מרוצי פורמולה 1 מושכים יותר תשומת לב מתמיד בשנים האחרונות. הסדרה בנטפליקס הטריפה צופים שלא היו מחוברים לתחרויות, וכל פרט קטן מנותח, מצולם ומשודר. ובתוך המציאות הזו, נשיא התאחדות המרוצים הבינלאומית, מוחמד בן סוליים מאיחוד האמירויות, מצא את מה שהכי מפריע לו: הקללות.
בראיון שהעניק ל"אוטוספורט", בן סוליים קרא לצמצם את כמות הגסויות שנשמעות ברשת הקשר של הנהגים, המחוברים למיקרופונים (השידור מועבר בעיכוב קל, מה שמאפשר לכסות אותן בצפצופים): "כמה פעמים הם אומרים 'פאק' בדקה?" תהה הנשיא, "אנחנו חייבים ליצור הפרדה בין ספורט מוטורי לבין מוזיקת ראפ. הספורטאים שלנו הם מודלים לחיקוי".
3 צפייה בגלריה
מוחמד בן סוליים
מוחמד בן סוליים
לא אוהב שמקללים "כמו בראפ". מוחמד בן סוליים
(צילום: REUTERS/Maxim Shemetov)
הנהלת הפורמולה 1 מפחדת שיום אחד הקללות הכלליות הללו יופנו לאדם או קהילה ספציפית, מה שעלול לעורר סערה גדולה שתפגע בכסף הגדול ובהיותה מוצר לכל המשפחה. בחודש יוני האחרון, הנהג היפני יוקו צונודה כמעט עורר סערה כזאת כשצרח ברשת הקשר: "אתם פאקינג מפגרים". הצוות של היפני תירץ את הקללות בכך שאנגלית אינה שפת האם של צונודה, וכשהוא הבין מה הוא אמר באמת הוא "הזדעזע מדבריו". בסופו של דבר זה נגמר בקנס של 40,000 דולר, יחד עם התנצלות. בפורמולה 1 מבינים שככל שיש יותר צופים, אז הרגישות עולה.
בן סוליים הוסיף כי זה לא מפריע רק לו, אלא גם רשתות הטלוויזיה וחלק מהאוהדים התלוננו על כך. "תאר לך שאתה יושב לראות פורמולה 1 עם הילדים שלך, וזה מה שאתה שומע. מה תגיד לילדים? שזה הספורט? אני מבין את התסכול של הנהגים, בעצמי הייתי נהג (בין סוליים היה נהג במרוצי ראלי), ואני יודע איך זה מרגיש כשדברים משתבשים במהלך המרוצים. מצד שני, נהגים צריכים ללמוד לשלוט בעצמם. לא הכל מותר, יש לנו אחריות כלפי האוהדים שלנו. אנחנו רוצים לכבד את הספורט שלנו".
3 צפייה בגלריה
מקס ורסטאפן
מקס ורסטאפן
מקלל בלי הפסקה. מקס ורסטאפן
(צילום: Lars Baron/Getty Images)
דבריו של בן סוליים זכו לביקורת מגוונת. ראשית היה הנהג הוותיק לואיס המילטון, לוחם ידוע למען זכויות שחורים, שדווקא הסכים עם הנשיא עקרונית אבל לא אהב את ההשוואה שלו. אחד הנהגים הגדולים בכל הזמנים, שזכה בשבע אליפויות, רמז לגזענות: "זה סטריאוטיפי מאוד לומר שראפרים מקללים, ובהתחשב בכך שרובם שחורים, הדברים שלו נשמעים מאוד כמו 'אנחנו לא כאלה'. יש פה היבט גזעני".
"אני מסכים שאנחנו צריכים לנקות קצת את השפה במרוצים", אמר המילטון, "כשהייתי צעיר יותר דיברתי בחופשיות בקשר. אנחנו לא רובוטים, אבל צריך לזכור שגם ילדים צופים בנו ומחקים אותנו. אני חושב שיש יותר מדי קללות, וצריך לעשות משהו בקשר לכך. אני בטוח שאם יהיו עונשים, אז נהגים ייתנו תשומת לב לגבי מה שהם אומרים. נהגים צעירים יתנגדו לכך, אבל בהמשך הם יבינו למה הם טועים".
3 צפייה בגלריה
לואיס המילטון
לואיס המילטון
בעד להגביל את השפה, נגד גזענות. לואיס המילטון
(צילום: REUTERS/Maxim Shemetov)

"זה מסעיר בעיניי"

מי שלא הסכים בכלל היה האלוף מקס ורסטאפן, שידוע בפה הגדול שלו: "מה אנחנו, ילדים בני חמש או שש? גם ילדים בגיל הזה יקללו בסופו של דבר כשיגדלו, וזה לא משנה אם הם ישמעו אותנו מקללים או לא. כשהם יהיו עם חברים שלהם כשהם יגדלו, מתישהו הם יקללו. גם בענפי ספורט אחרים ספורטאים מקללים כל הזמן. אין להם מיקרופון שמחובר אליהם אז אף אחד לא יודע. לא רוצים שנקלל בטלוויזיה? אז תגבילו לצופים את הגישה לרשתות הקשר שלנו. מה אפשר לעשות? יש הרבה אדרנלין ואנחנו צריכים להרגיש חופשי להגיד מה שאנחנו רוצים במהלך מרוץ. אפשר להמשיך לצנזר את זה בטלוויזיה כמו שקורה עכשיו".
הנהג לנדו נוריס הוסיף: "בתוך המרוץ אנחנו בלהט הרגע, אז הרבה יותר קל עבור הבוסים להגיד לנו להפסיק לקלל מאשר שנעשה את זה. אנחנו פשוט מלאים בתשוקה, ובקשר שומעים את הרגשות והמחשבות שלנו. כשאני מאזין לזה, זה מסעיר בעיניי". שארל לקלרק הוסיף: "לא פשוט לשלוט ברגשות כשאתה נוהג בין קירות במהירות 300 ק"מ. אחרי הכל, אנחנו אנושיים".
ורסטאפן נכנס לעין הסערה אחרי שקילל בלי הפסקה במהלך המרוץ בהונגריה לפני חודשיים. בתגובה לכך, הוא המשיך וקילל את גם את מי שהעז לבקר אותו ואמר מילים שעדיף לא לחזור עליהן כאן. הנהלת הפורמולה 1 יצרה קשר אישי עם ורסטאפן וביקשה ממנו להרגיע קצת עם השפה המלוכלכת, אבל כנראה שזה לא עזר. כשאחד הכוכבים הכי גדולים של הענף ממשיך לקלל בצורה הזאת, כנראה שהמאבק הנוכחי של ההנהלה אבוד מראש.