סיפור זכייתו הדרמטית של הקופץ לגובה יונתן קפיטולניק באליפות אירופה עד גיל 20 בטאלין, הוא גם סוג של שינוי בתדמית שדבקה בספורטאי הישראלי, בנוגע לתפקוד במאני־טיים. מגיע נער בן 18 מגני־תקווה לקפיצה החשובה בחייו, עם הגב לקיר, ומגייס את כל האנרגיות הדרושות כדי לנצח בתחרות.
קפיטולניק עדיין דורג במקום השני עם תוצאה של 2.19 מ', אחרי הפולני מתאוש קולודזייסקי (2.23). כדי להדביק אותו, עליו היה לפסוח על שני גבהים - 2.21 ו־2.23 מ' - ולקפוץ לגובה שאותו עדיין לא עבר מעולם - 2.25 מ'. "לך על זה", הורה המאמן אנטולי שפרן, והשמיים באמת היו הגבול.
5 צפייה בגלריה
יונתן קפיטולניק מאושר
יונתן קפיטולניק מאושר
ווינר. יונתן קפיטולניק חוגג את הזכייה באליפות אירופה
(צילום: איגוד האתלטיקה)
"למדתי שבמקרה כזה אתה צריך לנתק את עצמך מהתחרות", סיפר אתמול קפיטולניק בשיחה מבירת אסטוניה. "לא חשוב אם יש או אין לך סיכויים. הצלחת? נפלא. נכשלת? לא נורא. בהרגשה הזו רצתי לעבר הרף. ידעתי שמבחינה גופנית אני מסוגל לעבור, גם במעמד שאמור להלחיץ. רק אחר כך אתה מקבל מין בום כזה בראש, ומבין שזה היה די מפתיע. "לא חשבתי שאגיע לסיטואציה כזו, אבל היא קרתה והייתי צריך להגיב. מאושר שהצלחתי להתנתק".
אלוף אירופה עד גיל 20 הוא בנם של ארז קפיטולניק, כלכלן בחברת ביטוח, ויאנה שעלתה מרוסיה בשנות התשעים. הוא גם קרוב־רחוק של שחקן ומאמן הכדורגל אהרון קפיטולניק ז"ל. בעוד חודש כבר מצפה לו האתגר הבא: אליפות העולם לאותה קבוצת גיל בקניה, שם גם רף הציפיות יעלה.
אתה מוכן לזה? "הקפיצה לגובה היא החיים שלי. האהבה שלי. אני מרוכז רק בה. לא חושב מה אהיה בעתיד, רק על ההווה. כשנחזור לארץ בסוף השבוע נתחיל לחשוב על מה שאוכל להשיג בניירובי".

"הכי חשוב לנטרל רעשים"

