"הַחרימו את המשחקים האולימפיים. אל תצפו בהם ואל תשתתפו בהם. אם מבקשים מכם להשתלב באבטחה או להכין סנדוויצ'ים – הגידו לא! המשחקים האולימפיים ייערכו בשעה שילדים נרצחים ונקרעים לגזרים בעזה. הספורטאים הישראלים יזכו במדליות מכוסות בדם וירוויחו כסף, אם כי אני לא מאמין שהם יזכו בכלל במדליות. הם לא יכולים לעשות כלום בלי עזרת האמריקאים".
נאום ההסתה הזה נגד ישראלים הפך ויראלי ברשתות החברתיות. הפעם זה בחור מזוקן בשם חטב, אבל הוא רק חלק מגל הסתה רחב בטיקטוק – שכבר מזמן יצא מהמסכים אל רחובות פריז: עצומות לחרם על ישראל, הפגנות שבהן שורפים את הטבעות האולימפיות, שימוש ציני במלחמה בעזה כדי לקטוף רווחים בפוליטיקה המקומית, וגם עשרות אלפי שוטרים ואנשי ביטחון שנערכים לשורה של תרחישים: מהשפעות זרות מצד רוסיה ואיראן שינסו להלהיט את הרוחות במהלך האירוע הספורטיבי הגדול בעולם – ועד, בתרחיש הקיצון, פיגועי טרור.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
43 ימים לטקס הפתיחה, וברחובות צרפת גל המחאות הפרו־פלסטיניות – שהתמקד עד כה בבחירות הפנימיות לפרמלנט האירופי – צפוי כעת לתפוס תאוצה. אחרי שלא הצליחו לגרום להשעיית ישראל מהאולמפיאדה, פעילי BDS ושמאל רדיקלי עולים שלב בהסתה נגד ישראל והמשלחת שהיא תשלח לבירת צרפת ותכלול מאות אנשי צוות וספורטאים. אלה ודאי היו שמחים להתמקד רק בספורט, אך ייקלעו לסיטואציה נפיצה מהסוג שפגש את המשלחת הישראלית לאירוויזיון במאלמו, שוודיה. רק שהפעם מדובר באירוע ממושך הרבה יותר ועם כמות קהל, משתתפים ושורת מוקדי אירועים בסדרי גודל אחרים לחלוטין. וההיערכות בהתאם.
כתבות נוספות למנויים:
מול מחאות שכוללות כרזות אנטישמיות בלתי חוקיות, משרד הפנים של צרפת פועל מול ישראל וארצות־הברית מסביב לשעון כדי לסכל ניסיונות פיגועים. האתגרים האלה מורכבים פי כמה כשמדובר באירועים כמו טקס הפתיחה, שבו המשלחות מכל המדינות ישוטו בסירות על נהר הסיין לאורך שישה קילומטרים; או ב’מצעד התהילה’ שימתין לזוכי המדליות בגני טרוקדרו שברובע ה־16. מה שנשמע כמו חגיגה למשתתפים, הוא סיוט ביטחוני למארגנים ולכוחות הביטחון.
"הפחד הגדול ביותר הוא אפשרות של פיגוע ג'יהאדיסטי", מעריך אנטואן בואטל, עיתונאי שמתמחה במשטרה וביטחון, ומחבר הספר "מסע הייסורים הביטחוני – כיצד המשחקים האולימפיים ישנו את חיי היומיום של הצרפתים בטווח הארוך". "אחרי התרחיש הזה, יש את האיום מצד פעילי שמאל רדיקלי שיכולים לגרום למהומות ברחובות או במסלול של הלפיד האולימפי, אבל לגביהם אף אחד לא חושב שהם יטמינו פצצות".
שירותי הביטחון של צרפת לא יושבים בחיבוק ידיים ומדי שבוע מדווח על מעצרי מנע שפרסומם נועד להרתיע. מקור במשרד הפנים הצרפתי אמר ל”7 ימים” כי הם עובדים בשיתוף פעולה ישיר עם שגרירות ודרגים בכירים במדינות רגישות. למרות שלא נקב במפורש בשמותיהן, מדובר בעיקר בישראל ובארצות־הברית. מקורות אחרים סיפרו שהשירות החשאי בצרפת בקשר גם עם איראן.
