את ממדי גופו לא ניתן לפספס, הוא הסיוט עבור שחקני ההגנה היריבים וכעת הוא הוביל בהצלחה את אתלטיקו מיניירו לאליפות ראשונה מאז 1971 בליגה הברזילאית. ז'יבאנילדו ויירה דה סוזה, הידוע יותר בשם האלק, כבר בן 35 אך מסרב לכתוב את פרק סיום הקריירה שלו ועל הדרך, רושם גם קאמבק למדי הנבחרת הלאומית. על הדרך של הענק הברזילאי שחווה אתגרים ושינויים בחייו האישיים אך לא נשבר וחווה פריחה מחודשת בדרך לאליפות ברזיל.
אין מי שלא זוכר את האלק, שסומן כאחד הכישרונות המבטיחים ביותר שייצר הכדורגל הברזילאי, אך לא מימש את מלוא הפוטנציאל שלו ונדד בין תחנות רבות ביפן, פורטוגל, רוסיה וסין. בפברואר האחרון, שחקן ההתקפה שידוע בעיקר ברגלו השמאלית האימתנית ובמהירות וכוח פריצה, שב למולדתו, לראשונה מאז 2005, וחתם באתלטיקו מיניירו.
8 צפייה בגלריה
האלק במדי אתלטיקו מיניירו
האלק במדי אתלטיקו מיניירו
האלק במדי אתלטיקו מיניירו. מסרב לסיים את הקריירה
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
האלק חוגג עם חבריו במצעד האליפות
האלק חוגג עם חבריו במצעד האליפות
האלק חוגג עם חבריו במצעד האליפות
(צילום: גטי אימג'ס)
8 צפייה בגלריה
אוהד של האלק בחגיגות האליפות
אוהד של האלק בחגיגות האליפות
אוהד של האלק בחגיגות האליפות
(צילום: רויטרס)



הקבוצה ממדינת מינאס ז'ראיס, שזכתה רק פעם אחת בתולדותיה באליפות הברזילראו (1971), חווה עונה מצוינת והבטיחה את האליפות שני מחזורים לסיום בזכות מהפך דרמטי ושלושה שערים תוך חמש דקות על בהאיה (2:3), כאשר האלק צימק בפנדל ל-2:1. במשחק הליגה הקודם של הקבוצה בשחור לבן, כבש האלק פעמיים והרים את 60 אלף האוהדים באצטדיון ה"מינייראו" בעיר בלו הוריזונטה לשמיים.
השחקן שפורח מחדש מאז שחזר לליגה הברזילאית, ומוליך את טבלת מלך השערים עם 18 כיבושים בנוסף ל-7 בישולים ב-33 הופעות (בכל המסגרות המספרים אף גדולים יותר), הקדיש את השער למלך השערים של ה'גאלו' (תרנגול) בכל הזמנים - ריינאלדו. האלק הניף את אגרופו כפי שחלוץ העבר של הקבוצה, אשר כונה 'המלך' וכבש במדיה 255 שערים ב-475 הופעות, נהג לעשות בין 1973 ל-1985.

