עוד הישג נפלא לאתלטיקה הישראלית - מדליית כסף קבוצתית לישראל בחצי מרתון באליפות אירופה באתלטיקה. מארו טפרי (1:01:10 שעות) סיים במקום הרביעי, בעוד גשאו איילה (1:01:28) סיים במקום השביעי וגירמה אמרה (1:01:31) בתשיעי - מה שסידר לישראל את המקום השני ומדליה קבוצתית שנייה אי-פעם אחרי הזהב במינכן. השלושה, שכבר הבטיחו כבר את מקומם באולימפיאדת פריז, חגגו עם דגל ישראל וקראו "אל אל ישראל".
במקום הראשון הגיע ימנבראן צ'ירפה האיטלקי, שקבע שיא אליפות חדש עם 1:01:03 שעות. נבחרת איטליה היא גם זו שזכתה במדליית הזהב הקבוצתית.
5 צפייה בגלריה
נבחרת המרתון הישראלית עם מדליית הכסף באליפות אירופה באתלטיקה
נבחרת המרתון הישראלית עם מדליית הכסף באליפות אירופה באתלטיקה
מדליה קבוצתית שנייה במרתון לישראל באליפות אירופה
(AP Photo/Gregorio Borgia)
5 צפייה בגלריה
המרתוניסטים הישראלים מארו טפרי, גשאו איילה, גירמה אמרה עם דגל ישראל אחרי הזכייה במדליית הכסף באליפות אירופה באתלטיקה
המרתוניסטים הישראלים מארו טפרי, גשאו איילה, גירמה אמרה עם דגל ישראל אחרי הזכייה במדליית הכסף באליפות אירופה באתלטיקה
עוד הישג נהדר. מארו טפרי, גשאו איילה, גירמה אמרה עם דגל ישראל
(צילום: איגוד האתלטיקה)
חברי נבחרת המרתון הישראלית אחרי הזכייה במדליית הכסף הקבוצתית באליפות אירופה
(צילום: איגוד האתלטיקה )
בשלב מסוים בריצה טפרי היה במקום הראשון, ובלא מעט שלבים היה בשלישייה הראשונה, אך בסופו של דבר צ'ירפה ופייטרו ריבה - איטלקי נוסף - לחצו על הדוושה ותפסו את שני המקומות הראשונים. במקום השלישי הגיע אמנאל פטרוס הגרמני.
אגב, הסיבה שבאליפות זו נערך חצי מרתון ולא מרתון מלא היא בגלל הקרבה למשחקים האולימפיים בפריז. להתאושש ממרתון מלא תוך פחות מחודשיים ולרוץ שוב באולימפיאדה זו משימה בלתי אפשרית.

סיפורה של השלישייה הישראלית לפריז

רק בחודש אוגוסט האחרון רשם טפרי בן ה-31 את הישג השיא שלו בקריירה עם מדליית כסף באליפות העולם, שהיא גם הראשונה של מרתוניסט ישראלי בריצת הגברים (לונה-צ'מטאי סלפטר זכתה במדליית הארד במרתון הנשים ב-2022).
5 צפייה בגלריה
טפרי
טפרי
היה בקבוצה המובילה לאורך כל הריצה. טפרי
(צילום: Mattia Ozbot/Getty Images for European Athletics)
5 צפייה בגלריה
טפרי
טפרי
מקום שני לישראל. טפרי ואיילה
(צילום: REUTERS/Manon Cruz)
טפרי, שהבטיח את מקומו באולימפיאדת פריז, הוא סגן אלוף אירופה בריצת מרתון מהאליפות שנערכה בשנת 2022 במינכן, ושותף למדליית הזהב הקבוצתית במרתון באותה אליפות. באולימפיאדת טוקיו הוא סיים במקום ה-13, ובכך רשם את הישג השיא לרץ ישראלי במרתון במשחקים האולימפיים. הוא זכה גם במדליית הזהב במרתון פאקוקה, יפן שנערך בדצמבר 2022.
איילה הוא שיאן ישראל במרתון (2:04.53 שעות), לאחר שרשם הישג זה בפברואר האחרון בסביליה. הסיפור שלו לא פחות ממופלא. הוא עלה לישראל ב-2010 עם חמשת אחיו, שביניהם יהודה (דרבה) בן ה-20, רץ בפני עצמו. במאי 2022 שני האחים עלו על המפה של האתלטיקה הישראלית באותו סוף שבוע. שניהם נסעו ללונדון, וכל אחד חזר ממנה עם שיא ישראלי.
גשאו השתתף בתחרות גביע אירופה ב-10,000 מטר: זו הייתה ריצה היסטורית בקנה מידה ישראלי - אחרי עשרות שנות ניסיונות רץ בכחול-לבן שבר את מחסום 28 הדקות. גשאו קבע 27:49.88 דקות, ואין ספק שהשיא הזה עוד ישתפר.
5 צפייה בגלריה
טפרי
טפרי
שלושה ישראלים בעשירייה הראשונה
(צילום: Mattia Ozbot/Getty Images for European Athletics)
אחת הסיבות העיקריות לגילויו המאוחר יחסית של גשאו נעוצה בעובדה שהחל לעסוק באתלטיקה רק בגיל 18. "עד אז הייתי בפנימייה בצפון והראש שלנו היה בכדורגל", סיפר בעבר בריאיון ל-ynet. "לא הגעתי אז לקבוצת כדורגל רשמית. באחת החופשות באזור שכנעו אותי להתחיל באתלטיקה. במשך שנתיים הייתי במועדון הסמטה בת"א אצל המאמן יובל כרמי. אחר כך מכבי ת"א לקחה אותי והתאמנתי אצל דן סלפטר. בשנתיים האחרונות אני אצל יוסף גזאצ'ו, שעושה איתי עבודה נפלאה כמו עם כולם במכבי ת"א".
באשר לאמרה - הוא השיג את הקריטריון למשחקים האולימפיים רק בחודש מארס האחרון לאחר שהקדים במאבק על הכרטיס השלישי לפריז את איימרו עלמיה. אמרה מחזיק בשיא אישי של 2:05:52 שעות, מהיר יותר מזה שיש לעלמיה - 2:06:04 שעות - ולכן הוא זה שתפס את הכרטיס השלישי.

לונה צ'מטאי-סלפטר סיימה עשירית בנשים

בחצי המרתון בנשים, לונה צ'מטאי סלפטר סיימה במקום העשירי בתוצאה 1:10:28 שעות. המרתוניסטית הישראלית סחבה פציעה ולא הייתה בשיא כושרה, אך בכל זאת הצליחה לסיים בעשירייה הראשונה. מאור טיורי סיימה במקום ה-38 עם זמן של 1:09:21 שעות.
במקום הראשון הגיעה קרולין גרובדאל הנורבגית, שקבעה 1:08:09 שעות ורשמה שיא אליפות חדש. זו המדליה השנייה של גרובדאל באליפות אחרי שזכתה בכסף בריצה ל-5,000 מטר.

קפיטולניק בגמר הקפיצה לגובה

יונתן קפיטולניק עלה לגמר הקפיצה לגובה לאחר שקבע במוקדמות תוצאה של 2.21 מטר. הגמר יתקיים ביום שלישי בשעה 20:35 שעון איטליה (21:35 ישראל).