מאטס וילאנדר הוא פרצוף מוכר מאוד לכל חובב טניס ישראלי ואירופאי בכלל. השבדי החביב, שחגג 58 ביום שני האחרון, משמש כבר שנים כמומחה של יורוספורט באולפנים ומלווה את טורנירי הגרנד סלאם על המסך שלנו. הוא ידען גדול, עוקב אחרי כל ההתפתחויות, מכיר את כל השחקנים ושולט בהיסטוריה של המשחק ובכל הפרטים הקטנים. קשה מאוד להתקיל אותו במשהו שאינו יודע.
לפני שהיה פרשן, וילאנדר גם היה טניסאי גדול. הוא זכה בשבעה תארי גרנד סלאם (שלוש פעמים באליפות אוסטרליה, שלוש פעמים ברולאן גארוס כולל פעם אחת בגיל 17 ופעם אחת באליפות ארה"ב). רגע לפני פתיחת אליפות ארה"ב הפתוחה (כבר בשני), שתשודר כולה ביורוספורט, וילאנדר קיים מסיבת עיתונאים וירטואלית עם מספר עיתונאים אירופאים.
5 צפייה בגלריה
מאטס וילאנדר טניסאי עבר שבדי ופרשן
מאטס וילאנדר טניסאי עבר שבדי ופרשן
פנים שכל חובב טניס ישראלי מכיר היטב. וילאנדר
(צילום: Antoine Couvercelle)
כשנשאל על נובאק ג'וקוביץ' ושאלת הטניסאי הגדול בכל הזמנים, אמר וילאנדר: "אני חושב שדיון הגדול בכל הזמנים מת בגלל הסיטואציה עם נובאק, אני ממש מאמין בזה. מעולם לא חשבתי שאנחנו צריכים להפריד בין השלושה כדי לבדוק מי הגדול מכולם כי אני חושב שבסופו של דבר בעוד 20 שנה לא נשב ונגיד שנובאק היה הגדול מכולם או רפא נדאל, אלא נגיד ש'היית מאמין שבין 2003 לבואו נאמר 2025, שיחקו במקביל שלושת השחקנים הגדולים בכל הזמנים וזכו ב-70-65 תארי גרנד סלאם'. לא נפריד בין השלושה כי תמיד אפשר לומר שרוג'ר פדרר הוא הגדול מכולם בגלל הדרך בה הוא שיחק, העקביות על משטחים שונים. אפשר לומר שרפא הכי גדול כי הוא זכה בהכי הרבה תארי גרנד סלאם ואפשר להגיד שנובאק הכי גדול בגלל המאזן שלו מול שני האחרים.
"אבל בסופו של דבר, דיון הגדול בכל הזמנים הולך להיות נושא מת בגלל הבעיות עם נובאק והמצב בעולם, לכן אני לא מוכן להחליט מי הכי גדול בכל הזמנים. אי אפשר לדבר רק על מספרים כשזה נוגע לשלושתם. רוד לייבר עכשיו גם חלק מהדיון כי הוא לא הורשה לשחק בחלק מהטורנירים כמקצוען. אני חושב שכל עניין החיסון הרג את הדיון הזה. לכן אני חושב שאנחנו לא צריכים לדבר ולא נדבר בסוף. אני לא אגיד לאף אחד שחשבתי שנובאק או רוג'ר או רפא היו יותר טובים אחד מהשני".
5 צפייה בגלריה
נובאק ג'וקוביץ' טניסאי סרבי
נובאק ג'וקוביץ' טניסאי סרבי
"אי אפשר לקבוע מי הגדול מכולם". ג'וקוביץ'
(צילום: גטי אימג'ס)

"דודי סלע? אני מריע לשחקנים המבוגרים"

בשנים האחרונות יש סוגייה שנוגעת לדירוג מוגן. חוק שנועד להגן על טניסאים שנפצעים ויכולים להשתמש בדירוג שהיה להם טרם הפציעה כדי להיכנס לטורנירים. דודי סלע הפסיד במוקדמות אליפות ארה"ב 6:3, 6:3 לקאיצ'י אוצ'ידה היפני. שני הטורנירים הקודמים בהם השתתף היו מוקדמות ווימבלדון ומוקדמות רולאן גארוס. בכל הטורנירים האלה הפסיד בקלות בסיבוב הראשון, אבל לקח הביתה צ'ק יפה. סלע לא המציא שום דבר (אמיר ויינטרוב ניצל בעבר את הדירוג המוגן, השתתף בחמישה טורנירים והובס בכולם) ובסך הכול ניצל את החוקים, אבל יש שיאמרו שלא לכך הם נועדו והוא חוסם את דרכם של טניסאים צעירים שבאמת זקוקים לכניסה לטורנירים האלה כדי להתקדם.
