בטורניר בלונדון מה שלא עשו בשבע שנים. הסבב החדש יכול לחסל את הסבב הנוכחי, הוא מציע כלכלה חדשה של יותר כסף שמתחלק בין פחות שחקנים עם פחות מאמץ, ויכול לגרום לו לאבד שחקנים, מפרסמים וזכויות טלוויזיה. לליגה החדשה אין ספונסרים ואין לה מודל עסקי אמיתי. ליגה או סבב בלי מודל עסקי הם ליגה או סבב שלא ממש אכפת להם מהאוהדים. מיקלסון מכר לציבור שלו תדמית אחת במשך שנים, וברגע שהוצע לו סכום אחר, הוא הציע להם תדמית אחרת, ולעזאזל הענף, ההיסטוריה, והמסורת.
8 צפייה בגלריה
גולף
גולף
סיבוב דאווין עם מיקלסון. יאסיר אל רומיין
(צילום: AP)
רורי מקלרוי האירי אמר על דבריו של מיקלסון כי מדובר בדברים נאיביים, אנוכיים ומלאי בערות. "מוסר זה דבר הרבה יותר חשוב מכסף. כמה כסף בן אדם באמת צריך? " אמר מקלרוי. אבל כמה מקלרוי יש בסבב?

השאלות שלא נשאלו

לא צריך להפריז בחשיבותו של גולף. הוא לא מנע מלחמות ולא עצר את הרעב באפריקה. הסבב הנוכחי מקיים יחסים עם סין. אמריקה עושה עסקים עם סעודיה. ועדיין קשה להתחמק מרצף השקופיות הזה: בסוף השבוע האחרון מיקלסון מקיים סיבוב גולף ראווה עם יאסיר אל רומיין, דירקטור בקרן הסעודית ויו"ר ניוקאסל. הוא שכיר החרב של הקרן והמשטר. העיתונאים נדחפים כדי לא לשאול שאלות. לאחר מכן, מיקלסון טס למסצ'וסטס, לטורניר המייג'ור היחיד שלא זכה בו. היום הראשון בטורניר הוא יום ההולדת שלו, הקהל מקבל אותו ברגשות מעורבים. הוא משחק גרוע, מסיים בשוויון למקום 144, ומאוים להיות מודח מהטורניר לאחר היום השני. יומיים לפני שנפתחה התחרות הוסר הלוט מעל רחוב חדש בוושינגטון די.סי, בדיוק מול השגרירות הסעודית: רחוב עלי חשוקג'י.