כשאיברהימה קונטה קיבל את ההצעה מבני־סכנין הוא לא שש לעזוב הכל ולהגיע לישראל. כמי ששיחק בעיקר בליגה הבלגית ואת עונתו האחרונה עשה בבולגריה, הוא קיווה להגיע לליגה בכירה יותר. היום, כשבעה חודשים אחרי שנחת כאן, הוא כבר הפך לאס של סכנין ומרגיש בבית.
רגע לפני סיום הליגה הסדירה, קונטה נמצא בכושר הכי טוב שלו ונחשב לאחד השחקנים הכי לוהטים בליגה. במאזנו של הקשר בן ה־30 שלושה שערים ושלושה בישולים, אבל הוא בעיקר הפך לזר דומיננטי במועדון שנאבק על מקום בפלייאוף העליון.
5 צפייה בגלריה
איברהימה קונטה
איברהימה קונטה
איברהימה קונטה. מהשחקנים הלוהטים בליגה
(צילום: אלעד גרשגורן)
קונטה, שמשמש כקפטן נבחרת גינאה ולאחרונה חזר מאליפות אפריקה, גדל במחלקת הנוער של גנט הבלגית ועלה לקבוצת הבוגרים שלה. משם הספיק לנדוד למועדונים אחרים במדינה כמו זולטה וארחם, אנדרלכט, אוסטנד ובוורן, וב־2019 עבר לבולגריה, שם כיכב בברואה (7 שערים ב־24 משחקים).
בקיץ סיפרו לו סוכניו על ההצעה מסכנין, ואחרי סדרת התייעצויות החליט לתת לזה צ'אנס ולהגיע למועדון לא מוכר מבחינתו. היום כבר ברור, גם לו, שההחלטה הייתה נכונה. "אני מרגיש טוב מאוד בסכנין. אנחנו עובדים קשה כדי להיות בפלייאוף העליון", הוא מספר בראיון בלעדי ל"ידיעות אחרונות". "רציתי קבוצה חזקה שתיאבק למעלה נגד כל הגדולות. אני מאמין שנצליח לעשות פלייאוף".
5 צפייה בגלריה
איברהימה קונטה בפעולה
איברהימה קונטה בפעולה
איברהימה קונטה בפעולה. "סילבס רגוע ומרגיע"
(צילום: עוז מועלם)
אבל אתם סובלים מחוסר יציבות. "אין לנו מספיק ניסיון בקבוצה ובגלל זה קיימת חוסר יציבות. כשיצאתי לאליפות אפריקה הבנתי שהקבוצה פה נחלשה מעט. עכשיו המצב יותר טוב".
חילופי המאמנים עשו טוב לקבוצה? "מבחינתי שרון מימר היה מאמן טוב מאוד, שעזר לי להתאקלם בסכנין. לא ראיתי שום בעיה איתו. כשחזרתי מאליפות אפריקה הבנתי שהיו שיקולים של ההנהלה והחליפו את המאמן. אני לא מרגיש משהו שונה. חיים סילבס מאוד רגוע ומרגיע".
"אני רק רוצה לשחק כדורגל, לא רוצה להגיע למועדון גדול ולא להיות שחקן משמעותי ומוביל, מעדיף להיות על המגרש בכל סוף שבוע. אם קבוצה לא יכולה לתת לי את זה, אני מעדיף להישאר איפה שאני נמצא. טוב לי בסכנין"
איך זה לשחק עם בירם כיאל?
"בירם שחקן מאוד חשוב בקבוצה, עוגן, הוא מאחד אותנו, דוחף קדימה ומעודד. יש לו ערך מוסף, הוא אחד שנותן הרבה מעבר לכדורגל. מדובר בשחקן ברמה גבוהה".