בשלב הזה, הוא אומר, צרפת מתרכזת בפיקוח על "כמות האנשים שיגיעו מבין אלה המופיעים במאגר החשודים בתמיכה בטרור, בעזרת מידע שמגיע מהיחידה למלחמה בטרור. כל המתנדבים באולימפיאדה עוברים בדיקה שמוודאת שהם אינם משתייכים לקבוצות האלה, או למאגר עברייני מין, או לתנועות ימין ושמאל קיצוניות".
"אנחנו רוצים שהמשחקים יהיו חג עממי, שמתרכז בספורט, ולא אירוע פוליטי", מסביר המקור במשרד הפנים הצרפתי. "45 אלף שוטרים ואנשי ביטחון יאבטחו את טקס הפתיחה, ו־35 אלף אנשי ביטחון יאבטחו כל יום משחקים. כל החופשות בוטלו".
ברוכים הבאים לאולימפיאדת פריז 2024.
אתגרי האבטחה של האולימפיאדה יפגשו בחודש הבאה מציאות שבה מספר אנשי “האחים המוסלמים” בצרפת הכפיל את עצמו מאז 2019. את הנתון הזה סיפק ברנרד שאמוּלוֹ, ראש מחלקת המודיעין הפנימי של משטרת צרפת, בראיון נדיר ל”לה פיגארו” בסוף חודש מאי. הוא גם הבהיר שגילם של המשתייכים לארגון הולך ונעשה צעיר. "מתוך 1,500 אנשים שמופיעים במאגר החשודים בטרור (ומשתייכים לאיסלאם הקיצוני – ת"ש), 150 הם קטינים, וחלקם אפילו מתחת לגיל 13".
שאמולו אישר שמספר האירועים האנטישמיים במדינה "עצום", וסיפר שכמות ההפגנות הפרו־פלסטיניות בצרפת – ומספר המשתתפים בהן – במגמת עלייה. "ברור שהתקפת הטרור של חמאס בישראל ב־7 באוקטובר, והתשובה הישראלית ברצועת עזה, יצרו אווירה מדאיגה מאוד בצרפת".
שאמולו מתכוון בין היתר להפגנה הפרו־פלסטינית שמתקיימת מדי שבוע בכיכר הרפובליקה שבמרכז פריז. בין הקריאות לחסום כניסות לתיכונים ולאוניברסיטאות, המשתתפים שרפו באחת התהלוכות חישוקים אולימפיים מקרטון, תוך כדי שהם מנופפים בדגל פלסטין וקוראים לחרם על ישראל ולסנקציות מצד הוועד האולימפי הבינלאומי.
המחאות הפרו־פלסטיניות קראו לפגוע בישראל עם אותם העיצומים שהוטלו על רוסיה ובלארוס בעקבות המלחמה באוקראינה. ספורטאים משתי המדינות האלה לא יוכלו להשתתף בטקס הפתיחה, וגם במשחקים עצמם הם ישתתפו אך ורק תחת דגל ניטרלי – הוועד האולימפי הבינלאומי הגדיר אותם "ספורטאים שתמכו באופן פעיל במלחמה באוקראינה או מזוהים עם סוכנויות צבאיות". לפחות מהבחינה הזו, המחאות כשלו וישראל תשתתף במשחקים כמתוכנן.
3 צפייה בגלריה
הפגנה פרו פלסטינית בפריז
הפגנה פרו פלסטינית בפריז
הפגנה פרו פלסטינית בפריז
(צילום: Abdul Saboor, reuters)
"הרבה גורמים ישפיעו על עוצמת המחאות", אומר מוחמד סיפאווי, עיתונאי צרפתי־אלג'יראי, שמתמחה בחקר האיסלאם הקיצוני ותנועות טרור, ובעצמו סופג ביקורות ואיומים לעיתים קרובות. "ברור שהמלחמה בעזה תשנה את עוצמת התחושות האנטי־ישראליות והאנטישמיות שהתעוררה".
אלא שסיפאווי מפנה את האצבע גם לכיוון צפוני יותר. "יש לצפות לפעולות חתרניות מצד הרוסים. הם משתמשים בקבלני משנה כמו אלג'יראים תושבי צרפת (וגם באזרחים מולדבים במימון רוסי לכאורה שנעצרו בצרפת - ת”ש). הרעיון הוא לייצר חוסר נוחות כללית המובילה לפחד, ומשם למחלוקות ולאווירת חוסר ביטחון".
