"אנחנו מאמינים שהכול אפשרי": צפו בברק בכר מדבר לקראת פריז סן-ז'רמן
(צילום: אביהו שפירא)
לפני כשנה – קצת אחרי שלאו מסי חתם בפריז סן־ז'רמן – נשאל דאנטה, הקפטן של ניס, איך אפשר לעצור את ניימאר, מסי וקיליאן אמבאפה. "הדרך היחידה היא לא להגיע למשחק", ענה תוך כדי צחוק בלם נבחרת ברזיל לשעבר.
מכבי חיפה חייבת להגיע מחר (22.00). היא לא רק חייבת, אלא גם רוצה. מאוד רוצה. הקבוצה עומדת להשתתף באחד מאירועי הכדורגל הגדולים שהיו בישראל, המשחק שכולם רוצים להגיע אליו. יכול להיות שבתחילת ההכנות ישב ברק בכר עם הצוות שלו ושאל בדיוק אותה שאלה: איך עוצרים את מסי, ניימאר ואמבאפה? אולי אחד הנוכחים זרק אותה בדיחה, אולי לא, אבל ודאי עלו שם כמה רעיונות.
שיהיה ברור: הפערים כל כך גדולים עד ששום רעיון לא יכול להצליח בפני עצמו. מדובר אולי במשחק עם הפער הגדול ביותר בין שתי קבוצות בליגת האלופות העונה, יחד עם מנצ'סטר סיטי נגד קופנהאגן, כך שכל עוד פ.ס.ז' תשחק סביר - היא תנצח. משחק שמעבר לסביר מצד הצרפתים, כלומר טוב, כבר יעלה את השאלה: כמה שערים הם יכבשו?
אם שחקנים מקבוצות בצרפת מתבדחים בצורה כזו, שעדיף לא להופיע, קל וחומר כשמדובר בקבוצה מישראל. ניס, הקבוצה של דאנטה הנ"ל, שיחקה שלוש פעמים מול פ.ס.ז' בעונה שעברה – פעמיים בליגה ופעם אחת בגביע – ולא ספגה אפילו שער אחד. אז צחוק בצד, לא כל קבוצה סופגת מהפריזאים שביעייה במשחק, כפי שקרה לליל במחזור הפתיחה של הליגה. זה יכול לקרות למכבי חיפה, אין ספק, אז המטרה, אם אפשר להגדיר אותה כך, היא לצמצם את הנזק.
3 צפייה בגלריה
מסי וניימאר
מסי וניימאר
יחגגו גם בסמי עופר? מסי וניימאר
(צילום: EPA)

גולדברג בארץ הענקים

באותו ראיון עבר דאנטה לחלק הרציני, והוסיף כי למרות שאין נוסחת קסם, שני הדברים החשובים ביותר שצריך להביא מול הטריו ההתקפי שממול הם אומץ ואישיות. באומץ הכוונה היא לא להיות פאסיבי כשאחד הכוכבים האלה רץ מולך עם הכדור, אלא להפך. להראות אגרסיביות, לא לחשוש להיכנס למאבק, כפי שקורה להרבה שחקנים שנמצאים במעמד כזה בפעם הראשונה. הדבר נכון קודם כל לבלמים. שני הזרים החדשים, דילו בטובינסיקה ועבדולאי סק. שון גולדברג נמצא אולי במבחן הגדול מכולם.
אם התכונה הנוספת היא אישיות, הרי שעיקרה הוא ריכוז. כלומר היכולת להיות בפוקוס כל הזמן, במטרה לשמור על מרחקים קרובים בין השחקנים. אצל בכר, השחקנים ללא הכדור מקבלים רוב הזמן משימות ספציפיות – סגירה ברורה של שחקן מסוים, כל עוד הוא נמצא באזור שלהם במגרש. מסי, ניימאר ואמבאפה מחליפים ביניהם מיקום כל הזמן. על לוח השרטוט יופיע אולי שאמבאפה הוא החלוץ ומסי וניימאר מאחוריו, אבל הסדר משתנה. המאמן החדש כריסטוף גאלטייה שם את כל השלושה בחלק הפנימי של המגרש, פחות באגפים מבעבר. בכל פעם שהם זזים נגררים אחריהם שחקני הגנה, דבר שפותח חורים לפני השוער. כשזה קורה, מגיע השער.
3 צפייה בגלריה
קיליאן אמבפה חוגג
קיליאן אמבפה חוגג
אמבפה הוא החלוץ המרכזי?
(צילום: AFP)
שתי קבוצות הצליחו להקשות על פ.ס.ז' העונה: מונאקו שסיימה איתה בתיקו, וברסט שהפסידה בשבת 1:0 קטן. מה המשותף לשתיהן? הן עלו למפגש הזה עם שלושה בלמים. מכבי חיפה משחקת השנה באירופה באופן קבוע עם שלושה בלמים, כך שבחיבור הדברים ברור שזה יהיה בסיס המערך גם הפעם. השאלה היא האם פייר קורנו, שחזר לכשירות, ישחק משמאלם, ואז דולב חזיזה מימינם, או שהאחרון יועדף בשמאל, כמו בליסבון, ודניאל סונדגרן יהיה על כל קו ימין.

