אם חשבנו שאחרי השנה האולימפית המופלאה של האתלטיקה העולמית, תהיה לנו איזו הפוגה בקצב השיאים האדירים והתוצאות המשוגעות, הגיעה 2022 וטפחה על פנינו. ואיזה כיף שטפחה ככה. כוכבי האתלטיקה החליפו לוח שנה אבל שמרו על הקצב וסיפקו עוד שנה סוערת שהציתה את הדמיון. השבוע היא ננעלה, ואין ספק שיחסית לשנה פוסט אולימפית היא הייתה פשוט פנטסטית.
המסלול המהיר - המדור של אבינעם פורת
ככה זה כשיש לך ביד נכס כמו הקופץ במוט המושלם והחדשני ארמנד דופלנטיס, שהמשיך לנפץ את שיא שוב ושוב. או את סידני מקלופלין שמפליגה בריצת 400 מטר משוכות למקומות שלא ידענו שקיימים. והם רק הדובדבן שבקצפת. אנחנו כבר מחכים לשנה הבאה ולמטוסים האנושיים הבאים, אבל רגע אחרי הריצה האחרונה של 2022 הגיע הזמן לשלב הסיכומים.
7 צפייה בגלריה
דופלנטיס ומקלפלין
דופלנטיס ומקלפלין
דופלנטיס ומקלופלין. הדובדבן שבקצפת
(צילום: AP)

אתלטית השנה | סידני מקלופלין (ארה"ב)

המקצוע: 400 מטר משוכות. ההיילייט שלה ב-2022: שיא עולם חדש - 50.68 שניות
נכנסה כבר מזמן לרשימה הייחודית של אתלטי-העל. קבעה בשנה האחרונה שני שיאי עולם מדהימים ב-400 משוכות, בלי להשאיר פירורים לבאות אחריה, ביניהן השיאנית לשעבר דלילה מוחמד וההולנדית הסופר מוכשרת פמקה בול.
מקלופלין (23), בת לזוג אתלטים מניו-ג'רזי, היא הראשונה שירדה מ-51 שניות. יותר נכון ניפצה, שברה, ריסקה ופוצצה. ההצטרפות שלה לקבוצת רצי העילוי של בובי קרסי (שאימן גם את אשתו, האתלטית האגדית ג'קי ג'וינר-קרסי), שדרגה עוד יותר את היכולות הבלתי נתפסות שלה. חבל שלא התייצבה לתחרויות ליגת היהלום, אלא רק לאליפויות הגדולות כמו אולימפיאדות ואליפות העולם. היינו רוצים לראות אותה כמה שיותר על המסלול, וההיעדרות שלה גם מחשידה אותה בעיני מי שלא מבין את השיקולים שלה.
עד כדי כך היא טובה, שכבר עכשיו מדברים על האפשרות שתוכל לאיים גם על שיא העולם ב-400 מטר, 47.60 שניות – שיא שנחשב בלתי שביר ונקבע על-ידי מריטה קוך ממזרח-גרמניה ב-1985. ולא במקרה הוא נחשב בלתי שביר: ההיסטוריה של ספורטאים מזרח-גרמניים וחומרים אסורים היא דבר ידוע, וכנראה שצריך ספורטאית על-אנושית כמו מקלופלין כדי להגיע לתוצאות כאלו.
השיא שלה ב-400 משוכות היה שווה מקום שביעי בגמר ה-400 - ללא משוכות, כן? - באותה אליפות עולם. כבר עכשיו ברור שמקלופלין מסוגלת לרוץ את המרחק בפחות מ-49 שניות, מבלי שזה יהיה המקצוע העיקרי שלה, והדבר הוכח בניצחונות של האמריקאיות במרוצי השליחות באולימפיאדת טוקיו ובאליפות העולם בארה"ב. רק לשם השוואה, אלופת העולם הנוכחית, שוניי מילר אויבו, זכתה בזהב עם 49.11.
שנייה למקלופלין היא הספרינטרית הג'מייקנית שלי-אן פרייז'ר-פרייס, שבגיל 35, אחרי שני עשורים בצמרת, שוב הציבה עצמה בעמדת האישה המהירה בעולם.
7 צפייה בגלריה
סידני מקלופלין
סידני מקלופלין
כבר מזמן הפכה לאתלטית-על. מקלופלין
(צילום: גטי אימג'ס)

