קבוצות ותיקות בעלות שם והיסטוריה משחקות כיום בליגה הלאומית, ואילו בליגת העל ניתן להצביע על קבוצות כישרוניות ומפתיעות כמו ריינה, טבריה וחדרה, אך עם יותר צעירות, עם פחות רפרטואר, אם תרצו.
עשיתי בדיקה כללית ולא מחייבת לפי מספר פרמטרים כדי לבחון זאת. כמובן, ניתן לעשות בדיקות אחרות ולבחור קריטריונים אחרים. אתם מוזמנים. אני נהניתי מעצם העבודה ולא פעם הופתעתי מהתוצאות. ספוילר: התשובה לשאלה שבפתיח – כן!
1 צפייה בגלריה
בן שהר
בן שהר
בן שהר
(צילום: טל שחר)
למשל גיליתי שמספר השנים הממוצע של פעילות בליגת העל לקבוצות ליגת העל הנוכחיות הינו כפול בדיוק מזה של קבוצות הליגה הלאומית: 46 מול 23. עדיין, ל-6 מ-14 קבוצות ליגת העל פחות עונות ליגת על מאשר המספר הממוצע בליגת הלאומית.
כמו כן, הקבוצה עם ותק ליגת העל הגבוה ביותר בליגה הלאומית (הפועל תל אביב) הייתה מדורגת במקום הרביעי בליגת העל בקריטריון זה, אם הייתה משחקת שם העונה. ומה לגבי מספר האליפויות בליגת העל? כאן בדקתי את הליגה הבכירה שהייתה בכל מתכונת לאורך השנים. הקבוצות הנוכחיות השיגו 58 כאלו, אך 45 מהן הושגו ע"י 3 קבוצות בלבד (מכבי ת"א, מכבי חיפה והפועל באר שבע).
לקבוצות הליגה הלאומית כיום יש לא פחות מ-22 אליפויות ליגת על, אך גם כאן, הרוב, 19 אליפויות, הושגו על ידי שתי קבוצות (הפועל ת"א והפועל פ"ת). מעניין לציין כי ל-10 קבוצות מליגת העל דהיום פחות אליפויות מלשתיים הללו.
בדקתי גם זכיות בגביע. קבוצות ליגת העל דהיום הניפו יחדיו 52 פעמים את הגביע. למרות שנהוג לחשוב כי גביע קל יותר "לגנוב" מאשר אליפות, עדיין שלוש הגדולות של ליגת העל זכו ב-33 מהפעמים. ולמה לגבי הליגה הלאומית? כאן מדובר ב-27 גביעים במצטבר. מספר נאה לכל הדעות. בנוסף, 10 קבוצות מליגת העל (רוב מכריע) זכו בפחות גביעים מהפועל ת"א ובני יהודה, המשחקות בליגה הלאומית.
מעניין לציין כי בליגת העל יש יותר אליפויות מגביעים ואילו בליגה הלאומית להפך אז אולי בכל זאת זה מראה על הזדמנויות לקבוצות ה"קטנות יותר".
17,600 מושבים, בממוצע, ממתינים לבאי ליגת העל השנה. פחות מ-10,000 כאלו ממתינים לבאי הליגה הלאומית. הפער ברור וליגת העל אכן מראה בכירות, לפי הבדיקה הכללית ולא מחייבת שערכתי. אך לא בטוח שפער המושבים משקף זאת. השנה – מבחינת עניין, היסטוריה ורפרטואר, נראה לי שהליגה הלאומית נותנת קרב צמוד במיוחד.
ו...יש גם כמה מלכי שערים היסטוריים ששיחקו בקבוצות המופיעות כיום בליגת העל.
עונה מהנה, שקטה וספורטיבית לכולנו.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.