האחריות של נטע לביא

השאלה הזו חשובה כי השחקנים האלה, בעיקר חזיזה, אחראים לסגירת מי שרצים על הקו מולם. בפ.ס.ז' מדובר בשניים מהירים במיוחד: אשרף חכימי בימין ונונו מנדש בשמאל. כל אחד מהם כבר היה מעורב העונה בשלושה שערים מעמדת המגן, באמצעות כיבוש או בישול. אם חזיזה ישחק בשמאל, הוא לא יוכל לעזוב את חכימי. מי שיצטרכו לעזור לבלמים אלה שחקני הקישור האחורי.
3 צפייה בגלריה
דולב חזיזה שחקן מכבי חיפה מול סלבוליוב סרניץ' שחקן הכוכב האדום בלגרד
דולב חזיזה שחקן מכבי חיפה מול סלבוליוב סרניץ' שחקן הכוכב האדום בלגרד
אם ישחק בשמאל, הוא לא יוכל לעזוב את חכימי. חזיזה מול סלבוליוב סרניץ' מהכוכב האדום בלגרד
(צילום: AP)
אם עלי מוחמד לא יהיה כשיר למשחק, הבעיה של מכבי חיפה תגדל וכמעט כל האחריות תהיה על נטע לביא. בכל פעם שמסי (יותר בימין) וניימאר (יותר בשמאל) יירדו לאחור, הם יזדקקו לליווי שלא יבוא מאחד הבלמים כדי לא לפרק את קו ההגנה. בלי ליווי ועם זמן למסור, אפילו מעט מאוד זמן, שני כוכבי העל יסדרו מצב אחר מצב. מסי הוא השחקן שבישל הכי הרבה שערים באירופה העונה, בינתיים שבעה. ניימאר במקום השני עם שישה.
אז זה קודם כל לביא, אבל גם האחרים בקישור לצידו. באותו זמן, שחקני ההתקפה יצטרכו לשים עין על מרכז המגרש, שם מנהלים את העניינים ויטיניה ומרקו וראטי. במיוחד האחרון, שהוא השחקן שנוגע הכי הרבה פעמים בכדור בליגות הבכירות באירופה העונה. פרנצדי פיירו לא יצטרך ללחוץ את הבלמים אלא לנסות לשים את גופו על וראטי.
ואחרי שנאמרו כל הדברים האלה, ברור שריצה מהירה אחת של אמבאפה – שהבקיע שני שערים בבעיטה מהאוויר במחזור הראשון – תפגיש אותו עם ג'וש כהן. פ.ס.ז' נראית העונה אחרת, ממוקדמת מטרה, והמטרה הזו היא אחת: ליגת האלופות. מכבי חיפה רק יכולה לנסות לצמצם נזקים בדרך של הפריזאים קדימה.