בעוד חודש בדיוק (26 ביולי) ייצא לדרך אירוע הספורט הגדול של השנה: אולימפיאדת פריז 2024. עיר האורות כבר מתרגשת לקראת אירוח המשחקים בפעם השלישית בתולדותיה, ועולם הספורט כולו מתמרק - אחרי אולימפיאדת טוקיו 2020 שהייתה מעט עצובה והתקיימה ללא קהל, בגלל הקורונה. הפעם היציעים צפויים להיות מלאים כמעט בכל תחרות.
יותר מ-8,000 ספורטאים הבטיחו את הגעתם לפריז, כאשר למדינות יש עד ה-8 ביולי לרשום ספורטאים נוספים וההערכה היא שיהיו יותר מ-10,000. 2.5 מיליון כרטיסים כבר נמכרו, כאשר הביקוש הגבוה הוא כמובן לאתלטיקה, שחייה, כדורסל, כדורגל וטניס. גם מי שלא הספיק לקנות כרטיס יכול ליהנות בפריז מעשרות מתחמי בידור שהוקמו לקראת האולימפיאדה ויכללו פעילויות שונות, כולל צפייה משותפת במסכי ענק. בצרפת מעריכים ששני מיליון איש יגיעו למתחמים המיוחדים.
5 צפייה בגלריה
מגדל אייפל כבר מוכן לאולימפיאדה
מגדל אייפל כבר מוכן לאולימפיאדה
מגדל אייפל כבר מוכן לאולימפיאדה
(צילום: REUTERS/Pawel Kopczynski)
כאמור, יותר מ-10,000 ספורטאים מ-200 מדינות צפויים להגיע לפריז, יחד עם 15 מיליון תיירים שיבואו לספוג אווירה אולימפית, וברי המזל ישיגו כרטיסים לתחרויות הנחשבות. במשחקים צפויים לצפות יותר ממיליארד בני אדם ברחבי העולם. הצרפתים חוששים מפיגועי טרור ולכן 65,000 שוטרים וחיילים צפויים לאבטח את האולימפיאדה. צרפת השקיעה 9 מיליארד אירו כדי לארח את המשחקים, והסכום הזה צפוי לגדול ב-3 מיליארד אירו לפחות. 10 מיליון צופים צפויים להיכנס לאצטדיונים, וכמעט כל תחרות תהיה מלאה. כרטיס לגמר ה-100 מטר לגברים עם הכוכב האמריקאי נואה ליילס, יעלה 980 אירו. וזה עוד לפני ספסרים.
13 מיליון ארוחות וחטיפים יחולקו לספורטאים ולאוהדים. 30 אלף מתנדבים צפויים לעזור למארגנים על מנת שהאולימפיאדה תעבור בשלום. טקס הפתיחה ייערך לראשונה אי פעם מחוץ לאצטדיון, כאשר ספורטאים ישוטו כל נהר הסיין. 300,000 צופים אמורים להיות שם. לצרפת יש כבר תוכנית ב' אם יהיו איומים ביטחוניים, והיא מוכנה להעביר את טקס הפתיחה לאצטדיון במידת הצורך.
מארגני טקס הפתיחה מבטיחים אחד מרהיב וייחודי, שכן זה הטקס האולימפי הראשון שייערך מחוץ לאצטדיון. 320 אלף צופים צפויים להגיע אליו, כאשר 100 אלף שילמו בעבור כרטיסים כדי לצפות בו מעמדות קרובות יותר. אלפי רקדנים צפויים להשתתף. "זה יהיה שואו מדהים, הוא יראה את ההיסטוריה של צרפת ופריז מזווית ייחודית", סיפרה אחת הרקדניות לסוכנות הידיעות AP: "זה יהיה כל-כך מטורף, אנחנו לא רגילים לרקוד בחוץ. אבל זה חלום לרקוד בטקס הפתיחה של האולימפיאדה". פריז תיחסם הרמטית במהלך טקס הפתיחה המרהיב, כולל שדות התעופה שלא יעבדו.
