הרצף נמשך. יותר מחמש שנים, 18 משחקים ברציפות שבהם מכבי חיפה לא מצליחה לנצח את מכבי ת"א בליגה. הירוקים זכו באליפות, חזרו להיות הקבוצה החזקה יותר מבין השתיים, אבל ניצחון עדיין אין. הערב (20:30) עוד הזדמנות ואולי הטובה ביותר: כבר הרבה זמן לא היה פער מקצועי כזה, על הנייר כמובן.
היתרון המקצועי היה בצד החיפאי גם במשחקים קודמים וזה לא הספיק. למה שהפעם התוצאה תהיה אחרת? ומה צריכה לעשות מכבי ת"א כדי לשמור על הרצף חי ונושם? להלן חמש נקודות חשובות שיכריעו בעניין.
5 צפייה בגלריה
סטיפה פריצה מבקיע
סטיפה פריצה מבקיע
שוב נפגשים
(צילום: עוז מועלם)

הפתיחה של מכבי חיפה

ברק בכר סיפר בעבר שבמשחקים גדולים נגד יריבות חזקות, כאלה שדרשו הכנסת ביטחון ואמונה לשחקנים שלו, הוא החליט לפתוח את המשחק בלחץ גבוה ואינטנסיבי, כזה שייתן את התחושה שהקבוצה שלו היא הגדולה יותר, גם אם זה לא תמיד היה נכון. במקרה הנוכחי מכבי חיפה אכן קבוצה טובה יותר, אבל משקעי העבר דורשים אותה גישה בדיוק. האלופה, אפשר לנחש, תנסה להשיג פתיחה מוחצת.
זה כבר קרה בעבר, במשחק הראשון של בכר כמאמן חיפה מול מכבי ת"א, אז צ'ארון שרי וניקיטה רוקאביצה דחפו קדימה מהשנייה הראשונה והובילו 0:2 בדקה השמינית. זה לא הספיק לניצחון. ברור שמכבי חיפה תצטרך לשמור על ריכוז מלא מול יריבה שתמיד מוציאה ממנה את הריכוז, אבל בהתחשב במצבה של אותה יריבה, פתיחה כזו הפעם יכולה לגמור את הסיפור.
5 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
ברק בכר. ינסה להשיג פתיחה מוחצת
(צילום: עוז מועלם)

הבחירות של קרסטאיץ'

מלאדן קרסטאיץ' אימן את מכבי ת"א בשני משחקי ליגה בלבד, כך שקשה לנחש מה יעשה הערב בסמי עופר. אבל כן אפשר להסתכל על עקרונות המשחק ולנסות להבין מה הלאה: קרסטאיץ' בחר לשחק עם שלושה בלמים, וכך בטח יהיה גם הפעם, והציב בקישור גם את עדן שמיר וגם את גבי קניקובסקי.
במשחק האחרון, הניצחון על מכבי פ"ת, שמיר וקניקובסקי היו שני הקשרים היחידים. המטרה הייתה העברת כדור מהירה קדימה. הסגנון הזה יכול לעבוד גם נגד האלופה, אבל האמצע הרך יחסית עלול להישבר בקלות ולחשוף את ההגנה שגם ככה לא מתפקדת מספיק טוב (שרי הוא זה שיכול לנצל את המצב בצורה הטובה ביותר). לכן סביר להניח שקרסטאיץ' יוסיף קשר, שצריך להיות אייל גולסה, אחד שיכול לתרום בשני הצדדים של המגרש ובעל ניסיון בתוצאות טובות במשחקים מול מכבי חיפה.
5 צפייה בגלריה
שחקני מכבי תל אביב מול חיפה
שחקני מכבי תל אביב מול חיפה
שחקני מכבי ת"א חוגגים במפגש הקודם
(צילום: עוז מועלם)