בקיץ הקרוב הוא יפרסם ספר על תנועת חמאס, ומקווה שהצרפתים "יגלו דברים שהם אינם מכירים על ההיסטוריה של ארגון הטרור הזה". בינתיים, הוא מציין את הבעיות של צרפת מבית. "הטרוריסט שנעצר בסנט־אטיין בסוף מאי, בגין תכנון מתקפת טרור מחוץ לאצטדיון הכדורגל בעיר, הוא צ'צ'ני; עצור אחר נתפס בשבוע שעבר אחרי פיצוץ חומרים דליקים, שבהם עסק וגרמו לו כוויות חמורות. כל זה מראה שהמתקפות יכולות לקרות לפני ואחרי המשחקים".
“ויש גם תרחיש נוסף”, אומר סיפאווי. "מאחר שעיני כל העולם יהיו על פריז, התקפת הטרור עשויה להתבצע במדינה אחרת, ועדיין תשפיע על הלך הרוח בזמן המשחקים. גם האיראנים יתערבו, יש להם יכולות לשלוח זרועות למרחקים ארוכים. השגרירויות שלהם משרתות את חיזבאללה והם פועלים גם דרך ארצות כמו טורקיה ואפגניסטן".
באשר להתחזקות האחים המוסלמים שהזכיר בכיר המודיעין שאמולו, סיפאווי משוכנע שהם "משתדלים להישאר מתחת לרדאר ומתארגנים בפרברים. ישנן גם דרישות של אימאמים, במסגדים וברשת, שרוכבות על גל האירועים בעזה".
כשברשת ההסתה נגד ישראל חוגגת, בשבוע שעבר נעצר בצרפת פלסטיני בן 35, שנחקר באשמת מימון טרור וניסיון רצח בהתקפת טרור. לפי סוכנות הידיעות הצרפתית, הוא חשוד בהשתייכות לגדוד חללי אל־אקצא והיה מעורב בתקיפת ישראלים בגדה המערבית בשנה שעברה. גורמים הקרובים לחקירה אמרו לסוכנות כי המידע שהוביל למעצרו התקבל מישראל.
"בענייני מודיעין, הצרפתים הם ואסאלים של האמריקאים", מחייך העיתונאי אנטואן בואטל. "כשאומרים שמתכנן הפיגוע בסנט־אטיין נעצר על בסיס מסרים ששלח בהודעות מוצפנות, זה סימן שהאמריקאים מעורבים בנושא. להם יש את הכלים הטכניים לפצח את התקשורת הזו, ולצרפתים אין. כששר הפנים, ז'רלד דרמנן, אומר ששירותי הביטחון 'היו מאוד יעילים', זו דרך עקיפה להודות לאמריקאים. בדרך כלל חילופי המידע המודיעיניים עולים ביוקר למדינה הנזקקת להם, אולם כשיש סכנה מיידית - השותפות האסטרטגיות מזהירות מיד".
בצרפת בטוחים מאוד בשני "אזורים סטריליים" שיקיפו את מסלול טקס הפתיחה של האולימפיאדה, שהכניסה אליו תותר עם סריקת QR בלבד, למוזמנים ולדיירי האזור. הכניסה לאזורים אלה - האחד על גדות הסיין והאחר ברחובות המרוחקים יותר – תוגבל כבר כמה ימים לפני הטקס. גם לטבעות שיקיפו את המגרשים והאולמות שיארחו את המשחקים לא ניתן יהיה להתקרב בלי כרטיס לתחרות או אישור מיוחד מהמארגנים.
"אני מצר על כך שהיום כל אירוע ציבורי מתרחש בתוך בועה סגורה", אומר בואטל וגם מסביר שאין הרבה ברירות. "מצלמות הביטחון בעלות היכולת לזיהוי פנים אושרו לשימוש בצרפת לפחות עד אוקטובר 2024, והן יאפשרו במקרה הצורך התערבות מהירה יותר של כוחות הביטחון, להבדיל מאשר בסדרת הפיגועים בצרפת ב־2015".
אלא שגם עזרה ממצלמות חכמות לא יכולה להצליח בלי תיאום טוב יותר בין הרשויות. בואטל מספק דוגמה: "לפני כמה חודשים נעצר קטין צ'צ'ני־רוסי בעקבות מידע שהגיע באופן הזה, בחשד לתכנון פעולת טרור, אבל הוא שוחרר כי לא הופיע במאגר החשודים בטרור, ולפיכך החוק הצרפתי מגן עליו. דרושות התאמות בצרפת, בין האמצעים, החוקים והדרך שבה האזרחים רוצים לחיות".
