אוי ברצלונה ברצלונה. מי היה מאמין שהמועדון הענק הזה יגיע לתקופה כל כך אנמית בכדורגל שלו? מי חשב שקבוצת הפאר תחזיק כדורגלנים שהגיעו למצב מנטלי כל כך ירוד וחסר ביטחון בכל פעם שעולים למגרש בגלל רצף תוצאות לא מוצלחות?
שחקני התקפה כמו מסי, רונאלדיניו, אטו, הנרי, וייה, ניימאר, סוארס ליהטטו וגרמו לקהל לשאוג "וואו" בכל מהלך, בכל דריבל, בכל דאבל פס, בכל גולאסו. קשרים מדהימים וחכמים כמו צ'אבי, אינייסטה וססק שהניעו את הכדור בצורה כל כך טוטאלית. כמה עבודה מחכה לצ'אבי בתפקיד המאמן החדש.
2 צפייה בגלריה
להפוך הכל. צ'אבי
להפוך הכל. צ'אבי
להפוך הכל. צ'אבי
(צילום מסך מיוטיוב)
היום המועדון נמצא במצב מחריד בהתקפה ובקישור, בעיקר בגלל רכש לא מתאים/לא איכותי של שחקנים, הן מבחינה פיזיולוגית וכמובן בסגנון המשחק. דמבלה, קוטיניו, אגוארו, כולם אכן שמות גדולים בכדורגל, אבל אף אחד מהם לא מתאים למועדון כמו ברצלונה, במיוחד לא בתקופה שבה נרכשו.
דמבלה – שחקן מהיר מאוד, שליטה מוחלטת בשתי רגליו, דריבל מסחרר אבל תכונות כמו קבוצתיות, מוסר עבודה וקבלת ההחלטות שלו לוקים בחסר. לא מעט אנחנו רואם אותו עושה דריבל ועובר שחקן אחד או יותר, וכשהוא כשמגיע לאזור רחבת היריבה, לא תמיד יודע מה לעשות, לא תמיד מרים את הראש כדי לראות מי מהחברים פנוי למסירה, ומה שיעשה זה עוד דריבל או שינסה לבעוט.
הדיבורים סביבו על אורח חיים לא מסודר כולנו שמענו. אורח חיים שהשפיע מאוד על ההשקעה שלו באימונים, שגרר ככל הנראה פציעות חוזרות שגורמות לו להיעדר כמחצית מהתקופה שבה הוא נמצא במועדון.
קוטיניו – המיקום המועדף עליו זה מרכז השדה כמנהל המשחק, ומדי פעם מפתיע את השוערים בבעיטה המפחידה שלו מחוץ לרחבה. הברזילאי הגיע לבארסה אחרי עונה בודדת רוויה בשערים במדי ליברפול כדי לכפות על המחסור של ניימאר שעזב. הבעיה היא שקוטי הגיע בתקופה מאוד לא נכונה בגלל שבבארסה נמצא שחקן ההתקפה הגדול בכל הזמנים על אותה המשבצת. לאו מסי לא רק היה אחראי על כיבוש השערים, אלא גם על הנעת הכדור באיזור של 30-40 מטר משער היריבה, יצירת מצבים ובישולים, בעצם כל הדברים שקוטיניו היה רגיל לעשות בליברפול. מאוד מורכב לנהל משחק עם יותר מפליימייקר אחד באותה המשבצת.
אחד האלתורים שואלוורדה ניסה לעשות איתו בתחילת הדרך זה למקם אותו באגף ימין, משהו שלא כל כך הצליח, ולא עבר הרבה זמן עד שהקהל התחיל לאבד סבלנות, מה שבאופן טבעי הביא לירידה בביטחון העצמי של השחקן ומשם אנחנו רואים קוטיניו בגרסה פחות מוצלחת.
אגוארו מגיע לבארסה בשלהי הקריירה שלו בגיל 33, בעיקר כדי למלא ולסגור אצל מסי את החור החברתי שנפתח אחרי עזיבתם של ניימאר וסוארס. אבל הבעיה היא שכמו שכולם יודעים, מסי נאלץ לעזוב את המועדון וקון נשאר כרגע לבדו. אגוארו לא ראה כמעט דשא במדי סיטי בעונתו האחרונה, בעיקר בגלל פציעות חוזרות. הוא היה זמין לבארסה בפעם הראשונה רק לפני כשלושה שבועות, ולצערו ולצערנו ראינו את המקרה הלא נעים שחווה על המגרש במשחק ליגה מול אלאבס (החלמה מהירה, קון).
אז מי שנשאר לנו בעצם בהתקפה זה מרטין בריית'ווייט שייעדר כארבעה חודשים, דמיר שלא מצליח להראות את הכישרון והפוטנציאל שהבטיחו לקהל של בארסה, קוייאדו שלא הצליחו לרשום אותו לליגה, פדרי שלא בטוחים מתי יחזור ופאטי שחזר מפציעה ממושכת של 11 חודשים, אבל עדיין לא כשיר ב־100%. כמובן שאי אפשר לשכוח את לוק דה יונג, שלא מוצא את עצמו בסגנון המשחק של המועדון.
