לאסיסט בכדורסל יש שני שותפים שווי זכויות. ממש 50:50. אם מסירה מתורגמת לסל נרשם אסיסט לזכותו של המוסר ואת הנקודות רושמים לטובת הקולע. אם שחקן שקיבל מסירה לא השחיל את הכדור דרך הטבעת והרשת אין אסיסט. האם אסיסט הוא המפתח היחיד לקבוע את איכותו של הפליימייקר? לא , הרי הוא תלוי בחבר לקבוצה. הבדיקה על איכותו של פליימייקר נעשית עם עוד שני נתונים סטטיסטיים.
1. איבודי כדור. זו אחריותו הבלעדית של שחקן, אין לו שותפים. לכן יש לבדוק בכמה אסיסטים הוא "מפצה" את הקבוצה על הכדורים שהוא מאבד. החישוב נעשה על ידי חילוק מס' האסיסטים במס' איבודי הכדור.

1 צפייה בגלריה
מילוש תאודוסיץ' נגד הכוכב האדום
מילוש תאודוסיץ' נגד הכוכב האדום
בולדווין שומר על תאודוסיץ'
(צילום: AP Photo/Darko Vojinovic)

2. חטיפת כדור. כמה כדורים על השחקן לחטוף כדי לתקן את שגיאת איבוד הכדור.
אבל בואו נעזוב את החטיפות וננסה לראות מי היה הפליימייקר המצטיין של היורוליג בעונה שעברה, כאשר נכניס לתמונה את מרכיב איבודי הכדור. מילוש תיאודוסיץ' מהכוכב האדום בלגרד חילק בעונה שעברה 5.9 אסיסטים ודורג במקום החמישי בקטגוריה אך איבד בכל משחק 2.4 כדורים - ולכן היחס שלו, 2.95 אסיסטים לכל איבוד, מדרג אותו במקום הראשון. אגב - ברשימת 11 מחלקי האסיסטים הטובים ביורוליג הוא היחיד ששיחק פחות מ-30 משחקים. אם היה משחק יותר, ייתכן שהמאזן שלו היה משתנה.
במקום השני קודי מילר-מקינטייר ששיחק בבאסקוניה. הוא חילק 7.3 אסיסטים ודורג במקום הראשון מבין מחלקי האסיסטים, אך במבחן יחס אסיסטים לאיבודים הוא יורד שלב כי היחס שלו הוא 2.8 אסיסטים לכל איבוד. במקום השלישי פקונדו קמפאסו מריאל עם יחס של 2.7 אסיסטים לכל איבוד. שיין לארקין מאנדולו במקום הרביעי עם יחס של 2.68 אסיסטים לכל איבוד.
במקום החמישי – הפתעה – תמיר בלאט. ברשימת מחלקי האסיסטים הוא במקום ה- 11, עם 4.9 אסיסטים. אך הוא איבד רק 1.8 כדורים ולכן היחס שלו 2.66 אסיסטים למשחק. בלאט שיחק פחות מ-20 דקות למשחק וקלע פחות מ-10 נקודות. שינוי בנתונים אלה סביר שהיה משפיע על מיקומו ברשימת הפליימייקרים הטובים. על פי שיטת חישוב כזו, לורנזו בראון יורד מהמקום השלישי ברשימת מחלקי האסיסטים עם 6.1 למשחק למקום ה-9, כי הוא איבד 2.6 כדורים בכל משחק ולכן היחס שלו רק 2.34.
מעניין יהיה לעקוב בעונה הקרובה בעיקר אחר בלאט שמעמדו במכבי שודרג, ואחרי מילר-מקנטייר, בראון וניק קלאתס שעברו לקבוצות חדשות.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.