אתלט השנה | ארמנד דופלנטיס (שבדיה)

המקצוע: קפיצה במוט. ההיילייט שלו ב-2022: שיא עולם חדש - 6.21 מטר
חייבים לומר את האמת: הוא כל כך מושלם, אפילו יותר מדי מושלם. בלי דרמות. שלמות שמתחילה לשעמם חלק קטן מאוהדי האתלטיקה. הרוב כמובן בעדו. מעריץ וצמא להישגים וגבהים חדשים. ב-2022 השבדי-אמריקאי היה כמו תוכנית כבקשתך. רצית שיא עולם? שיא אליפות? שיא של החלל החיצון? הנה, קיבלת. פשוט אי אפשר להבין איך הוא מתכנת את עצמו בצורה כל כך מדהימה. קפיצה במוט היא מקצוע קשה, טכני, מאתגר. שפע אלמנטים. ואילו דופלנטיס מרחף מעל כל אלה (ומעל הרף שנשאר ללא תזוזה), כמו מלאך.
דרכו ב-2022 הייתה אופיינית לו. קבע שיא עולם באולם (6.19) בבלגרד. אחרי שבוע הוסיף עוד סנטימטר. ואז הגיעה אליפות העולם ביוג'ין, אורגון: וכאילו לפי חוזה שנחתם עם ספונסר התחרות, העלה את הרף לגובה האגדי 6.21, ועברו אותו יציב כסלע. עם קרח בדם, לא מתרגש מכלום. רק אחרי הנחיתה בתוצאה מוצלחת. כמו סרגיי בובקה האגדי, רק משוכלל בשתי רמות לפחות. מי היה מאמין שדבר כזה אפשרי. עד מתי ולאן ימתח את הגבולות? זו טיפת המתח שנותרה.
7 צפייה בגלריה
ארמנד דופלנטיס
ארמנד דופלנטיס
פשוט מושלם. דופלנטיס
(צילום: EPA)

האתלט הצעיר | אריון נייטון (ארה"ב)

המקצוע: 200 מטר. ההיילייט שלו ב-2022: שיא עולם חדש לנוער - 19.49 שניות
הוא רק בן 18, אבל זה לא הפריע לאריון נייטון לקבוע את התוצאה הרביעית בכל הזמנים בריצת 200 מטר, 19.49 שניות. זה קרה בתחרות פנימית בארה"ב, אבל אחר כך הוא התכבד במדליית ארד באליפות העולם ביוג'ין (ועל הדרך נדחק למקום החמישי בתוצאות כל הזמנים: המנצח נואה ליילס הדהים עם 19.31).
יש עוד הרבה צעירים עם פוטנציאל ענק, ובפעם הראשונה גם ישראל משגרת לחלל אתלט-ניסוי, שאולי יצטרף בעתיד לגדולים ביותר. ישראלי אחד מארבעה (כולל יוסיין בולט אחד) שחצו את גבול 20 השניות לפני גיל 20. בלסינג אפריפה עשה את זה עם מדליית זהב בפוטו-פיניש באליפות העולם עד גיל 20 בקולומביה, עם תוצאה אדירה של 19.96 שניות. אמנם בתנאי גובה שמשדרגים תוצאות, אך עם רוח נגדית חזקה שמאטה את הריצה.
7 צפייה בגלריה
אריון נייטון
אריון נייטון
רק בן 18. נייטון
(צילום: גטי אימג'ס )

האתלטית הצעירה | ירוסלבה מהוצ'יך (אוקראינה)