5 צפייה בגלריה
נהר הסיין
נהר הסיין
יארח את טקס הפתיחה. נהר הסיין
(צילום:EPA/ANDRE PAIN)
5 צפייה בגלריה
מתחם השחייה
מתחם השחייה
רק למלא במים. מתחם השחייה
(צילום: EUTERS/Sarah Meyssonnier)
אחת האטרקציות המרכזיות באולימפיאדה תהיה נבחרת ארה"ב בכדורסל, 32 שנה אחרי ה"דרים טים" בברצלונה - האמריקאים שולחים סגל נוצץ במיוחד עם לברון ג'יימס, קווין דוראנט, סטף קרי, ג'ואל אמביד וג'ייסון טייטום. כרטיסים למשחקי הנבחרת מתחילים ב-200 דולר, למי שכבר הספיק להשיג. המשלחת האמריקאית צפויה להשיג הכי הרבה מדליות באולימפיאדה - 123 מדליות על פי ההערכות (37 מדליות זהב), סין תהיה אחרי עם 87 מדליות (36 מזהב). אחר כך בריטניה, צרפת ואוסטרליה. אבל הכל כמובן יכול להשתנות.
5 צפייה בגלריה
הסטאד דה פראנס ערוך לארח את תחרויות האתלטיקה
הסטאד דה פראנס ערוך לארח את תחרויות האתלטיקה
הסטאד דה פראנס ערוך לארח את תחרויות האתלטיקה
(צילום: AP Photo/Thomas Padilla)
5 צפייה בגלריה
מגדל אייפל משקיף על המגרש לכדורעף חופים
מגדל אייפל משקיף על המגרש לכדורעף חופים
מגדל אייפל משקיף על המגרש לכדורעף חופים
(צילום: AP Photo/Thomas Padilla)

ומה עם ישראל?

אנחנו נשלח 86 ספורטאים ב-17 ענפים שונים. לראשונה מאז 1976, נבחרת הכדורגל תייצג אותנו בטורניר. עוד לראשונה מאז 1976, ערבי-ישראלי ייצג את ישראל באולימפיאדה, מדובר בשחיין אדם מראענה.
עד היום זכתה המשלחת הישראלית ב-13 מדליות אולימפיות, שלוש מזהב. גם הפעם מקווים במשלחת הישראלית להצלחה גדולה עם 5-4 מדליות, כשארטיום דולגופיאט ינסה לשמור על התואר מטוקיו 2020. רז הרשקו וענבר לניר מועמדות חזקות להביא מדליה בג'ודו, שרון קנטור בגלישת רוח, וגם לנבחרת הההתעמלות האומנותית יש סיכוי טוב לעמוד על הפודיום. אנסטסיה גורבנקו שנמצאת בכושר מצוין וזכתה בארבע מדליות זהב באליפות אירופה בשחייה, תנסה לעשות היסטוריה ולהפוך לשחיינית הישראלית הראשונה שזוכה במדליה אולימפית. גורבנקו השיגה את התוצאה החמישית בטיבה בעולם ב-400 מעורב אישי, והשביעית בטיבה בעולם ב-200 מעורב אישי.
כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, מי שיזכה במדליית זהב יקבל מיליון שקל, פטור ממס. הפרס הכי גבוה אי פעם. מדליית כסף תהיה שווה 750 אלף שקל, ומדליית ארד חצי מיליון שקל. בתקנון הוועד האולימפי יש סעיף האוסר על אמירות פוליטיות באתרי התחרות או על הפודיום, אז הספורטאים הישראלים לא יוכלו לענוד את סיכת החטופים. ממשלת צרפת תאסור על הפגנות פוליטיות בזמן התחרות בפריז.
תמר שבק מדברת לקראת אולימפיאדת פריז