וילאנדר התייחס לכך ואמר: "אני חושב שזה חלק מזה שסלע בסבב הרבה זמן. אתה מחכה, כשחקן מבוגר אתה מחכה להרגיש נהדר שוב. אתה מחכה להגרלה טובה איפשהו ואז יהיו לך כמה ניצחונות וכשאתה מנצח אז פתאום כיף יותר להתאמן ויש יותר ביטחון.
"צריך לזכור שזו גם עבודה, אתה צריך לתמוך במשפחה שלך, בילדים, בעצמך. אני מריע לשחקנים המבוגרים שממשיכים לנסות. דודי תמיד היה כישרוני מאוד למרות שלא היו לא נשקים. אני חושב שהוא הולך לטורנירים כי הוא יכול והחוקים מאפשרים את זה, אתה הולך לגרנד סלאם וחושב שאולי תקבל שם הגרלה נוחה ותקבל ביטחון. אף אחד לא הולך לטורנירים כשהוא יודע ורוצה להפסיד. זה פשוט המצב. אני לא יודע את המצב המדויק איתו, אבל אני לא חושב שהוא הולך לטורנירים בלי להתאמץ. יש לנו חוקים שלא מאפשרים לשחק אם לא מתאמצים ומובילים לקנסות כבדים".
5 צפייה בגלריה
דודי סלע ווימבלדון
דודי סלע ווימבלדון
"שחקן כישרוני מאוד למרות שאין לו נשק משמעותי". סלע
(צילום: רויטרס)
וילאנדר התייחס גם למורשת של סרינה וויליאמס, שצפויה לפרוש אחרי אליפות ארה"ב ואמר: "אני חושב שהזיכרון הכי גדול ממנה יהיה שכשאתה רואה את השם שלה בהגרלה אתה ישר בטוח שהיא הפייבוריטית. אני לא חושב שאי פעם דיברו על מישהו או מישהי כפייבוריטית לזכייה בטורניר כמו שדיברו עליה. היא תמיד עמדה בציפיות גם. אתה קונה כרטיס כדי לראות את סרינה וויליאמס והיא סיפקה את הסחורה בכל פעם, אפילו בווימבלדון השנה. אתה מסתכל על רוג'ר, רפא ונובאק ואומר את אותו הדבר ולכן מסתכלים עליה כעל אחת הגדולות ביותר, אם לא הכי גדולה, בכל הזמנים. העקביות שלה בכל מובן - נפשית, טקטית ופיזית, זה משהו מיוחד".
סרינה וויליאמס לא זכתה באף טורניר גרנד סלאם מאז שיחזרה מלידת בתה אולימפיה ב-2017. הטורניר הראשון היה רולאן גארוס 2018 ומאז היא השתתפה ב-14 טורנירי גרנד סלאם, הגיעה ארבע פעמים לגמר ובכולן הובסה. וילאנדר נשאל האם הוא מופתע מכך שלא זכתה באף גרנד סלאם מאז החזרה ואמר: "אני מופתע מכך שהיא לא זכתה באף אחד מהטורנירים האלה, אבל היא עדיין הגיעה לאותם משחקי גמר. היא עדיין משחקת, נוסעת עם הילדה שלה, עם בעלה והיא מנסה למצוא דרך לשחק הכי טוב שהיא יכולה. אני כן מופתע שהיא לא שיחקה טוב יותר באותם משחקי גמר מול אנג'ליק קרבר בווימבלדון או סימונה האלפ שם, אבל היא שיחקה באותו זמן נגד שתי השחקניות הטובות בעולם. היא זכתה ב-23 תארי גרנד סלאם והיא ממשיכה לשחק כי היא נהנית להתחרות. היא אוהבת לחבוט בכדור טניס ושונאת להפסיד. בגלל זה היא משחקת ולא כדי לזכות בגרנד סלאם ה-24, 25 ו-26. זה בטח כאב לה מאוד להפסיד בכל משחקי הגמר האלה, אבל היא חזרה בכל פעם".