מקצוע: קפיצה לגובה. ההיילייט שלה ב-2022: 2.05 מטר
למרות שהאלופה האולימפית הנהדרת, הרוסייה מריה לסיצקנה, לא הורשתה להתחרות העונה בעקבות השעיית מדינתה בגלל המלחמה באוקראינה, מגוצ'יך (20) המצוינת לא מצאה דרך לכס המלכות והסתפקה במדליית כסף באליפות העולם.
אלא שדווקא תחרות מאוחרת החזירה אותה לכותרות. מהוצ'יך הצליחה להמציא את עצמה מחדש בליגת היהלום בלוזאן, עם תוצאה נהדרת (2.05), ואפילו ניסתה להתעמת עם שיא העולם המיתולוגי מ-1987 של סטפקה קוסטדינובה הבולגריה (2.09). גם העובדה שעשתה את השנה האחרונה מחוץ לארצה המופגזת, ובתנאים לא פשוטים, מראה כמה כוח טמון בקופצת הצעירה הזו.
7 צפייה בגלריה
 ירוסלבה מגוצ'יך
 ירוסלבה מגוצ'יך
ממציאה את עצמה מחדש. מהוצ'יך
(צילום: גטי אימג'ס )

הפתעת השנה | טובי אמוסן (ניגריה)

מקצוע: 100 מטר משוכות. ההיילייט שלה ב-2022: שיא עולם חדש - 12.12 שניות
באולימפיאדת טוקיו היא דורגה רביעית, אפילו מדליה לא הביאה. רק חובבי אתלטיקה ספורים מחוץ ליבשת אפריקה בכלל שמעו עליה. הטיסה שלה באליפות העולם ב-100 משוכות כאילו המריאה משום מקום. אמוסן בת ה-25, 1.58 מטר על 57 ק"ג, שייטה לתוצאה מדהימה, 12.12 שניות – מהיר יותר בשמונה מאיות משיא העולם של קנדרה הריסון האמריקאית. ואת כל זה עשתה בחצי הגמר. זמן קצר אחר כך, בגמר עצמו, זו כבר הייתה טיסת על-חלל במהירות 12.06. רק רוח גבית חזקה מהמותר מנעה ממנה להפוך לשיא.
זה לא לגמרי עבר בשקט. מייקל ג'ונסון, שיאן העולם לשעבר ב-200 וב-400, וגם אלוף אולימפי, הטיל ספק באמינות השיא. "ראיתי את הריצה", אמר. "ראיתי את האתלטיות רצות ולא השתכנעתי". לפני 16 שנה, כשקבע באולימפיאדת אטלנטה 1996 את אחד משיאי העולם הכי זכורים עד היום (19.32 ב-200 מטר, שיפור של 34 מאיות במכה אחת), גם אז הטילו בו ספק.
7 צפייה בגלריה
טובי אמוסן
טובי אמוסן
פרצה משום מקום. אמוסן
(צילום: גטי אימג'ס )

הזינוק של השנה | שריקה ג'קסון (ג'מייקה)

המקצוע: 200 מטר. ההיילייט שלה ב-2022: התוצאה השנייה בהיסטוריה - 21.45 שניות
שריקה ג'קסון (28) הייתה אצנית אדירה בכל קנה מידה גם לפני אליפות העולם. לרוע מזלה, היא חסתה בצלן של שתי בנות ארצה – שלי-אן פרייז'ר-פרייס (ע"ע) ואיליין תומפסון-הרה. היא עלתה על פודיומים בכל המרחקים הקצרים – 100, 200, 400 – אבל על הדוכן מספר 1 הגיעה רק במרוצי השליחות. לפחות בתחרויות הגדולות באמת.
השנה היא שמה לזה סוף וגם עשתה לעצמה שם של אתלטית ענקית. תחילה היא זכתה במדליית הכסף ב-100, שוב הפסידה לפריזר-פרייס, אבל זה היה רק הקדימון למרחק הכפול. ג'קסון הדהימה עם 21.45 שניות, והפכה בן רגע למספר שתיים בכל הזמנים במקצוע שהשיא בו הוא גם היסטורי ממש וגם שנוי במחלוקת. ה-21.34 של פלורנס גריפית'-ג'וינר מאולימפיאדת סיאול 1988 נחשב עד לאחרונה כתקרת זכוכית שאף אחת לא תוכל לנפץ. אולי ג'קסון תהיה זו שתשבור אותה.
7 צפייה בגלריה
שריקה ג'קסון
שריקה ג'קסון
עשתה לעצמה שם של אתלטית ענקית. ג'קסון
(צילום: AFP)
פורסם לראשונה: 21:36, 09.09.22