עם כל הכבוד לדאגות של הצרפתים, לנו יש מספיק משלנו והן מתמקדות בהתארגנות האבטחה סביב הכפר האולימפי והמשלחת הישראלית, וכמובן גם הביטחון שירגישו התיירים הישראלים שיסתובבו ברחובות פריז בימי המשחקים.
בסיור שערכתי בכפר האולימפי והפראלימפי באפריל האחרון, אמר המנכ"ל לורן מישו כי אנשיו התייעצו עם המשלחות בשאלות היכן בכפר האולימפי ירצו להתארח ומי יעדיפו בתור שכנים. הוא לא פירט, כמובן, היכן תתגורר כל משלחת, אולם הכניסות לכפר ילוו בבדיקות קפדניות והכפר עצמו יוקף בחומה בגובה שלושה מטרים ויהיה מופרד מהעיר סן־דני, פרוור מצפון לפריז. לרוב נוהגות המשלחות לעטר את בנייני המגורים שלהן בדגלי מדינותיהן ובקישוטים; לא ברור אם המשלחת ישראלית תוכל לחגוג כך הפעם, או אם תתבקש להימנע מכך.
"האבטחה לכל משלחת תלויה לאו דווקא בגודלה, אלא גם במספר התחרויות והענפים שבהם היא משתתפת", אומר מקור במשרד החוץ הצרפתי. בתרגום לעברית, יש משלחות שיזכו ליחס סטנדרטי - ויש אחרות, כמו הישראלית והאמריקאית, שהן סיפור אחר מבחינת אבטחה. "נכבד את הזכות להפגין", הוא אומר, "אולם לא באזורי הביטחון סביב האירועים".
יוחרמו דגלי פלסטין בכניסה לתחרויות שבהן ישתתפו ספורטאים ישראלים? "באזור הביטחון הסטרילי ובכניסה לאירועים ייערך חיפוש גופני, גם של דגלים. ייאסר כל מה שיכול להיחשב כהפרעה לסדר הציבורי, אולם אם יישמר השקט ההפגנות יוכלו להתקיים בחוץ".
3 צפייה בגלריה
מצלמות אבטחה בפריז
מצלמות אבטחה בפריז
מצלמות אבטחה בפריז
(צילום: Picture Alliance via gettyimages)
מוחמד סיפאווי חושש גם מ"התנהגותם של ספורטאים ממדינות עוינות, שלא ירצו ללחוץ יד או להתחרות מול ישראל, בעיקר בתחרויות המושכות הרבה קהל. התוצאה היא הדרה של הישראלים". בסופו של יום, שום כוח אבטחה לא ימנע מהקהל ביציעים לקרוא סיסמאות נגד ישראל, או לשאוב השראה מחברי האסיפה הלאומית ממפלגת השמאל הקיצונית “צרפת המורדת” - שבשבוע שעבר התלבשו בצבעי דגל פלסטין. "הסיסמאות הפופולריות ביותר בצרפת הן 'פלסטין תנצח' ו'תשוחרר פלסטין'", אומר סיפאווי. מסתבר שהתרגום של "מהנהר לים" לצרפתית לא היה קליט.
באשר לביטחונם של הצופים והתיירים שיגיעו לעיר, כאן הדעות חלוקות. משרד הפנים בצרפת טוען שהנעשה בתחומי ה"פאן זון" – אזורי כינוס והפנינג לקהל – נמצא באחריות עיריית פריז. בעירייה, מנגד, מגלגלים את הכדור בחזרה לממשלה. "האירוע מאורגן על ידי הרפובליקה", מסביר בואטל. "לכן, מי שיתערב במקרה של קטטה, למשל, הם השוטרים. למשטרה העירונית אין סמכויות רבות".
הדעות חלוקות גם בשאלה: האם קהל ישראלי יוכל להסתובב בעיר עם דגלי ישראל בביטחון. "אני לא ממליץ להסתובב עם דגל ישראל", אומר בוטאל, אם כי הוא סומך על שירותי הביטחון של הקהילה היהודית בעיר. אלה, כהרגלם, סירבו להתראיין, במציאות שבה כל פרט שיחשוף את זהותם עלול להעמיד אותם ואת קרוביהם בסכנת חיים.
"לעולם לא אגיד למישהו להוריד ראש, או לא להזדהות כיהודי או כישראלי", אומר בלהט סמואל לז'ואייה, נשיא איחוד הסטודנטים היהודים בצרפת. "אני גם בוטח בממשלה ובשירותי הביטחון של צרפת, שעושים כל מה שהם יכולים. והם יעילים. השמירה על המוסדות היהודיים הוגברה, ואם קורה משהו – המשטרה מגיעה מיד. בסופו של דבר, על פי הסקרים, רוב הצרפתים בעד ישראל".
