חשבו לרגע - אם יכולתם להרכיב קבוצת חלומות מכל השחקנים הישראלים האפשריים בליגה, האם הייתם מצליחים לבנות קבוצת ליגת אלופות לגיטימית? אני אחסוך לכם את הזמן... כנראה שלא. אכן, כל כמה שנים נבנית קבוצה שמגיעה בקושי רב לליגת האלופות ומצליחה להוציא מספר נקודות במשחקים לפרוטוקול או מול יריבות בינוניות, אך השנה ראינו משהו אחר ממכבי חיפה, קבוצה שלפרקים ארוכים במשחקים נראית שווה לאריות הכדורגל האירופי - והסיבה נעוצה אך ורק בזרים.
האשליה הזו, כאילו בליגת האלופות נמצאות קבוצות של איטלקים או ספרדים, אינה אמיתית. קבוצות ליגת האלופות מורכבות מ-80% זרים. קחו את נאפולי לדוגמה, עם הכדורגל המדהים שהיא מציגה: מול איאקס עלו לשחק 3 שחקנים איטלקים בלבד, ושאר ההרכב היה זרים ממקסיקו, ספרד, דרום קוריאה, ברזיל וגיאורגיה. גם יובנטוס ה"איטלקית" עלתה אתמול עם 9 זרים מתוך 11 בהרכב הפותח, כאשר ההגנה בנויה על שני איטלקים אבל היצירתיות בנויה על קישור ארגנטינאי, צרפתי וסרבי. גם קבוצות ממדינות עם ליגות חזקות, כמו דורטמונד מגרמניה, עולות למשחקי ליגת האלופות עם 6 זרים בהרכב.

1 צפייה בגלריה
עלי מוחמד
עלי מוחמד
עלי מוחמד
(עמרי שטיין)

כלומר - אם אתה רוצה להצליח, או שתקנה את ולאחוביץ' ב-80 מיליון יורו או שתבנה מחלקת סקאוטינג שתרכיב קבוצה מצוינת מזרים בתקציב שלך, ותקווה ליצור תמהיל שיצליח יחד. רוב הליגות הקטנות לא יכולות לספק קבוצה ברמה הנדרשת בליגת האלופות, אבל מכבי חיפה פיצחה השנה את השיטה. בעבר מכבי ת"א קיבעה את ההנחה שבכדי לזכות באליפות צריך את הישראלים הכי טובים ונביא אותם בכל מחיר, אבל מכבי חיפה הציגה השנה מודל חדש: בכדי להצליח בזירה האירופית באופן קבוע כנראה צריך יותר מ-5 זרים טובים, ואת הליגה כבר ניקח על הדרך. יתכן שכאן אוהדי מכבי ת"א לא יסכימו איתי, אבל אתם באמת חושבים שההרכב שעלה אתמול מול יובנטוס לא ידרוס את הליגה אחרי פגרת המונדיאל? עם כל הנפילות מול ריינה והפועל ירושלים, זו הולכת להיות אליפות חיפאית שלישית ורביעית.
מעבר לפגיעה בול בזרים של מחלקת הסקאוטינג המדהימה של מכבי חיפה, המחשבה על אזרוח כמה שיותר "ישראלים" מביאה לראשונה מצב שבו עלו באיטליה לשחק 9 שחקנים שאינם דוברי עברית בקבוצה ישראלית. דבר חסר תקדים. מחלקת הסקאוטינג של מכבי חיפה כבר לא מחפשת זרים טובים פנויים בזול, היא מחפשת זרים עם שורשים יהודיים, או נשואים ליהודיות או זרים שאפשר לאזרח.
קיימת פה דילמה קשה: אם הכדורגל הישראלי ירצה להצליח בזירה האירופית ולהביא את הכסף הגדול באופן קבוע, הוא חייב לעבור לאי הגבלת זרים בכדי להשתוות לליגות אחרות. מצד אחד יכול להיות שרמת הליגה תעלה, אך כמדינה קטנה נראה מהר מאוד את הפגיעה ברמת הכדורגל הישראלי כשפחות ופחות שחקנים צעירים יקבלו הזדמנות בקבוצות הגדולות שישחקו בעיקר עם זרים, כפי שקרה למדינות קטנות אחרות.
אנחנו צריכים לקבל את העובדה שההצלחה של מכבי חיפה, כמו דומות לה בעבר בליגת האלופות, קורה אחת למספר שנים רב ולא ניתנת לשחזור ללא הרכב זרים רחב וחזק הכולל מספר מתאזרחים. כמו כן, קבוצה שמצליחה בזירה האירופית לרוב מתפרקת לגורמים שנה לאחר מכן כשכולם נמכרים. מדובר באתגר גדול למכבי חיפה להחזיק את השחקנים אחרי קמפיין מוצלח ולייצר המשכיות למספר שנים, אך הסיכוי שנראה שוב בשנים הקרובות ליגת אלופות בחיפה או בישראל ללא הורדת מגבלת הזרים הוא נמוך מאוד.
פה נכנסת לתמונה הקונפרנס ליג, שמאפשרת לקבוצות הישראליות לייצר המשכיות באירופה גם עם מספר זרים קטן ותקציבים נמוכים, ולהצליח מול קבוצות ממדינות בתקציבים שלנו. יתכן שהגיע הזמן שניישר את הציפיות שלנו להצלחה לכיוון הזה, ונקווה לראות קבוצות ישראליות באופן קבוע במפעל הזה ובליגה האירופית בכל שנה. במקביל, נבין שליגת האלופות היא מועדון של הכסף הגדול ואנחנו לעולם לא נהיה חברים במועדון הזה, רק אורחים מדי פעם.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.