האנזי פליק היה על הרדאר של ברצלונה כבר מזמן, מאז השפלת ה־8:2 שהוא ובאיירן מינכן הגישו לקטלאנים בעונת הקורונה והטרבל של הבווארים. ז'ואן לאפורטה לא מפסיק לדבר על הרנסנס של המאמנים הגרמנים (מלבד פליק, גם תומאס טוכל ויוליאן נגלסמן), ואלמלא ההחתמה של פליק לאימון הנבחרת הלאומית של גרמניה, כנראה שהיה מגיע לברצלונה עוד קודם.
אבל עכשיו הכל בשל: אחרי עונת אליפות, ברצלונה סיימה רק במקום השני בליגה, הרחק מאחרי ריאל, והיא קצה בהדחות המוקדמות מליגת האלופות, הניסיון עם צ'אבי הבהיר לה סופית שהיא צריכה להיגמל מהטיקי־טאקה ולעבור לסגנון כדורגל אחר, עם יותר החזקת כדור. השנים האחרונות גם הדגישו את הכושר הגופני הירוד של הקבוצה שהתבטא בקריסה בדקות האחרונות של משחקים ובפציעות רבות בסגל, משהו שמשטר האימונים של פליק יתקן די מהיר.
3 צפייה בגלריה
האנזי פליק מאמן נבחרת גרמניה
האנזי פליק מאמן נבחרת גרמניה
יצליח לתקן? פליק
(צילום: AFP)
פליק הבין את המגבלות הכלכליות של המועדון והבהיר שהוא לא ידרוש החתמות דרקוניות. תוסיפו את זה לעובדה שלפליק יש היכרות עם שלושה מהשחקנים הבכירים של ברצלונה – מארק־אנדרה טר־שטגן ואילקאי גונדואן (מהנבחרת, שם גם מינה את האחרון לקפטן) ורוברט לבנדובסקי (באיירן) – כך שהעבר שלו יכול להיות מגנט לשחקנים שברצלונה רוצה לשים עליהם יד (כמו ג'ושוע קימיך), וגם את זה שלפליק יש סוכן חדש, מיודענו פיני זהבי, שהוא גם הסוכן של לבנדובסקי וגם מקורב לאוזן של לאפורטה – וקיבלתם החתמה הגיונית.

הגרמני למען הפולני

פליק נכנס לסיטואציה לא פשוטה. קשה לראות איך הוא יצליח להתחרות בליגה עם ריאל מדריד בעלת הפנקס הפתוח ושיירת הכוכבים שהיא מחתימה. היה אינטנסיבי לאמן בבאיירן, אבל מינכן היא קייטנת עונג לעומת העיסוק והלחץ והפוליטיקה שקיימים תמידית סביב ברצלונה. ביום שלישי, פליק רצה לצאת מהמלון במרכז ברצלונה לארוחת ערב, ונאלץ לחזור על עקבותיו ולצאת מיציאה אחורית ובליווי מכוניות מאחר שעשרות עיתונאים וצלמים חיכו מחוץ למלון, מחכים לתאר במילים ובתמונות את הסעודה. לאחר מכן, הצמיד המועדון שני שומרי ראש שליוו את פליק לכל מקום. "אכזרי", כינה צ'אבי, בן הבית, את חוויית האימון שלו במועדון ובעיר. תוסיפו לכך את העובדה שפליק מדבר רק גרמנית שוטפת ותבינו שמדובר בציוות לא אידיאלי עבורו.
3 צפייה בגלריה
צ'אבי
צ'אבי
בברצלונה הפיקו את הלקחים. צ'אבי
(צילום: Alexander Hassenstein/Getty Images)
3 צפייה בגלריה
קימיך
קימיך
יגרום לו לנחות בקטלוניה? קימיך
(צילום: EPA/RONALD)
"אני חושב שהאנזי פליק יכול להביא את הקסם של פפ גווארדיולה בחזרה לברצלונה, למרות שהוא משחק כדורגל אחר ולמרות הצרות הכלכליות של המועדון", אמר לותר מתיאוס על ההחתמה, "ברצלונה תמיד ידעה להיות יצירתית בשוק ההעברות, ואני חושב שדווקא המגבלות יעזרו לפליק, הן ייתנו לו הרבה מקום להראות שהוא יודע לזהות כישרונות ולהפוך אותם ליהלומים".
כאמור, הקשר עם טר־שטגן ובעיקר האמון שלו בגונדואן יעזרו להתאקלמות של פליק בתפקיד ובעיר החדשה, אבל דווקא לבנדובסקי יכול להיות הדמות הראשית שתכריע בין הצלחה לכישלון של המאמן הגרמני. צ'אבי ומועצת החכמים שלו לחצו חודשים ארוכים להיפטר מהחלוץ הפולני. לבנדובסקי פרח תחת פליק בבאיירן, והשיטה של פליק מושתתת על היכולות והכישרון של לבנדובסקי כחלוץ מטרה. תחת פליק, לבנדובסקי, עדיין אחד הסקוררים הגדולים בעולם ורק בן 35, יכול להרגיש שוב רצוי ולפרוח.