לז'ואייה צודק. סקר שנערך בצרפת בסוף אפריל, הראה כי 56 אחוזים מהצרפתים תומכים בישראל במלחמה נגד חמאס. מצד שני, פרו־פלסטינים נוכחים מאוד באזור פריז רבתי. אלא שגם אם הצרפתים אינם נרגשים במיוחד מהאולימפיאדה שהם יארחו – רק 24 אחוזים הביעו התלהבות – הם עדיין אומה גאה, שלא רוצה שיחרבו לה את המוניטין בקיץ שבו היא הופכת לטבור העולם.
"המפגינים זקוקים לנושא שעליו הם יכולים לרכוב", מסביר לז'ואייה מדוע אנחנו רק בתחילת גל המחאות. "ההפגנות הפרו־פלסטיניות לא תפסו תאוצה בהתחלה. בהמשך הגיעה מפלגת 'צרפת המורדת' של ז'אן־לוק מלנשון, שהצליחה להטמיע את הנושא במערכת הבחירות לפרלמנט האירופי, עם המסר: 'אם אתם בעד פלסטין – הצביעו לנו'. עכשיו, כשהבחירות מאחורינו וחופשת הקיץ של התיכונים והאוניברסיטאות החלה, תשומת הלב של המחאות תתמקד במשחקים".
אחת ממובילות המחאות האלה נגד ישראל היא רימה חסן בת ה־32, צרפתייה ממוצא פלסטיני־סורי, והכוכבת העולה של “צרפת המורדת” שאליה התפקדה רק באוגוסט האחרון, ומיד הוצנחה למקום השביעי ברשימת המפלגה. עבודת התואר השני שלה במשפטים באוניברסיטת סורבון, הוקדשה להשוואה בין חוקי האפרטהייד בדרום־אפריקה לבין ישראל. ההשוואה, בלשון המעטה, לא הייתה לטובתנו.
חלק גדול מהפופולריות והחשיפה התקשורתית שלה נובע מהעובדה שזכויות פלסטינים הן הנושא העיקרי, אם לא היחיד, שבו היא עוסקת. 180 אלף עוקבים אחריה ברשת X (לשעבר טוויטר), כשבמקום תמונת הפרופיל שלה מופיע הכיתוב, 'עצרו את רצח העם' בצבע הדגל הפלסטיני.
3 צפייה בגלריה
שוטר מאבטח את הטרמינל
שוטר מאבטח את הטרמינל
שוטר מאבטח את הטרמינל
(צילום: Miguel Medina, AFP)
ההבנה התקשורתית שלה מתבטאת גם בכך שהיא ממנפת תגובות עוינות שהיא מקבלת לטובת התקרבנות. "שאלתי את עצמי פעם אם אני לא עומדת לחטוף כדור בראש", אמרה בראיון. "אני חיה עם הפחד שהאיומים יהפכו למעשים; שאנשים יופיע בפתח ביתנו, יאנסו וירצחו אותנו". בציניות הזו התבטאה, כאילו היה מדובר בתושבת עוטף עזה ולא במי שמתגוררת בפריז.
באופן טבעי היא סימנה כאויב את הקולקטיב “נמשיך לחיות”, שנאבק באנטישמיות ולמען שחרור החטופים הישראלים בעזה, ומכנה אותו "ימין קיצוני, אלים ופרו־נתניהו". ברמיזה אנטישמית עקיפה, היא דאגה "להאשים" את המועמד היהודי במפלגה הסוציאליסטית, רפאל גלוקסמן, בתמיכה בהם.
"אם רימה חסן תצליח בבחירות, היא תגרוף אחריה גל הפגנות", העריך בשבוע שעבר סיפאווי, שחושב שכוחן של המחאות נגד ישראל תלוי גם בהצלחת “צרפת המורדת” בבחירות שתוצאותיהן פורסמו אחרי ירידת הכתבה לדפוס. "חברים פחות מוכרים במפלגה ירצו גם הם להגדיל את החשיפה שלהם, ויעשו בעזה שימוש ציני. גם אם 'צרפת המורדת' תיחלש בבחירות, ייתכן שהתסכול רק ישלהב את המפגינים. ויש גם את המלחמה, שהמשכה או מספר ההרוגים בעזה והאפשרות להפסקת אש - כל אלה ישפיעו על גודל ההפגנות".
