ג'ורדי קרויף, היועץ הספורטיבי של ברצלונה, ניגש גם הוא לעמדת הראיונות אחרי המשחק. ככה זה אחרי קלאסיקו היסטורי שכזה. כולם – גם מי שנמצא יחסית מאחורי הקלעים – רוצים לדבר ויש מספיק אנשים שמעוניינים לשמוע. השאלה שהופנתה לקרויף הייתה "מה היה קורה אם צ'אבי היה מגיע קודם?". ההולנדי ענה שקשה לדעת, אבל "בהחלט אפשר לדמיין". זה בדיוק מה שעובר על אוהדי ברצלונה. הם מדמיינים איך תיראה עונה שלמה עם צ'אבי.
הם לא צריכים לעצום עיניים, כיוון שמספיק לראות את הכדורגל של ברצלונה המחודשת כדי להבין איזה מאמן גדול הוא, וזאת בגיל 42 בלבד, לפני שזכה בתואר אירופי כלשהו. בארסה הגיעה אחרי חמישה הפסדים לריאל מדריד – הרצף הארוך ביותר מאז שנות ה־60, וניצחה 0:4. צ'אבי הפך לראשון שמביס את ריאל בהפרש של ארבעה שערים גם כשחקן וגם כמאמן.
3 צפייה בגלריה
צ'אבי
צ'אבי
אחוז הצלחה מטורף. צ'אבי
(צילום: רויטרס)

מאמן נולד

עלייה בכל המדדים
שש שנים עברו מאז עזב צ'אבי השחקן את ברצלונה ועד ששב אליה כמאמן – תקופה שבה מילא את שני התפקידים באל־סאד הקטארית. השינוי מאז חזרתו של האיש השני במספר ההופעות שלו בהיסטוריה של המועדון (לאו מסי ראשון) נראה לעין בקלות, גם ברמת הכדורגל וגם בתוצאות. הוא השיג 37 נקודות ב־16 משחקי ליגה. אחוז ההצלחה שלו (77.1) גבוה יותר מכל קבוצה אחרת בספרד בפרק הזמן הזה, גם מריאל.
בהרכב שלשום היו שני שחקנים שהגיעו בינואר, שלא עמדו לרשות קודמו רונלד קומאן: פייר־אמריק אובמיאנג ופראן טורס. שניהם היו משמעותיים מאוד, אבל היתר היו שם קודם. צ'אבי הוא השינוי הגדול ביותר. ברצלונה שלו רושמת עלייה של 64 אחוז בצבירת הנקודות לעומת החלק של קומאן העונה, עלייה של 58 אחוז בכמות השערים למשחק וירידה של 30 אחוז במספר הספיגות. אלה מספרים עצומים.
בחמישה מתוך שבעת משחקי הליגה האחרונים כבשה ברצלונה רביעייה. היא לא רק מנצחת, היא מביסה, מזכירה את הקבוצה של פעם, של צ'אבי השחקן. צ'אבי החזיר את "הדרך של ברצלונה" – שליטה בכדור, לחץ מאסיבי מיד אחרי איבוד. החלק החזק של ריאל, כבר שנים, הוא שלישיית הקישור שכוללת את קאסמירו, טוני קרוס ולוקה מודריץ'. השליטה בקלאסיקו הייתה דווקא של האורחת – סרחיו בוסקטס, פרנקי דה־יונג ופדרי. שלושתם קיבלו ציון מושלם ב"מארקה".

