ב-2006, לאו.ג'יי מאיו הייתה כל הצדקה להרגיש על גג העולם. 16 אלף צופים באו לראות את שחקן התיכונים הטוב במדינה מככב, רגע לפני שהוא מדלג על המכללות וקופץ היישר ל-NBA. זה לא קרה בסופו של דבר בגלל שינוי חוקי הליגה לגבי גיל הכניסה, אבל לכולם זה היה ברור שמאיו יעביר שנה אחת במכללות וייבחר גבוה במיוחד בדראפט 2008.
ההייפ האדיר שהוא גרר אחריו גם הפך אותו לשחצן לא קטן, ככה זה כש"ספורטס אילוסטרייטד" עושים עליך כתבת פרופיל בגיל 17 בלבד. הסיפור הכי זכור הוא כמובן הטראש-טוק שלו מ-2005 עם מייקל ג'ורדן, שרצה ללמד את הצעיר החצוף לקח. "אתה אולי שחקן התיכונים הטוב במדינה, אבל אני השחקן הגדול בכל הזמנים", גער בו ג'ורדן אחרי שנתן לו בראש על המגרש. יום לאחר מכן, שיתף מאיו בראיון שערך לאחרונה, ג'ורדן ניגש אליו ואמר לו: "אתה צריך לדעת על מה אתה יכול לטפס". ככה גם נראתה הקריירה שלו, ניסיון לטפס לפסגה והתרסקות.
2 צפייה בגלריה
או.ג'יי מאיו
או.ג'יי מאיו
פלופ ב-NBA. או.ג'יי מאיו בימיו בממפיס
(צילום: AP)
(מייקל ג'ורדן מלמד את או.ג'יי מאיו לקח)
לצערו של מאיו, החוצפה החיובית משהו שהפגין על הפרקט ליוותה אותו גם מחוץ לגבולות המגרש והוא הסתבך פעם אחר פעם. זה התחיל עם בעיות משמעת במכללת USC (דרום קליפורניה), כולל שימוש בסמים, לקיחת מתנות בניגוד לחוק ועימות עם שופט, והסתיים עם ההשעיה הארוכה ביותר בתולדות ה-NBA – שנתיים מלאות. הסיבה? שימוש במריחואנה ובמשככי כאבים.

מוקצה ב-NBA, גאולה בסין

אחרי שריצה את העונש, אף קבוצה ב-NBA לא רצתה לגעת בגארד בן ה-31, במיוחד כשאת עונתו האחרונה ב-2015/16 סיים עם ממוצע נמוך של 7.8 נקודות למשחק. הוא הפך רשמית לפרסונה נון גראטה בליגה. התרסקות מפוארת לשחקן שנבחר במקום השלישי בדראפט 2008, לפני שמות כמו ראסל ווסטברוק וקווין לאב.
ההתחלה ב-NBA הייתה מבטיחה במיוחד: 18.5 נקודות למשחק בממפיס ומקום שני אחרי דרק רוז על תואר רוקי העונה. בראייה לאחור, מסתבר שזו הייתה עונתו הטובה ביותר בקריירה. למרות שהמשיך לספק מספרים לא רעים, הפך לשחקן ספסל בגריזליס והיה מעורב בשערוריות כמו מכות עם חברו לקבוצה טוני אלן בעקבות חוב על משחק קלפים והשעיה של עשרה משחקים אחרי שנמצא בדמו סטרואידים.
2 צפייה בגלריה
מאיו מנסה לעצור את קובי בראיינט
מאיו מנסה לעצור את קובי בראיינט
מאיו מנסה לעצור את קובי בראיינט
(צילום: רויטרס)
לממפיס זה הספיק והיא בחרה לא להאריך את חוזה הרוקי שלו, כישלון גדול עבור בחירה שלישית בדראפט. אחרי שנה לא רעה בדאלאס (15.3 נקודות למשחק), מאיו חתם במילווקי על חוזה של 24 מיליון דולר לשלוש שנים וגם שם לא בדיוק הבריק. את העונה השלישית שלו שם סיים במרץ 2016 בגלל פציעה וארבעה חודשים לאחר מכן הוא הודה באותן עבירות סמים והושעה ל-164 משחקים.
אחרי שלקח הפסקה מכדורסל, שב לפרקט ב-2018 וחתם בקבוצה מפורטו ריקו. משם עבר לטייוואן וסין וגם לאט-לאט חזר לכושר משחק, ובעיקר קלע המון נקודות. מי שהתרשמה מההתאוששות שלו היא קאזאן הרוסית, שראתה אותו מנפק משחקים של 40 נקודות וצירפה אותו בקיץ לצד שמות מסקרנים כמו מריו הזוניה, לורנזו בראון (אקס פנרבחצ'ה) ואנדריי וורונצ'ביץ' (אקס צסק"א). בגיל 34, הגארד האמריקאי הגיע לראשונה לאירופה וליורוליג, והערב (21:05) הוא פוגש את מכבי תל אביב בהיכל.
בינתיים קאזאן לא רע העונה והיא מחזיקה במאזן זהה לצהובים (6:7), אבל מאיו מאכזב מאוד ביורוליג עם 4.7 נקודות ו-11.3 דקות בתשעה משחקים. ב-VTB זה נראה טוב יותר עם 9 נקודות ו-3 ריבאונדים ב-19 דקות. משחקו הטוב ביותר באירופה, ואולי היחיד, היה בניצחון הענק על ארמאני מילאנו (71:97) שבו קלע 20 נקודות ב-5 מ-9 מהשלוש. אבל זו הייתה הבלחה חד-פעמית וכבר במשחק הבא מול אלבה ברלין שותף לשש דקות בלבד וסיים ללא נקודות.
או.ג'יי מאיו אחרי הניצחון על מילאנו
מבחינה מקצועית מכבי אולי לא צריכה לחשוש מאו.ג'יי מאיו, שנמצא הרבה מעבר לשיאו, אבל מי יודע, אולי מול 11 אלף אוהדים בהיכל הניצוץ יחזור ואיתו הצעיר שהעז לקרוא תיגר על מייקל ג'ורדן בגיל 17.