הוועד האולימפי הישראלי קיבל הבוקר (שלישי) גיבוי מלא מהוועד הבינלאומי (ה-IOC) בראשות תומאס באך, אחרי הדרישה מצד הוועד הפלסטיני לפעול נגד ישראל. במכתב, שנחשף לראשונה ב-ynet, דרשו הפלסטינים בין היתר "לנקוט צעדים מוחשיים בהתאם לחוק הבינלאומי" בעקבות מלחמת "חרבות ברזל".
עוד התברר ל-ynet, כי צפויות להתקבל פניות עצמאיות מספורטאים בכירים מאיראן הדורשים להשעות את ישראל מהמשחקים האולימפיים. במכתב מטעם הפלסטינים, שבו לא היה שום ציון לטבח של מחבלי החמאס ב-1,400 אזרחים ישראלים לפני חודש וגם לא ליותר מ-240 החטופים, נטען בציניות כי הם נתקלים בקושי לחדש את הפעילות שלהם והוסיפו כי "עשרות ספורטאים נפגעו", זאת בזמן ש-18 ספורטאים ישראלים נרצחו.
1 צפייה בגלריה
תומאס באך
תומאס באך
יו"ר הוועד האולימפי הבינלאומי, תומאס באך
(צילום: AFP)
בשל לחץ כבד מצד ראשי הוועד האולימפי הישראלי, שם מנהלים שיח הדוק עם ארגוני הספורט הבינלאומיים בכדי לוודא שזכויותיהם של הספורטאים לא ייפגעו לאורך כל שלבי ההכנות האולימפיות, דובר הועד האולימפי הבינלאומי שחרר הצהרה פרו ישראלית בשל חשיפת ynet. בין השאר הובטח שה-IOC לא יעסוק בשום התנהגות מפלה כלפי ספורטאים ישראלים: "ה-IOC מחויב לאחריות אינדיבידואלית, וספורטאים אינם יכולים להיות אחראים לפעולות הממשלות שלהם. אחרת, תינקט פעולה מהירה, כפי שהיה במהלך המשחקים האולימפיים בטוקיו 2020".
הצהרות ה-IOC זכו לביקורת חריפה ברוסיה, שם טענו כי מדובר בסטנדרט כפול. הספורטאים הרוסים כבר הושעו מאולימפיאדת החורף בבייג'ינג ב-2022 ולא ישתתפו במשחקים בפריז עקב המלחמה המתמשכת עם אוקראינה. הארגון האולימפי המליץ לפדרציות לאפשר לספורטאים רוסים ובלארוסים להשתתף כנייטרלים, אך השעה את הוועד האולימפי הרוסי (ROC) באוקטובר.
"אנו דורשים דחייה ברורה וחד משמעית על ידי ה-IOC של הנוהג של סטנדרטים כפולים, יישום קפדני של יחס שווה לכל הספורטאים ללא יוצא מן הכלל וללא אפליה מכל סיבה שהיא", אמרה מריה זכרובה, מנהלת מחלקת המידע והעיתונות של משרד החוץ הרוסי. תגובת ה-IOC הייתה מהירה: "האמצעים וההמלצות שאומצו הם תוצאה של פלישת הצבא הרוסי לאוקראינה במהלך המשחקים האולימפיים והפראלימפיים בבייג'ינג 2022. הדבר מהווה הפרה של ההפוגה האולימפית, שהייתה בתוקף באותה תקופה, כמו גם הפרה של האמנה האולימפית".
המארחת צרפת כבר טענה כי היא נמצאת כיום ברמת הכוננות הגבוהה ביותר שלה נגד טרור. הוועדה המארגנת של פריז 2024, בהנהגתו של טוני אסטנגואט, הדגישה כי האבטחה הייתה חלק בלתי נפרד מהפרויקט מתחילתו. הרשויות בצרפת ומארגני האולימפיאדה הבטיחו שהאבטחה נמצאת בראש סדר העדיפויות.