ארבעה חודשים אחרי שהגשים חלום ושיתף פעולה עם רפאל נדאל, ליאוניד סטניסלבסקי בן ה-97 - שחקן הטניס הפעיל המבוגר בעולם - נמצא בסיוט הכי גדול של חייו, כשהוא מבוצר בחארקוב ושומע איך הכוחות הרוסים מפציצים את עיר הולדתו.
סטניסלבסקי עוד שאף לקיים משחק ידידות של כמה דקות עם רוג'ר פדרר עד שיגיע לגיל 100, אבל נכון לעכשיו יש לטניסאי האוקראיני משאלה אחת ויחידה: להישאר בחיים. "אם רוצים שאחגוג יום הולדת עגול בעוד שלוש שנים, קודם כל אצטרך לשרוד את המצב המפחיד הזה", סיפר לסוכנות הידיעות רויטרס.
צפו בביצועיו של סטניסלבסקי
"המלחמה התחילה ב-24 בפברואר ומאז אני יושב בבית ולא יוצא החוצה", הוסיף סטניסלבסקי. "יש לי אספקה, המקרר שלי מלא. אני יושב בבית ולא הולך לשום מקום. הבת שלי, טניה, רצתה לקחת אותי לפולין, אבל החלטתי להישאר באוקראינה".
סטניסלבסקי בעל כושר גופני מדהים לגילו, כמו שהבנתם לבד, אך יש לו בעיה אחת: שמיעה לקויה. או שאולי במצב הנוכחי זו דווקא ברכה. "אני ישן בלילה ולא שומע כלום. אתמול היו הפצצות, אחר כך סירנות ואזעקות. אני לא שמעתי כלום", הסביר.

נלחם בנאצים במלחמת העולם השנייה

סטניסלבסקי שרד את מלחמת העולם השנייה, שם עבד כמהנדס שעזר לבנות מטוסי קרב סובייטיים כדי להילחם בנאצים. "מעולם לא חשבתי שאצטרך לחיות עוד מלחמה, מפחידה יותר, שבה אנשים משני הצדדים מתים - אמהות מאבדות את ילדיהן, נשים מאבדות את בניהן ואת בעליהן", הוסיף.
סטניסלבסקי לצד נדאל בשנה שעברה
"מה זה? מה זה טוב? במאה ה-21 לא צריכים יותר להילחם. צריך להפסיק את המלחמה ולהגיע להסכם", אמר. עבור סטניסלבסקי, סיום המלחמה בין רוסיה לאוקראינה (שבינתיים לא נראית באופק), פירושה גם הזדמנות לחזור לשחק טניס - ואולי להופיע באליפות העולם הבאה למאסטרס בפלורידה בחודש הבא.
אגב, האוקראיני התחיל לשחק טניס רק בגיל 30, אבל מאז מקפיד להתאמן שלוש פעמים בשבוע כל יום ובשנים האחרונות, כאמור, התפרסם כשנכנס לספר השיאים של גינס כשחקן הפעיל המבוגר בעולם. "טניס זה החיים שלי, הגורל שלי", הודה. "שיחקתי טניס ברמה תחרותית מגיל 90. שיחקתי בחו"ל, באליפויות עולם, באליפויות אירופה".
סטניסלבסקי וסביטולינה
בשנה שעברה, כזכור, היה זה נדאל שהסכים לארח את האוקראיני במגרשי האקדמיה שלו. "זה דבר שלא רואים כל יום", סיפר "השור ממאיורקה" והוסיף: "באמת מקור להשראה".
נדאל אפילו שיחק מספר דקות עם סטניסלבסקי, עצרו מדי פעם למנוחה ושוחחו ארוכות. "גם בגילי, אפשר להגיד שהוא סוג של מודל לחיקוי עבורי", הסביר.
נדאל, למי ששואל, לא היה הטניסאי המפורסם הראשון שאיתו הייתה לסטניסלבסקי הזדמנות לשחק. הטניסאי בן ה-97 פגש בעבר כוכבים נוספים כמו אנדריי מדבדב ואלינה סביטולינה. "אני לא מפחד מאף אחד", הוא סיכם. "אני מקווה שהמלחמה תסתיים ואוכל לשחק טניס. אם הייתי יכול להגיע (לפולין) - הייתי משחק שם. אבל החלטתי להישאר בבית ולחכות לסוף המלחמה".