שלושה קופצים היו לישראל ברמה הבינלאומית הגבוהה: קונסטנטין מטוסביץ' סיים חמישי באולימפיאדת סידני 2000, ואחריו הגיעו שניים שגדלו באתלטיקה הישראלית – דימה קרויטר, שזכה במשחקים האולימפיים לנוער ובאליפות העולם עד גיל 18, וניקי פאלי, סגן אלוף העולם עד גיל 19. שניהם לא מימשו את הציפיות.
מעצבן שמשווים אותך כל הזמן לפאלי ולקרויטר? "כל קופץ הוא אישיות בפני עצמה. עם כל הכבוד למעטפת, החשוב הוא היכולת של הקופץ לנטרל רעשים. מצד שני, טוב שעדיין יש לי אפשרות לפגוש את ניקי ודימה, לדבר איתם וללמוד מהם מה לעשות טוב יותר".
5 צפייה בגלריה
יונתן קפיטולניק
יונתן קפיטולניק
יונתן קפיטולניק בפעולה
(צילום: gettyimages)
5 צפייה בגלריה
"כל קופץ הוא אישיות בפני עצמה". ניקי פאלי
"כל קופץ הוא אישיות בפני עצמה". ניקי פאלי
"כל קופץ הוא אישיות בפני עצמה". ניקי פאלי
(צילום: אורן אהרוני)
לשפרן, שאימן גם את קרויטר, אין בעיה להשוות: "פאלי וקרויטר היו נמוכים יותר וחזקים. ליונתן יש יתרון אחד ברור - הוא גבוה יותר, 1.93, והמשקל שלו נמוך יותר, פחות מ־70 ק"ג. זה בדיוק כמו שקופץ לגובה ברמות הגבוהות צריך. עכשיו יש הרבה עבודה להשקיע מבחינה טכנית. למזלנו, התפיסה שלו מהירה, ודי מהר הוא למד להיות תחרותי ולהגיב לכל התפתחות".
לפני שלוש שנים שלח אותו המורה בבית הספר בגני תקווה, עופר סלומון, להתרשמות אצל שפרן. "הלוואי שהיו עוד מורים שמפנים תלמידים לאתלטיקה", אומר המאמן המדופלם בקפיצה לגובה. "למעשה, המורה שלו שלח אותו אליי בעקבות בקשת האמא, אחרי ששתי הידיים שלו נשברו בכדורסל. הם הבינו שהנער צריך משהו אחר להצטיין בו".
פאלי וקרויטר היו גם רצים וקופצי משולשת טובים מאוד. יונתן לא מהיר כמוהם. "הוא מאוד מהיר במרחקים הקצרים שלפני הרף. זה מה שהבנתי כבר בפעם הראשונה, כשהוא עבר בכיתה ט' 1.40 מ'. הבנתי שיהיה עם מי לעבוד. קפיצה משולשת? עוד לא הספקנו. בעתיד הקרוב נתחיל לשלב תרגילים גם בזה".
5 צפייה בגלריה
דימה קרויטר
דימה קרויטר
דימה קרויטר
(צילום: AP)
אז עבודה לא חסרה, אבל המסר של הקפיצה הנהדרת בטאלין חד וברור: קפיטולניק הוא הדבר הגדול הבא באתלטיקה הישראלית. לצידו ישנם עוד מספר כישרונות מבטיחים, כפי שהוכח באליפות, אבל הוא חוד החנית של הנבחרת.
יונתן, תצפה במשחקים בטוקיו? "בימים הקרובים אעקוב בהתלהבות אחרי התחרויות. מבחינתי אחת המטרות הבאות תהיה אולימפיאדת פריז 2024, אבל קודם אצטרך לעבוד קשה כדי להגיע לשם".
אחרי ההישג בשבת האחרונה, אתה מסמן כבר מטרות רחוקות. "ברור שכולי ממוקד בקפיצה לגובה, ומקווה שהקריירה שלי תהיה יותר ממושכת מזו של ניקי ודימה. מבחינת היכולות אני מרגיש שיש לי הרבה מקום לשיפור".

"ידעתי שיש לו את זה"

שפרן, שהוביל גם את הקופצת לגובה דניאל פרנקל למקום הרביעי באירופה באולם, בהחלט אופטימי: "ליונתן יש יכולות גבוהות מאוד. למרות שההימור בדילוג על שני הגבהים בטאלין היה טקטי, זה לא היה מופרך מבחינתו. אמנם קצת הופתעתי כשהוא הצליח לעבור 2.25 בסיטואציה הזו, אבל ידעתי שיש לו את זה בבנק היכולות והאנרגיות".
מה התוכניות בטווח הקרוב? "אנחנו רוצים שהוא יהיה מודל לחיקוי. בהתחלה שמתי לי למטרה שיונתן ישבור את שיא הנוער של ניקי פאלי, 2.30 מ', מה שכנראה לא יקרה כי הוא מסיים העונה את גיל הנוער. אולי לקראת סוף השנה האזרחית יהיה לו עוד ניסיון".
5 צפייה בגלריה
יונתן קפיטולניק
יונתן קפיטולניק
מכוון לשיא הנוער של פאלי. קפיטולניק
(צילום: אורן אהרוני)
את הליטוש האחרון לקראת אליפות העולם יערוך קפיטולניק באצטדיון האתלטיקה בהדר יוסף, ללא מתחרים ברמתו. "ברור שהיה יותר טוב אם יונתן היה מתאמן עם קופצים ברמה גבוהה, שהיו יכולים לאתגר ולדחוף אותו", מסכם שפרן. "מצד שני, יש בזה גם יתרון. אפשר לעבוד ספציפית, רק איתו".