הכל נשאר במשפחה

כאמור, לצד הביצועים על המגרש, הסקורר הברזילאי חווה שינויים בחייו האישיים ועתיד להפוך לאבא בפעם הרביעית – כחלק ממערכת היחסים שלו עם קמילה, אחייניתה של איראן אנג'לו, אשתו לשעבר. האלק בישר על כך בחשבון האינסטגרם שלו, למרות שמערכת היחסים שלו עם בת ה-32 נולדה כחלק ממחלוקת. האלק היה נשוי לאיראן במשך 12 שנים לפני שנפרד ממנה לטובת הדוגמנית הברזילאית, ברומן שהדהים את עולם הכדורגל הדרום אמריקאי.
האלק, שנחשב פתוח בדעותיו ואחד שלא מסתיר דבר, פתח בשקיפות את סיפור האהבה גם למשפחתה של אהובתו החדשה וגם ברשתות החברתיות, כשקמילה עצמה הסבירה את מערכת היחסים וכתבה בפוסט משלה, "דודה איראן, ראשית אני רוצה לומר לך שההודעה הזו אינה הסבר או הצדקה לשום דבר. הייתי צריכה להגיד לך כמה דברים שלצערי הנסיבות לא מאפשרות לי להגיד באופן אישי. למרות שזה לא רלוונטי עבורך עכשיו, אני אוהבת אותך מאוד ודואגת לך, לכן אני כותבת את זה. אני באמת רוצה שתדעי את האמת, שכן כל היתר הן ספקולציות בלבד, של אנשים שרוצים להרע את המצב. לא תיארתי לעצמי שזה יכול לקרות, אבל אנחנו לא שולטים בלב שלנו והחיים לא תמיד מסתדרים כמו שאנחנו מדמיינים".
8 צפייה בגלריה
האלק ואשתו קמילה עם צילומי האולטרסאונד
האלק ואשתו קמילה עם צילומי האולטרסאונד
האלק ואשתו קמילה עם צילומי האולטרסאונד
(צילום: מתוך האינסטגרם)
איראן התבטאה מאז שנודע על הקשר בין אחייניתה להאלק והתוודעה על הכאב הגדול שמערכת היחסים הזו גרמה לה, אך האלק עצמו הטיח בבת זוגו לשעבר כי היא התנהגה אליו כאל מפלצת ובוגד. "מעולם לא הייתה לי מערכת יחסים עם קמילה כשהייתי נשוי. אני גבר ולא הייתי מאושר בנישואיי. איראן רק רצתה ליהנות מהסטטוס של להיות אשתי בגלל מי שאני וכשקמילה הגיעה לסין, כששיחקתי שם, ראיתי אישה יפה וצעירה. הייתי רווק והתאהבתי בה", אמר האלק.
מערכת היחסים של האלק וקמילה המשיכה להתפתח, כשהשניים בישרו כאמור על ילדם הראשון יחד. האלק העלה תמונות משותפות שלו ושל קמילה, בעודם מחזיקים צילומי סריקת אולטרסאונד של הרך שצפוי להיוולד בקרוב. "היום, בלב מלא הכרת תודה לאלוהים, אני משתף אתכם שבפעם הרביעית אני מתברך בילד נוסף. הלב שלי עולה על גדותיו מרוב אושר ואני יכול רק לומר תודה לאל. אנחנו כבר מצפים לקבל אותך ילד, ואוהבים אותך ללא תנאים", כך כתב החלוץ בפוסט. האלק פרסם גם סרטון בו הוא רוקד עם קמילה ומרים אותה בזרועותיו כשהיא אוחזת בצילומי בית החולים. כאמור, יש לו שני בנים, איאן וטיאגו, ובת בשם אליס מנישואיו הקודמים לאיראן.

האיש הגדול

האלק הופיע לראשונה בזירה האירופית במדי פורטו ב-2008, אליה עבר לאחר מספר תחנות בליגה היפנית ובמדיה העביר ארבע עונות. גודלו הפיזי תמיד בלט ובעקבות זאת הוא כונה 'האלק', בשל היותו בנוי חזק כשור – מה שהקנה לו יתרון בשמירה על הכדור מפני יריביו. גם כשעבר לשחק בזניט סנט פטרסבורג הרוסית ובשאנגחאי SIPG הסינית, שמר האלק על שריריו ואף בנה חדר כושר בביתו הפרטי, כשהעולם היה סגור ומסוגר בשל נגיף קורונה, כדי לשמור על תחזוק שריריו.
לצד חוש הכיבוש, החלוץ האימתני נודע גם כפרובוקטור לא קטן והיה מעורב במהלך הקריירה בתקריות אלימות על המגרש ומחוצה לו, בין אם בקטטה במנהרת השחקנים לאחר הפסד בליגה הפורטוגלית לבנפיקה, שהביאה להשעייתו לארבעה משחקים ובין אם בתשלום קנס בגובה 42 אלף פאונד על תקיפת שני דיילים ב-2014 בזמן ששיחק בזניט סנט פטרסבורג.
8 צפייה בגלריה
האלק במדי פורטו
האלק במדי פורטו
האלק במדי פורטו
(צילום: gettyimages)
8 צפייה בגלריה
האלק והמטוס הפרטי שלו
האלק והמטוס הפרטי שלו
האלק והמטוס הפרטי שלו
(צילום: מתוך האינסטגרם)
למרות ששמו נקשר למעבר לפרמייר ליג כשהיה שחקן חופשי, האלק בחר לחזור הביתה וחתם לשנתיים באתלטיקו מיניירו בחלון ההעברות בינואר האחרון. התחנה החדשה בקריירה, הביאה לכך שהחלוץ הברזילאי נאלץ 'להתפשר' על משכורת שנעה סביב 40 אלף פאונד בשבוע – סכום זעום ביחס למשכורתו בסין, שם שיחק חמש שנים והרוויח בסביבות 320 אלף פאונד לשבוע.
מעבר להיותו חיית רחבה, האלק אוהב את החיים שמחוץ למגרש, כפי שהעידו צילומים בשנת 2018 אשר תיעדו אותו על המטוס הפרטי שברשותו. האלק ידוע גם כאספן אמנות נלהב, שמוציא את שכרו בין היתר על ציורים נדירים ויקרי ערך של אמנים בעלי שם. כעת, נראה כי תשומת ליבו תופנה גם לילדו הרביעי שיגיע בקרוב לעולם.