"נאבי בחור שקט"

בחודש שעבר יצא קונטה עם נבחרת גינאה לאליפות אפריקה בקמרון, שם הספיק לשחק 24 דקות כשעלה מהספסל במשחק מול סנגל (0:0). כל זה לא מפריע לו לשמש כקפטן וכמבוגר האחראי בנבחרת, שבה משחק נאבי קייטה מליברפול. גינאה עלתה לשמינית הגמר, שם הפסידה 1:0 לגמביה.
קונטה מסכם את החוויה בנימה אופטימית: "הנבחרת שלנו טובה, יש המון שחקנים עם פוטנציאל, אני צובר ניסיון ומעניק ממה שיש לי לצעירים יותר. שיחקתי שלוש פעמים באליפות אפריקה, כל פעם זו חוויה חדשה ושונה לגמרי. האווירה מרגשת והכדורגל עצמו מאוד פיזי".
ואתה מנהיג את הנבחרת שלך כקפטן. "זו אחריות גדולה להיות קפטן גינאה. מדהים שהגעתי לזה. כשלא מצליחים מקצועית תמיד האחריות היא על המאמן ועל הקפטן, ולכן זה תפקיד חשוב. אני מרגיש גאווה גדולה על התואר הזה".
5 צפייה בגלריה
ואן דייק וז'ירו
ואן דייק וז'ירו
"קייטה בחור שקט, לא מדבר הרבה"
(צילום: רויטרס)
איך זה לשחק עם נאבי קייטה מליברפול?
"נאבי בחור שקט, לא מדבר הרבה, כוכב גדול שמכבד את כולם. הוא לא יהיר ולא שחצן. הוא קורא לי 'אח גדול'".
במהלך האליפות אירע האסון הנוראי בו 8 אוהדים נמחצו למוות מחוץ למשחק בין קמרון לאיי קומורו. איך הרגשת כששמעת על הטרגדיה? "זה העציב אותי מאוד. קשה לשחק בזמן שאתה יודע שאנשים שבאו לראות כדורגל נהרגו בגלל דוחק. זה מחריד. צריך להבין שבאצטדיונים באפריקה אין אבטחה והאפריקאים מאוד אוהבים כדורגל. חוסר האבטחה הוא בעיה חמורה, והאסון בקמרון היה טראומה גדולה".
5 צפייה בגלריה
קונטה באימון
קונטה באימון
קונטה באימון. הופתע מהרמה בארץ
(צילום: אלעד גרשגורן)

"הופתעתי מהרמה"

איך זה עבור זר מוסלמי להגיע ולשחק בעיר כמו סכנין? "בהתחלה בכלל לא רציתי לבוא לשחק בסכנין. העדפתי להיות בבלגיה, איפה שמכירים אותי. אבל הסוכנים שלי הסבירו לי שמאוד רוצים אותי בסכנין, דיברתי עם חברים והם המליצו לי לבוא לישראל. היום אני מאוד מופתע מהרמה המקצועית של הליגה, מהחום האנושי בעיר. אני מאושר ואשמח להישאר פה".
מה החלום שלך? "להגיע עם סכנין הכי גבוה שאפשר ולהתקדם מקצועית. אני ממש לא חושב שמיציתי את הפוטנציאל שלי. חכו, יש לי עוד הרבה מה להראות".
מי השחקן שהכי הרשים אותך בישראל? "רמזי ספורי מהפועל באר־שבע".
5 צפייה בגלריה
רמזי ספורי
רמזי ספורי
רמזי ספורי. הרשים את קונטה
(צילום: הרצל יוסף)
מי הפייבוריטית לאליפות? "מכבי חיפה הקבוצה הטובה בארץ. הרמה שלה מאוד גבוהה".
מה הרגע המקצועי הכי גדול שלך עד כה? "המשחק הראשון עם אנדרלכט בליגת האלופות מול ארסנל".
אתה שואף להתקדם לקבוצה גדולה בישראל?
"אני רק רוצה לשחק כדורגל, לא רוצה להגיע למועדון גדול ולא להיות שחקן משמעותי ומוביל, מעדיף להיות על המגרש בכל סוף שבוע. אם קבוצה לא יכולה לתת לי את זה, אני מעדיף להישאר איפה שאני נמצא. טוב לי בסכנין".