הקאמבק של גאבי

פליק הוא המאמן הגרמני השלישי שמגיע לאמן את המועדון הקטלאני. קדמו לו הנס וייסוויילר בשנות ה־70 ואודו לאטק בשנות ה־80. הקדנציה של שניהם בברצלונה נחשבת למאכזבת, בעיקר לאור העובדה שהם אימנו כישרונות־על כמו יוהאן קרויף ודייגו מראדונה ולא הוציאו מהם מספיק. המאמן האחרון שברצלונה החתימה בלי ניסיון במועדון או בליגה הספרדית היה הארגנטינאי טאטה מרטינס לפני עשר שנים. הוא נכשל. "כל התקופה שלי בברצלונה הרגשתי כמו בצניחה חופשית", הוא אמר לאחר שהתפטר. כמו פליק, הוא קיבל חוזה לשנתיים, אבל נטש כעבור עשרה חודשים.

טופ 5 לה ליגה: פרמין לופז עם שער המחזור!
(באדיבות ONE)
מפליק בן ה־59, שהיה מחוסר עבודה מאז שפוטר מאימון נבחרת גרמניה בספטמבר, מצופה לא רק להוביל את ברצלונה להצלחות, אלא גם להמשיך בהזרמת דם צעיר מהנוער של כפי שעשו קודמיו בתפקיד, רונלד קומאן וצ'אבי, ובעיקר לנהל את זמן המשחק שלהם כדי שלא ייפצעו בשל עומס יתר. אל פדרי היותר ותיק הצטרפו בשנה שעברה פאו קובארסי ולאמין ימאל, שרבים בברצלונה מצפים כי פליק יגרום לו להתפתח ולפרוח כפי שעשה עם ג'מאל מוסיאלה בבאיירן. השחקן הצעיר הכי חשוב עבור פליק יהיה כמובן גאבי, שסבל העונה מפציעה ממושכת. גאבי הוא אולי השחקן בתפקיד החשוב ביותר במערך של פליק, עם היכולת להשתלט על הכדור ולעבור במהירות ממצב של מגננה למתקפה.
פליק נכנס לנעליים ענקיות. צ'אבי הוא אחד השמות הכי גדולים בקבוצה הכי גדולה של ברצלונה, ואפילו הוא הצליח רק חלקית כמאמן במועדון. השפה תהיה לו לרועץ, והלחץ מהאוהדים ומהעיתונות יהיה משהו שהוא לא קרוב להכיר מגרמניה – "אבל הוא יודע לאמן, ולהלהיב אותך, והוא יודע איך לנהל מועדון ובעיקר איך לנהל בני אדם", אמר עליו חאבי מרטינס ששיחק תחתיו בבאיירן. "פליק הוא מאמן מאוד אנושי, הוא מבין את השחקן ואת הבן אדם, רגיש אליהם. מתישהו אתה קונה את השיטה שלו, ואתה מוכן לעשות הכל כדי להצליח בשבילו. מתישהו הוא הופך לדמות שהיא הרבה יותר ממאמן בשבילך. חבר טוב, דמות אבהית. הוא בדיוק מה שברצלונה צריכה. אם זה לא יעבוד, אולי הבעיה היא במועדון".
פורסם לראשונה: 01:30, 30.05.24