שהדור הצעיר יחכה

מגמה מעניינת נוספת בליגה הברזילאית הבכירה, שהאלק הוא חלק בלתי נפרד ממנה, מראה כי הקבוצות המובילות נותנות את מבטחן בשחקנים וותיקים ופחות בילדי הפלא הצעירים. האלק כאמור, הוא דוגמה מצוינת, שלאחר סיבוב באסיה ואירופה, נחת חזרה בברזיל וחתם במדי ה'גאלו' השחורים-לבנים.
היו לא מעט שהטילו בו ספק, אבל לא עבר זמן רב עד שהוא חורר רשתות והראה כי כוחו נותר ברגליו. כיום, הוא מלך השערים של הליגה, עם 17 כיבושים עד כה, כשהוא משחק לצידו של אקס צ'לסי ואתלטיקו מדריד דייגו קוסטה. הדוגמה הזו, מצטרפת גם לעובדה שבגמר גביע הליברטדורס בין פלמייראס (לה הפסידה אתלטיקו מיניירו בחצי הגמר) ופלמנגו, בשני ההרכבים הפותחים של הקבוצות, נכללו רק שני שחקנים מתחת לגיל 25.
8 צפייה בגלריה
האלק במדי אתלטיקו מיניירו
האלק במדי אתלטיקו מיניירו
האלק נהנה משיתוף הפעולה עם דייגו קוסטה
(צילום: GettyImages)
בעוד שפלמייראס מכרה את גבריאל ז'סוס למנצ'סטר סיטי, גם פלמנגו עשתה זאת ומכרה את ויניסיוס ג'וניור לריאל מדריד ואת לוקאס פאקטה לליון. בכסף שנכנס לקופת הקבוצות הוחתמו שחקנים ותיקים כמו דויד לואיז שמשחק במדי פלמנגו.

קאמבק מדי הסלסאו

החלוץ שנמצא בכושר שיא מאז שהצטרף לאתלטיקו מיניירו זכה לקבל בספטמבר האחרון זימון ראשון לנבחרת ברזיל מזה חמש שנים. מדובר באחד מסיפורי הקאמבק המיוחדים, בו הגיח האלק מן הצללים כדי לייצג את מדינתו פעם אחת נוספת בקריירה הארוכה שלו.
"הזימון הזה משמעותי עבורי כאילו היה הראשון שלי בקריירה", אמר השחקן בן ה-35, שמתהדר ב-48 הופעות ו-11 כיבושים בינלאומיים והוסיף בהתרגשות: "בשנה שעברה הייתי בסין ועכשיו אני כאן לובש את החולצה של ברזיל. חזרתי לנבחרת אחרי חמש שנים, הרבה יותר בוגר ובטוח בעצמי. אתן כמיטב יכולתי להצלחת הנבחרת ואלחם למען המדינה שלי".
8 צפייה בגלריה
האלק במדי נבחרת ברזיל במשחק בו חזר למדי הנבחרת לאחר חמש שנים
האלק במדי נבחרת ברזיל במשחק בו חזר למדי הנבחרת לאחר חמש שנים
האלק במדי נבחרת ברזיל במשחק בו חזר למדי הנבחרת לאחר חמש שנים
(צילום: GettyImages)
כעת, האחריות לקחת את ההזדמנות, אולי האחרונה בקריירה, נמצאת בידיו של האלק, שכן ליכולת הכיבוש שלו משמעות מכרעת עבור החוד הברזילאי. חשוב להזכיר כי 'המדינה שלי' עליה מדבר האלק, היא אחת הסיבות לכך שהוא מעולם לא היווה קונצנזוס בקרב הנבחרת הלאומית.
'הענק הירוק' עשה דרך הפוכה (רוב כוכבי ברזיל פרצו לתודעה בליגה המקומית ומשם עברו לאירופה, בעוד שהאלק עשה תהליך הפוך) מהמקובל וככל שהתרחק מאור הזרקורים שמופנה לליגות בכירות באירופה, כך גם איבד את מקומו במדי הסלסאו.
החתימה באתלטיקו מיניירו והחזרה הביתה קירבה את האלק גם למדים הצהובים-כחולים, בהם ערך את הופעת החזרה שלו בניצחון על פרו לפני כחודשיים. הברזילאים נחשפו להאלק החדש, שהוא לא רק חזק ועוצמתי כתמיד, אלא גם טכני, קבוצתי וכזה שמסוגל לשחק באגף ובקישור. "אין ספק שמגיעה לו הזדמנות בנבחרת", אמר חלוץ העבר ופרשן ההווה וולטר קסגרנדה, "הוא הרבה יותר טוב ממה שהיה בעבר".