5 צפייה בגלריה
סרינה וויליאמס טניסאית אמריקאית
סרינה וויליאמס טניסאית אמריקאית
לא זכתה באף טורניר גרנד סלאם מאז שחזרה מלידת בתה. סרינה
(צילום: גטי אימג'ס)

"צריכים להיות זהירים עם רדוקאנו"

הזוכה באליפות ארה"ב בשנה שעברה הייתה אמה רדוקאנו הבריטית, שהפתיעה בענק ומאז לא ממש שחזרה את ההצלחה. וילאנדר התייחס לכך ואמר: "אני חושב שתהיה לה ריצה נוספת. כשהיא משחקת טוב, יש לה עקביות במשחק וגם מבחינה מנטאלית היא שם, בכל נקודה. בגלל שהיא זכתה בטורניר יש עוד כל כך הרבה שחקניות אחרות שמאמינות שהן יכולות לזכות. היא פתחה קופת שרצים ועכשיו כל אחת מאמינה שהיא יכולה לזכות, אולי 50 שחקניות כאלה. הבעיה הגדולה שבשנה שעברה רדוקאנו הייתה מנצחת שחקניות בכך שהיא הייתה חובטת חזק מהן, עכשיו אני לא רואה את זה קורה. כשהיא מנצחת אז זה דרך עקביות ועל ידי תנועה נכונה. אני מאמין שאמה תגיע ל-20-15 רבעי גמר בטורנירי גרנד סלאם. אבל האם יש לה את הנשקים שיש לשחקניות כמו ילנה ריבאקינה או איגה שוויונטק? איך היא יכולה להכאיב להן? צריכים להיות זהירים איתה, צריך לתת לה עוד שנים בסבב, היא בקושי שיחקה בסבב ולא יודעת מה זה אומר".
על נדאל אמר השבדי: "אני לא חושב עליו כלום יותר כי כשהוא בריא הוא השחקן הטוב בעולם או אולי השני הכי טוב, אבל אי אפשר לדעת. אני לא יודע איך הוא מתמודד עם הדברים כי לא לדעת אם תוכל להתאמן או לשחק מחר, זה קשה מאוד. ואז שוב אתה מרגיש שאתה יכול להתאמן ולשחק ופתאום כבר לא. זה קשה מאוד מבחינה מנטאלית. הוא עושה משהו שאף אחד לא עשה לפניו. הוא מתעורר בבוקר ולא יודע אם הוא יוכל לשחק או אפילו ללכת. אני לא מבין איך שחקן יכול לעשות את זה. אני מעריץ אותו על כך, יותר מאשר אני מעריץ אותו על כך שזכה 14 פעמים ברולאן גארוס. העובדה שהוא מוכן לעבור את מה שהוא עובר בגילו ואחרי כל הפציעות שעבר, היא משהו מדהים".
5 צפייה בגלריה
רפאל נדאל טניסאי ספרדי
רפאל נדאל טניסאי ספרדי
"לא יודע איך הוא מתמודד עם הכול". נדאל
(צילום: גטי אימג'ס)
וילאנדר התייחס גם לכוח העולה של ספרד, קרלוס אלקראס: "יש לו כל נשק, כל חבטה ויש לו רגש לכדור, הוא גם מהיר ונהנה מהמשחק. זה בלתי ייאמן. אבל לפעמים הוא מקבל החלטות שאני קצת מודאג לגביהן. הוא לפעמים חובט קצת יותר מדי פעמים דרופ שוט (חבטה קצרה), אולי הוא לוקח יותר מדי סיכונים לפעמים. שחקנים אחרים כמו רפא או נובאק לא היו לוקחים סיכונים כאלה כשהיו צעירים, הם היו מתבססים יותר על עקביות מאשר על שימוש בנשקים שלהם.
"אני חושב שלקרלוס היו תוצאות מדהימות. הוא מלהיב מאוד. אבל אני עדיין מחכה לראות אותו לוקח את ההחלטות הנכונות שיובילו אותו לזכות ב-15-10 גרנד סלאמים. אני חושב שהוא יכול, אבל אני חושב שלפעמים הוא קצת מתפרע וקצת צעיר, אבל זה גם מלהיב. אם הייתי מאמן אותו הייתי אומר לו להמשיך כי ביום מן הימים הוא יבין מה לעשות. אתה יודע שרפא יחבוט את החבטה הנכונה בזמן הנכון בכל נקודה. עם קרלוס קצת יותר קשה לו לבחור את החבטה הנכונה או אפילו את החבטה הטובה ביותר שלו וזה הופך את זה למלהיב יותר עבורנו".
פורסם לראשונה: 13:19, 27.08.22