אני מניח שלא רק לי הקטטה בסיום המשחק בין הפועל באר-שבע למכבי חיפה מזכירה מהומה ענקית שקרתה לפני פחות משבוע – במשחק הכדורסל בין ריאל מדריד לפרטיזן בלגרד. יום אחרי התנצל אחד המעורבים בקטטה. הוא הודה שהתנהגות השחקנים היתה לא ראויה, אך ניסה לטעון להגנתו שקשה לא להתערב כשחבר שלך מותקף. פה קבור הכלב! ברוב הקטטות המכוערות (וכאלה לא חסרות לנו) המהומה מתחילה כשכולם אחד בתוך השני, ולא יודעים מי מתקיף ומי מפריד.
אם חוקת המשחק ותקנון ההתאחדות יתמקדו בתופעה הזו, אני בטוח שכמות הפעמים שאנחנו רואים תופעות כאלה תקטן. אני מציע שיוגדר בתקנון: העונש המינימלי על "התערבות בעימות" הוא כרטיס צהוב, למעט חריגים שיורידו את המוטיבציה לביצוע פרובוקציות ויאפשרו להכיל התנהגות אמוציונלית טבעית תוך כדי משחק.
1 צפייה בגלריה
המהומות בין מכבי חיפה להפועל באר-שבע
המהומות בין מכבי חיפה להפועל באר-שבע
המהומות בין מכבי חיפה להפועל באר-שבע
(צילום: עוז מועלם)
הניסוח התקנוני המוצע:
1. "התערבות בעימות" היא עבירה שדינה כרטיס צהוב לפחות לכל שחקן המעורב בעימות למעט החריגים שיפורטו להלן. השופט רשאי להחמיר את הענישה בהתאם לרמת המעורבות בעימות של השחקן.
2. לעניין זה יודגש שרוב הניסיונות של שחקנים לסיים עימות של שחקנים עמיתים מסתיימים בכשלון ולכן אין זה מתפקידם של השחקנים לפתור עימותים. לאור זאת, כל שחקן שייקח חלק באופן מכוון בעימות ייחשב כמעורב בעימות, כולל שחקנים שהגיעו לאזור העימות כדי להפריד, לחצוץ או להתערב באופן מילולי בלבד.
3. השופט רשאי שלא להוציא כרטיס צהוב לשני השחקנים שהחלו בעימות, אם התנהגותם יכולה להחשב כתואמת רגש תחרות טבעי ("אמוציות של משחק") כולל התגרות ("פרובוקציה") ברף הנמוך.
4. השופט רשאי שלא להוציא כרטיס צהוב או לציין לרעה בדו"ח השיפוט את האנשים הבאים בלבד אם השתכנע שפעלו כדי למנוע את העימות (להפריד) או למנוע פגיעה במעורבים בעימות (להגן):
א'. שני האנשים הקרובים ביותר לשני השחקנים שהחלו בעימות מתוך האנשים הרשומים בטופס המשחק.
ב'. הקפטנים של הקבוצות.
ג'. מאמני הקבוצות.
5. תחילת העימות היא מהרגע שבו שיש מגע פיזי שאינו קשור למשחק. מטרת החוק אינה להתערב בעימות מילולי ("טראש טוק").
6. על כל מי שיתערב בעימות בהתאם לסעיף 2 ואינו עונה על אחד מהתנאים בסעיפים 3 ו-4 תופעל סנקציה של כרטיס צהוב או סנקציה חמורה יותר (אם המעורבות כללה עבירה שדינה חמור יותר).
אני צופה שעם חוק כה, אירוע כמו במשחק בטרנר יסתיים ב-15 כרטיסים צהובים. בפעם הבאה שאירוע כזה יקרה יהיו פחות שחקנים מעורבים, ואז:
א'. יהיה פחות דלק למדורה.
ב'. יהיה יותר קל לזהות את המתפרעים האמיתיים.
ג'. יהיה יותר קשה לאינטרסנטים "לערבב" את הקהל והתקשורת ולהזין אותם בנראטיבים קורבניים שיתדלקו אירועים נוספים.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.