אז איך כדאי לעלות למשחק מעתה והלאה עד שלפחות נקבל בחזרה את פאטי ודמבלה? בגלל שבארסה חסרה מאוד שחקני התקפה, היא צריכה לעבות את הקישור עם מיטב הקשרים הכישרוניים שיש לה, להחזיק בכדור אבל לא בכל מחיר. לא להחזיק בכדור בשביל מזרח-מערב, צריך להחזיק בכדור במטרה להניע אותו צפון-דרום ומדי פעם מזרח-מערב כדי לנוח, לאזן את המשחק ואז למצוא פרצות בהגנת היריבה ולהכות במתפרצות מהאגפים המהירים. ולא רק, צריך לנסות ללכוד את הנעת הכדור של היריבה עם הקישור המעובה.
השיטה שככל הנראה הכי מתאימה היא 3־6־1. התפקידים: מינגזה וגארסיה/לנגלה בלמי צד, כאשר אראוחו ממוקם במרכז ההגנה ואמור לנסות לסגור את החורים שישאירו בלמי הצד במידה שיהיו (וככל הנראה יהיו). ההחלטה למקם את אראוחו במרכז ההגנה היא בגלל המהירות שלו, רמת הריכוז הגבוה, מוסר העבודה שלו במגרש (וגם באימונים), ראיית המשחק שלו כשהיריבה תוקפת, יכולת התמקמות וכמובן משחק הגובה שלו שיעזור לנקות כדורי גובה.
2 צפייה בגלריה
קוטיניו
קוטיניו
קוטיניו
(צילום: getty images)
הקישור יורכב משישה שחקנים, כאשר דסט ואלבה הם הסילונים היחידים שנשארו לברצלונה בתקופת פציעות, שאמורים "לשרוף" את הקווים, לעזור בהגנה ובבניית התקפות, בעיקר במתפרצות ובהכנסת כדורים מהירים ונמוכים לרחבה.
בוסקטס נשאר במיקום הקבוע שהוא מושלם בו ולא צריך להוסיף על זה יותר מדי, כאשר הקשרים שמובילים אותו הם ניקו/גאבי ודה יונג, ששלושתם יודעים לחזור אחורה ולרדוף אחרי שחקני התקפה של היריבה, לחטוף כדורים ולמסור אותם הלאה ולבנות את המשחק מחדש.
קוטיניו – ממוקם סוף סוף במרכז השדה – המיקום המועדף עליו. התפקיד שלו אמור להיות קשר התקפי שמקבל את הכדור ומחפש את השחקן הפנוי הבא שיעזור בבניית התקפה, אם זה שחקני הקו בפעולת OVERLAP, אם זה דה יונג שמנסה להצטרף להתקפה ולבלבל את הגנת היריבה ואם זה ממפיס שינסה לשבור את מלכודת הנבדל עם המהירות והפיזיות שלו. מעל הכל, קוטי עצמו חייב להביא את היכולות המוכרות שלו באחד על אחד שמלווה במסירה לשחקן הפנוי הבא או בבעיטה העוצמתית שלו מחוץ לרחבה.
מצבים נייחים: חוץ מאראוחו, בתקופה הקרובה אין לבארסה שחקנים עם משחק ראש משכנע (אלא אם כן, גם לנגלה ישחק). ולכן על הקבוצה לחפש את הראשים של השחקנים שלה במצבים נייחים.
בבעיטות חופשיות לא ישירות, השחקנים אמורים לחפש את המסירה הקצרה ומשם התקדמות ובעיטה לשער.
למשל, כשממפיס לוקח בעיטה חופשית לא ישירה, הוא צריך למסור לשחקן רוחב עם יכולת בעיטה מרחוק, או לעבור שחקן ולבעוט או למסור לשחקן הפנוי הבא.
כמעט בכל פעם אנחנו רואים ניסיונות בעיטה ממרחק של 30 מטר או הרמת כדור לרחבה בתקווה למצוא את אראוחו או פיקה שינגחו, נדיר לראות אותם מנסים את מסירת הרוחב לשחקן עם יכולת בעיטה מחוץ לרחבה.
כנ"ל גם בקרנות, להוציא קרן קצרה, והכדור ינוע לרוחב מחוץ לרחבה ומשם יחכו שני שחקנים שינסו להפתיע את השוער בבעיטה מרחוק.
בכל אופן, המטרה כאן היא לנסות לצאת מהקופסה שבארסה תקועה בה לאורך שנים עם ה־4־3־3 בכל מחיר.
חייבים להשתמש עם מה שיש לנו ולנצל את זה בצורה הטובה ביותר.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.