שיעור בחיבור

בארסה שוב קבוצתית
בארסה של צ'אבי הראתה גם בקלאסיקו את משחק הלחץ המאסיבי שלה תחתיו, כשדה־יונג ופדרי לחצו גבוה מאוד יחד עם אובמיאנג. ברור שלמאמן בצד השני, קרלו אנצ'לוטי, הייתה השפעה גדולה על התוצאה, קודם בבחירה לשחק ללא חלוץ ואז השינויים ההגנתיים אחרי ההפסקה שהרעו עם הקבוצה שלו – אבל אין דבר שבלט יותר מהקבוצתיות של ברצלונה. מתוך 18 בעיטות לשער, 17 הגיעו מתוך הרחבה של ריאל. אלה לא היו סתם בעיטות, אלא מהלכים קבוצתיים מתוכננים. לא סתם אמר בוסקטס אחרי המשחק: "כל מה שצ'אבי אמר לנו שיקרה אכן קרה".
היו במשחק הזה הרבה פעולות אישיות יפות, אבל הן תמיד שולבו עם שחקנים אחרים. עוסמאן דמבלה בישל פעמיים, אובמיאנג כבש פעמיים ובישל אחד, טורס סיים עם שער ובישול – אבל זה היה ניצחון קבוצתי, שבו שחקנים הרוויחו מתרומה לאלה ששיחקו לצידם. זה, כנראה, הדבר הגדול ביותר שצ'אבי החזיר לברצלונה.
יש גם מהלכים נוספים של האיש שהפיח חיים חדשים בבארסה. במשחקים הקודמים המאמן נתן את המקום בהרכב לדני אלבס עם תפקיד מיוחד, שבו הברזילאי הוותיק נדרש להיכנס למרכז המגרש ולעזור בניהול המשחק. שלשום הוא הפתיע, ופתח עם הבלם רונלד אראוחו כמגן ימני כדי לשתק את ויניסיוס. "צ'אבי כל כך אינטליגנט", אמר אראוחו עצמו. "כשהגיע למועדון הוא כבר ידע מהן החוזקות של כל שחקן, ועוד לפני האימון הראשון הראה לנו בווידיאו מה הוא רוצה מכל אחד באופן אישי".
זה לא הכל. בראיון בתחילת החודש הודה ז'ואן לאפורטה שטעה שלא החזיר את צ'אבי קודם לכן. "צ'אבי שינה את המנטליות של המועדון", אמר הנשיא, "זה הדבר הכי חשוב שקרה". אז הנה זווית נוספת למה שביצע הסמל בארבעה חודשים וקצת: הוא החזיר את תחושת התחרותיות והמאבק שהיטשטשו עם השנים ובאו לידי ביטוי בעיקר בכישלונות האומללים בליגת האלופות – אלה שהיו הרבה מעבר להפסדים – כמו התבוסות לרומא, לליברפול ולבאיירן מינכן.
3 צפייה בגלריה
רונלד ארואחו
רונלד ארואחו
רונלד ארואחו. שיתק את ויניסיוס
(צילום: EPA)

דמבלה, זוכרים?

הצרפתי נולד מחדש
צ'אבי הביא איתו צוות משלו והכניס דפוסי עבודה חדשים לשחקנים, כאלה שנעלמו עם השנים והתבטאו במספר הנמוך של שעות אימון לעומת קבוצות בכירות אחרות. בנוסף לכמות האימונים, נכנסו אליהם תרגילים חדשים שאמורים לבנות חיבור רגשי וחברי.
לחיבור הזה יש חשיבות עצומה. צ'אבי נחשב לאישיות וראשי ברצלונה מקשיבים לו. כך היה במקרה דמבלה, המסיים חוזה בקיץ ולא האריך אותו בינואר האחרון, דבר שהוביל להצהרה של הקבוצה שלא ישחק יותר. צ'אבי החליט אחרת, ואמר שכל עוד דמבלה חלק מהמועדון הוא יכול לשחק, אם ירגיש שמגיע לו. אז לדמבלה מגיע והצרפתי מחזיר למאמנו בענק, עם לא פחות משבעה בישולים בחמשת משחקי הליגה האחרונים.
3 צפייה בגלריה
אובמיאנג דמבלה וטורס חוגגים
אובמיאנג דמבלה וטורס חוגגים
אובמיאנג דמבלה וטורס. חגגו בברנבאו
(צילום: AFP)
"חזרנו", צייץ ג'רארד פיקה שלשום בלילה. "ברצלונה חזרה", אמר בוסקטס בראיון אחרי המשחק. "כן, ברצלונה חוזרת", הסכים צ'אבי עצמו במסיבת העיתונאים. זה קודם כל בזכותו.
פורסם לראשונה: 14:46, 22.03.22