המיקום של סאבוריט

קרסטאיץ' צריך להחליט גם לגבי אנריק סאבוריט, שמול מכבי פ"ת לא רק שיחק כבלם אלא אף היה הבלם המרכזי, עמדה חדשה עבורו אחרי שבעבר שיחק כבלם השמאלי במערך עם שלושה כאלה. בין אם סאבוריט ישחק שוב בעמדה הזו ובין אם יתופקד כמגן שמאלי, החשיבות שלו עצומה.
סאבוריט היה בעבר אי של יציבות עבור מכבי ת"א, השחקן שמראה מה הוא יודע כמעט בכל שבוע, המגן השמאלי הטוב בליגה. והנה, העונה יש ירידה משמעותית ביכולת, בטח התקפית אבל גם הגנתית. קרסטאיץ' רואה בסאבוריט כמבוגר האחראי בהגנה והציב אותו במרכזה. שחר פיבן ומתן בלטקסה הם לא תמיד הבחירות הראשונות להרכב. סאבוריט הוא זה שיצטרך להנהיג את הקו. האחריות לא תהיה פחותה אם הוא ישחק דווקא על צד שמאל כיוון ששם, באגף, יחכה לו עומר אצילי.
5 צפייה בגלריה
אנריק סאבוריט
אנריק סאבוריט
אנריק סאבוריט. הגיע הזמן להתעורר
(צילום: עוז מועלם)

המפלצת הדו-ראשית

לא רק סאבוריט יתמקד באצילי, אלא כולם, ומשתי סיבות. בלי קשר לכדורגל, מפגש של אצילי עם מכבי ת"א הוא שיא הפיקנטריה. בשנה מאז שחזר לישראל אצילי לא הבקיע מול הקבוצה שהחליטה לשחרר אותו, והמצלמות יתרכזו בעיקר בו מהסיבות המובנות. מקצועית המספרים מדברים בעד עצמם: אצילי הוא הסכנה הגדולה ביותר לכל קבוצה.
אבל בעוד ההתמקדות תהיה באצילי בצד אחד של המגרש, מי שיכול להפוך את מכבי חיפה לאימתנית ממש, למפלצת דו-ראשית, הוא זה שיהיה בצד השני, דולב חזיזה. בחמשת משחקי הליגה האחרונים אצילי היה מעורב בלא פחות משמונה כיבושים, באמצעות שער או בישול, וחזיזה קרוב אליו עם שבעה.
כשאצילי וחזיזה טובים באותו ערב, כשהסכנה מגיעה גם מימין וגם משמאל - בטח ברגעים בהם יש שיתוף פעולה ישיר של השניים - קשה לעצור את ההתקפה של מכבי חיפה. הרבה קבוצות הרגישו זאת בתקופה האחרונה.

5 צפייה בגלריה
עומר אצילי ודולב חזיזה
עומר אצילי ודולב חזיזה
עומר אצילי ודולב חזיזה. בלתי עצירים
(צילום: אורן אהרוני)

התנועה של החלוצים

ההגנה של מכבי ת"א היא אחת החלשות בליגה, ועכשיו עם מערך חדש אפשר לזהות בה עוד כמה רגעים של חוסר תיאום. הבלבול מאחור נוצר לרוב כשאחד משחקני ההגנה משנה מיקום באמצעות תנועה של שחקן ההתקפה שמולו. דין דוד יצטרך לעשות את התנועה הזו, שמפרקת את ההגנה.
אסור לשכוח שיש גם צד שני שהכריע את ההתמודדות הראשונה בין הקבוצות העונה. סטיפה פריצה כבש את שער הניצחון במפגש הקודם ובקרב ישיר מול בוגדן פלאניץ'. השניים היו קרובים אחד לשני, אבל דריבל יעיל של שרן ייני (גם היום מוזר לכתוב זאת) גרם לפלאניץ' לעשות צעד לכיוונו. פריצה ניצל וניצח. אם פלאניץ' יהיה זה שינצח הפעם במאבק הסרבי, אולי סוף-סוף חיפה גם תשבור את הנאחס.