חסן, משפטנית ובת לאב שהיה מכונאי בצבא סוריה, מקדמת מספר עצומות לרבות זו של ה־BDS, שכותרתה: "רצח עם אינו ענף ספורט אולימפי! לא להשתתפות ישראל במשחקים!" בעצומה ישנה דרישה משולבת של "עמותת הסולידריות צרפת־פלסטין" וה־BDS שישראל לא תורשה להשתתף במשחקים האולימפיים, "בשל פשעי המלחמה שהיא מבצעת בעם הפלסטיני, ובגלל החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי, שהכיר בסכנה האפשרית של רצח עם בעזה. אל תרשו לישראל להלבין את פשעיה". 400 אלף איש מסביב לעולם כבר חתמו עליה.
"עמותת צרפת־פלסטין" היא עוד גוף הנתמך על ידי ה־BDS ופונה לקהל הרחב בצרפת כדי להפעיל לחץ על נושאי הלפיד האולימפי, כדי שאלה יישאו עימם את דגל פלסטין וידרשו "כניסה חופשית של הסיוע ההומניטרי לעזה והפסקת רצח העם".
כך הופכת חגיגת הספורט הגדולה בעולם לשדה הקרב הפוליטי של השמאל הקיצוני בצרפת.
גולת הכותרת באולימפיאדה, כל אולימפיאדה, היא טקס הפתיחה של המשחקים. בבייג'ינג 2008 סין דאגה להפיק טקס שיעלה על זה שנערך באתונה ארבע שנים קודם לכן. גם בלונדון 2012 ובריו דה־ז'ניירו 2016 השתדלו להעלות את הרף. עד שהגיעה טוקיו 20', שהתקיימה ב־21' בגלל הקורונה, ולא הייתה דוגמה מייצגת לחגיגה ספורטיבית – בשל המגפה המשחקים התקיימו ללא קהל.
ב־26 ביולי יתקיים טקס הפתיחה של משחקי פריז 2024 – 300 אלף צופים נלהבים ימתינו על רציפי נהר הסיין לנציגי משלחות מ־206 מדינות שינופפו לעברם. נשיא צרפת, עמנואל מקרון, כבר הכין את האזרחים לכך ש"יש תוכנית ב', ואפילו תוכנית ג'", וכי אם המארגנים יידרשו לכך – אפשר יהיה להעתיק את הטקס לאזור גני הטרוקדרו או לאצטדיון סטאד דה פראנס, מגרשה הביתי של נבחרת צרפת בכדורגל.
"אני לא מאמין לרגע שהטקס יתרחש על נהר הסיין. מספיק שהמשלחת הישראלית או האמריקאית יסרבו להשתתף, והכל יבוטל", אומר ל”7 ימים” מקור בכיר לשעבר במערכת הביטחון הצרפתית. ישראל, בינתיים, אישרה את השתתפותה במשט הפתיחה כמתוכנן, כך שאם תתחולל סערה בנושא, אפשר לקוות שלפחות הפעם לא יאשימו אותנו גם בזה.
"לפעמים צרפת פשוט מבקיעה גול עצמי", אומר בואטל. "כל הגורמים הביטחוניים אמרו למארגנים שהסיכון גדול מדי, אבל הרעיון שלהם לטקס שלא נראה כמותו היה חזק מהכל. הרבה דברים יכולים להשתבש: מקהל שעלול ליפול למים (הלא־ממש נקיים – ת"ש) של הסיין, ועד רחפנים או צלפים שישטו באלה של כוחות הביטחון. אז למה צריך את זה? זה נכון גם לגבי 'מצעד התהילה' של המדליסטים שייערך בטרוקדרו. סיוט אבטחה".
גם אחרי כל אלה, המשחקים האולימפיים הם חגיגת הספורט הגדולה והעתיקה בעולם; פריז היא עדיין עיר בטוחה, שאין בה שום בעיה לדבר עברית או להסתובב עם דסקית וסרט צהוב להזדהות עם המאבק לשחרור החטופים; ושירותי הביטחון יתוגברו כדי להבטיח שכולם ירגישו בטוחים, לא רק מטרור, גם מכייסים ומנהגי מוניות גזלנים. חתיכת מסיבה בעיר היפה בעולם, לא תבואו?
פורסם לראשונה: 00:00, 14.06.24