על סיפור כזה לא שומעים כל יום. אבי סילברברג, מאמן נבחרת הפאוורליפטינג (הרמת כוח) של קנדה, התחזה לאשה, נרשם לתחרות - ושבר את השיא של מחוזר אלברטה, שקבעה אן אנדרס, מרימה טרנסג'נדרית. הסיפור הקצת ביזארי הזה הוא חלק ממאבק שמנהלים מרימי משקולות במדינה נגד תקנה מעוררת מחלוקת שקבע האיגוד הקנדי.
סילברברג דחק 167 ק"ג ושבר השיא הקודם של אנדרס (124 ק"ג) ביותר מ-40 ק"ג. יש לציין שאנדרס זכתה בשמונה מתוך תשע התחרויות בהן נטלה חלק בשנים האחרונות. "סילברברג בעצם שם ללעג את המדיניות המפלה של איגוד הרמת המשקולות הקנדי, שמאפשר להירשם לתחרויות תחת הזהות המגדרית במקום המין המוגדר", הסבירו ב"אייקונס" (המועצה העצמאית לספורט נשים), שמנהלת מאבק בתקנה וסיקרה את התחרות המדוברת.
"אני חושב שזה מוכיח נקודה חשובה", ציין מרים משקולות אחר שצפה בתחרות, גרג דוקט. "אם גבר יכול פשוט להגיע ולשבור שיא... מה צריך עוד כדי לקבוע שזה פשוט לא הוגן? מה עוד צריך לקרות כדי שמי שצריך להתעורר יתעורר. מבחינתי יש דרך לפתור את זה - לפתוח קטגוריה נפרדת לטרנסג'נדרים".
האם סילברברג המזוקן אכן הציג תעודה מזהה כלשהי לפני שנרשם לתחרות? מבחינת המוחים העניין פחות עקרוני אלא עצם העובדה שהמאמן השיג גישה כאשר "ברור שהוא לא שייך לספורט נשים, ולא אף גבר אחר".
אן אנדרס מסבירה למה היא לא ה"רעה" בסיפור
התגובה הזועמת של אנדרס לא איחרה לבוא. "עברתי ניתוח וכל שלב ושלב בשינוי שנדרש", היא אמרה בסרטון שפרסמה בתגובה לפרובוקציה של סילברברג. "אני יכולה להוכיח לכל מי שרק ידרוש שאני עומדת בקריטריון ויכולה להתמודד כאישה. אכפת לי מספורט נשים, ואני בעצמי אישה. סילברברג? מדובר בפחדן וגזען, שהגיע לתחרות עם כוונות זדון".
ה"מאבק" בספורטאיות טרנסיות פעיל מאוד ברחבי העולם. ב-30 מדינות בארה"ב, למשל, הוצגו עד היום הצעות חוק שיאסרו על נשים טרנסיות להתחרות בענפי ספורט. בחמש מהן - ארקנסו, מיסיסיפי, טנסי, איווה ודרום-דקוטה - ההצעות האלה הן כבר חוק.
רק בשנה שעברה התאחדות השחייה הבינ"ל החליטה לאסור על ספורטאיות טרנסג'נדריות מלהשתתף ב"תחרויות עילית לנשים" ותיצור עבורן קטגוריה חדשה - "פתוחה" - בה יוכלו בלבד להתחרות.